1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Carpatia. Co z budową drogi S19 na północ od Lublina

Via Carpatia. Co z budową drogi S19 na północ od Lublina

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-07-01
Via Carpatia. Co z budową drogi S19 na północ od Lublina
Via Carpatia, droga ekspresowa S19 z Lublina do granicy z woj. mazowieckim powstaje w podziale na sześć odcinków. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S19 z Lublina do połączenia z autostradą A2 została podzielona na sześć odcinków. Dla części odcinków zostały już podpisane umowy z wykonawcami prac, dla pozostałych dobiegają końca procedury przetargowe. Sprawdzamy jak wygląda stan realizacji północnej trasy S19 w woj. lubelskim.

Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z odcinka S19 w ramach obwodnicy Lublina oraz z całej trasy pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. Trwają prace przygotowawcze i projektowe dla pozostałych sześciu odcinków drogi ekspresowej S19 od węzła Lubartów Północ do granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego o łącznej długości ok. 81 km.

Droga ekspresowa S19 połączyła Lublin z Rzeszowem. Mamy ponad 233 km trasy Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 Lublin - Rzeszów na odcinku Niedrzwica - Krasnik

Droga ekspresowa S19 Lublin - Rzeszów na odcinku Niedrzwica - Krasnik. Zdjęcia: GDDKIA


Budowa drogi ekspresowej S19 na północ od Lublina w podziale na zadania - stan realizacji i terminy dla S19:


S19 gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski

W lutym br. rozpoczęła się realizacja 13,7 km odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego. Umowę o wartości ok. 391,5 km, zawarto z firmą Strabag.

W ramach zadania przewidziana jest budowa ok. 13,7 km drogi ekspresowej od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Ta ostatnia, poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku ok. 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. Z kolei węzeł Łukowisko, komunikujący ten odcinek szlaku Via Carpatia z autostradą A2, powstanie w ramach realizacji jednego z odcinków autostrady.

W ramach inwestycji powstanie sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Zaprojektowane i wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Halasy i MOP Tuliłów), drogi dojazdowe i lokalne. Istniejąca obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. 

Jest umowa na północny odcinek S19 z obwodnicą Międzyrzecza Podlaskiego

Inwestycja realizowana będzie w systemie projektuj i buduj. Obecnie wykonawca opracowuje dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wydanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy. Zakończenie budowy planowane jest w drugiej połowie 2025 r.

S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski

Odcinek Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski liczyć będzie ok. 22,3 km. Na początkowym fragmencie, o długości ok. 3 km, nowa dwujezdniowa trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19. Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę. W ramach inwestycji planowane są dwa węzły drogowe (Kąkolewnica - w okolicach miejscowości Grabowiec oraz Radzyń Podlaski Północ). Ponadto wybudowane zostaną cztery mosty, 11 wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt dużych i średnich, dziewięć przepustów z funkcją przejść dla zwierząt małych oraz drogi dojazdowe i lokalne.

W II połowie kwietnia br. poznaliśmy najkorzystniejszą ofertę dla odcinka S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski (ok. 22 km). Do realizacji odcinka wybrana została firma Stecol Corporation, której oferta opiewa na kwotę ok. 570,7 mln zł i stanowi ok. 88,4 proc. budżetu GDDKiA na tę inwestycję. Aktualnie Prezes Urzędu Zamówień Publicznych prowadzi obligatoryjną kontrolę uprzednią tego postępowania.

S19 wydłuży się o 22 km Międzyrzec – Radzyń. Chińczycy z najtańszą ofertą

S19 Radzyń Podlaski - Kock

Odcinek Radzyń Podlaski liczyć będzie ok. 18,1 km. Dwujezdniowa trasa ekspresowa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19. W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego. Zaplanowano także dwa węzły drogowe - Radzyń Podlaski Południe (na skrzyżowaniu z DK63) oraz Borki. Planowane są też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Sitno i MOP Paszki), mosty, wiadukty, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne.

Pod koniec czerwca drogowcy wybrali wykonawcę prac odcinka Radzyń Podlaski – Kock. Najkorzystniejsza w przetargu okazała się oferta firmy Polaqua, na kwotę ok. 626,5 mln zł. Obecnie pozostali oferenci mają czas na odwołania oraz konieczna jest jeszcze kontrola przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektowanie i wybudowanie nowej drogi w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.


Droga krajowa nr 19 DK19 Radzyń Podlaski - Kock w okolicy Borek
Droga krajowa nr 19 DK19 Radzyń Podlaski - Kock w okolicy Borek. Zdjecia: GDDKIA

S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni)

Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej wybudowana została w 2011 roku. Była to pierwsza trasa ekspresowa w woj. lubelskim. Jednojezdniowa droga została zaprojektowana z myślą o późniejszej dobudowie drugiej nitki.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną pasy włączenia i wyłączenia na węzłach Kock Północ i Kock Południe. Wzmocniona zostanie także konstrukcja nawierzchni istniejącej jezdni obwodnicy wraz z nawierzchnią w obrębie węzłów drogowych.

Planowane są również mosty oraz wiadukty, a także drogi obsługujące przyległy teren i przejścia dla małych zwierząt. Trasa ekspresowa zostanie również wygrodzona i wybudowany zostanie system odwodnienia drogi.

Z początkiem kwietnia br. zawarto umowę na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (ok. 7,8 km) w ciągu drogi ekspresowej S19. Wykonawcą prac jest firma Polaqua, która zrealizuje zadanie za 183,4 mln zł. W ramach inwestycji wzmocniona zostanie także konstrukcja nawierzchni istniejącej nitki obwodnicy.

Zgodnie z umową, po przygotowaniu projektu budowlanego i wykonawczego, wykonawca złoży do Wojewody Lubelskiego wniosek i uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kolejnym etapem będzie budowa drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej o długości ok. 7,8 km, a następnie uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Budowa planowana jest w latach 2023-2025.

Via Carpatia: Trzy lata na budowę S19 – drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej

S19 Kock - Lubartów

Odcinek o długości ok. 15,8 km, między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ, przebiegać będzie w ok. 70 proc. nowym śladem, głównie terenami rolnymi. Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem drogi krajowej nr 19.

Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska.

W ramach zadania powstaną także m.in. drogi obsługujące przyległe tereny, wiadukty, kładki, przejścia dla małych, średnich oraz dużych zwierząt, ekrany akustyczne oraz ogrodzenie drogi

Nadal trwa przetarg na około 16-kilometrowy odcinek między Kockiem a Lubartowem. 18 lutego br. GDDKIA wyłoniła najkorzystniejszą oferty (wówczas wybrana została oferta firmy Strabag). Od wyboru odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) inny oferent - konsorcjum firm Rubau Polska i Poltores, którego oferta została odrzucona. KIO uwzględniła odwołanie. Z końcem czerwca drogowcy ponownie wybrali najkorzystniejszą ofertę w przetargu - konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner).

- Pozostali oferenci, dokładnie tak jak po pierwszym wyborze, mają 10 dni na złożenie odwołań. Jeśli ich nie będzie, dokumentacja przetargowa trafi do standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umowy będziemy mogli podpisać kontrakt z wykonawcą, co planowane jest w tym roku – informują przedstawiciele GDDKIA.

DK19, obecna droga krajowa, Kock - Lubartów, okolice m Firlej

DK19, obecna droga krajowa, Kock - Lubartów, okolice m Firlej. Zdjęcia: GDDKIA


S19 Lubartów – Lublin

Zakres zadania obejmuje zaprojektowania i budowę ok. 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Lubartów Północ, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa. Powstaną też m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Trasa S19 Lubartów – Lublin będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.

Uzyskanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2022 roku, natomiast zakończenie robót w 2024 r. Obecnie wykonawca odcinka Lubartów - Lublin pracuje nad dokumentacją niezbędną do złożenia wniosku o decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Droga S12. W przygotowaniu 230 km trasy, w budowie obwodnica Chełma

Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim

Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim. Mapa: GDDKIA

Droga ekspresowa S19

Droga ekspresowa S19 połączy w przyszłości Kuźnicę na przejściu granicznym z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją. Jej długość wyniesie ok. 577 km, z czego pomiędzy Białymstokiem i Barwinkiem będzie pokrywała się z przebiegiem szlaku Via Carpatia. Obecnie w realizacji, w systemie projektuj i buduj, mamy ponad 221 km, w przetargu ponad 93 km, a w przygotowaniu ok. 84 km.

Szlak Via Carpatia

Dzisiaj szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km.

Szlak Via Carpatia integruje systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Przyczynia się do integracji krajów, przez które przebiega i usuwania barier w podróżowaniu pomiędzy nimi. Sprzyja również nadrabianiu opóźnień w rozwoju nowoczesnego systemu infrastruktury transportowej, wynikających z trudnej historii naszej części Europy. Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. W Polsce szlak Via Carpatii przyczyni się do rozwoju wschodniej części kraju.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Kock Jak dojadę - Lubartów