Utrudnienia, jeździmy mostem tymczasowym na obwodnicy Bydgoszczy. Co z budową całej S5?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-13
Z utrudnieniami na obwodnicy Bydgoszczy. Powstaje nowa ekspresowa obwodnica S5 – jeździmy obiektem tymczasowym nad Kanałem Bydgoskim
- Kierowcy w tym miejscu mogą spodziewać się zwężenia drogi, zakazu wyprzedzania oraz ograniczenia prędkości do 40 km/h. W związku z dużym natężeniem ruchu na tym istniejącym odcinku drogi krajowej nr 10 (Białe Błota – Lisi Ogon - Pawłówek) miejscami mogą tworzyć się korki – zaznacza Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tymczasowy obiekt na Kanale Bydgoskim powstał w związku z budową północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi S5. Zdjęcia: GDDKIA
Zmiany w ruchu związane są z budową drogi ekspresowej S5 – trasy, która ominie Bydgoszcz od północy i zachodu. Obwodnica w ciągu S5 o łącznej długości ponad 28 kilometrów będzie dwujezdniową drogą szybkiego ruchu. Na obwodnicę Bydgoszczy składają się dwa spośród siedmiu odcinków budowanej drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Pierwszy z odcinków S5 Białe Błota – Tryszczyn o długości 13,5 kilometra realizuje konsorcjum firm Polaqua oraz Dragados. Drugi, liczący 14,7 km, to fragment Tryszczyn – Aleksandrowo. Zadanie to należy do konsorcjum firm Intercor oraz Trakcja PRKIL. Trasa zaczyna się w Białych Błotach i do Pawłówka biegnie po istniejącym śladzie drogi krajowej. Nowy przebieg trasa S5 ma od Pawłówka przez Tryszczyn i Maksymilianowo do Aleksandrowa. W ciągu obwodnicy Bydgoszczy powstaje 5 dwupoziomowych węzłów. Jest nadzieja, że częścią obwodnicy pojedziemy w tym roku, mimo, że aneksy do umowy przewidują połowę przyszłego roku.
Co z budową drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim?
Początkowo zakładano, że w 2019 roku zakończy się budowa całej drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Na trasę poczekamy jednak co najmniej rok lub nawet dwa dłużej. Stanęły bowiem prace na trzech odcinkach, które budowała włoska firma Impresa Pizzarotti Nowe Marzy - Dworzysko (23,3 km), Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km) oraz Białe Błota - Szubin (9,7 km). Przetargi na wybór nowego wykonawcy mają być ogłoszone na przełomie lipca i sierpnia br.
Zaawansowane prace prowadzone są na odcinkach w kierunku województwa wielkopolskiego – z odcinków mamy skorzystać na koniec tego roku. To odcinek Szubin - Jaroszewo o długości 19,3 km, budowany przez konsorcjum firm Trakcja i Intercor oraz najdłuższy (ponad 25 km) Jaroszewo - granica województwa realizowany przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.
Postęp prac na budowie drogi S5 granica. woj. - Jaroszewo, stan lipiec 2019 r. Zdjecia: GDDKIA
Budowana trasa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to w sumie aż 130 km. Ekspresowa S5 połączy autostradę A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza z województwem wielkopolskim, autostrada A2 koło Poznania i dalej z autostradą A4 koło Wrocławia. S5 powstaje jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę trzeciego pasa w przyszłości. Przypominamy, że umowy na wszystkie odcinki drogi ekspresowej S5 zostały zawarte w październiku 2015 roku. Zezwolenia ZRID na realizacje inwestycji zostały wydane latem 2017 roku i wtedy ruszyły prace w terenie.