Utrudnienia na A2 Łódź – Warszawa. Remont nawierzchni, w planach całkowita jej wymiana
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-01-22
- Na niespełna 50-kilometrowym odcinku autostrady A2, od węzła Łódź Północ do granicy woj. mazowieckiego, pojawiło się (łącznie na obu jezdniach) 48 ubytków nawierzchni. W jednym miejscu (na wysokości MOP Parma i Polesie) było kilka ubytków usytuowanych blisko siebie. Pozostałe ubytki były na tyle niewielkie, że podczas jazdy nie stanowiły zagrożenia dla użytkowników. Sposób naprawy uzależniony jest od pogody. Płytkie uszkodzenia nawierzchni autostrady A2, które powstały w warstwie ścieralnej w czasie ostatnich bardzo dużych wahań temperatur i przejść przez 0°C, są na bieżąco naprawiane – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu
Ja wyjaśniają drogowcy, uzupełniane ubytków w nawierzchni masą „na zimno” to standardowy zabieg i jest czymś naturalnym przy warunkach pogodowych, jakie ostatnio panowały w całym kraju. Jest to doraźne i tymczasowe rozwiązanie, którego stosowanie spowodowane jest niemożnością dotrzymania reżimów technologicznych wykonania naprawy „na gorąco” w obecnych warunkach pogodowych. Na tak mocno obciążonych ruchem drogach powtarza się te zabiegi aż do zaistnienia warunków umożliwiających docelową naprawę. Niemniej jednak, ze względu na zaistniałą sytuację, podjęta została decyzja o uzupełnieniu ubytków w technologii „na gorąco”, co daje pewność znacznie większej trwałości. Prace rozpoczną się, jak tylko pozwolą na to warunki. Przypomnijmy, że w przeciągu zaledwie dwóch dni amplituda temperatury wyniosła ponad 22 stopnie Celsjusza (od -18 do +4).
W planach jest całkowita wymiana nawierzchni, warstwy ścieralnej, autostrady A2, bo jak przypominają drogowcy, w przypadku nawierzchni bitumicznych wymienia się warstwę ścieralną co ok. 12-15 lat. Odcinek A2 między węzłem Łódź Północ a granicą województwa mazowieckiego wybudowany był 9 lat temu, przed Euro 2012. Autostrada została udostępniona wówczas do ruchu po warstwie wiążącej, natomiast warstwę ścieralną zakończono układać na początku 2013 roku. Naprawy nawierzchni były wykonywane w ramach gwarancji, która zgodnie z kontraktem obejmowała okres 48 miesięcy.
Mapa odcinka autostrady A2 Łódź - Warszawa planowanego do rozbudowy. Mapa: GDDKIA
Na odcinku A2, gdzie pojawiły się ubytki, planowana jest wymiana warstwy ścieralnej podczas dobudowy dodatkowego pasa ruchu między Łodzią a Warszawą. Obecnie w województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie.
Nawet po cztery pasy na A2 Łódź - Warszawa
- Po zapewnieniu finasowania, w drugiej połowie tego roku będziemy gotowi, aby ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zaprojektuje i zrealizuje roboty w terenie. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r. – obiecuje GDDKIA.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.