Via Carpatia. GDDKIA szuka wykonawcy trasy S19 Domaradz - Iskrzynia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-04-05
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawcy w formule projektuj i buduj dla ekspresowej trasy S19 na odcinku Domaradz – Iskrzynia. To przedostatni odcinek Via Carpatii pomiędzy Rzeszowem i Barwinkiem.
- Oferty można składać do 11 maja br. Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 39 miesięcy od daty podpisania umowy – informuje GDDKIA. Drogowcy zaznaczają, że w trakcie realizacji zadania wykonawca będzie miał do spełnienia trzy tzw. kamienie milowe obligujące do: złożenia wniosku o wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od daty podpisania umowy, wykonania w terminie 24 miesięcy robót o wartości nie mniejszej niż 15 proc. kwoty kontraktowej oraz wykonania w terminie 30 miesięcy od daty rozpoczęcia robót o wartości nie mniejszej niż 60 proc. kwoty kontraktowej.
Jak wygląda realizacja podkarpackich obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic
Droga S19 między Domaradzem a Iskrzynią będzie przebiegała przez obszary o szczególnie trudnej, skomplikowanej budowie geologicznej i dużej zmienności warunków gruntowych. To Karpaty Zewnętrzne zwane też Karpatami fliszowymi. Trasa pobiegnie w terenie wyżynnym falistym z licznymi wzniesieniami o stokach spadzistych, poprzecinanymi kotlinami i dolinami rzecznymi. Przewyższenie terenu w obrębie całego odcinka wynosi aż 150 m. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża.
- Teren inwestycji to obszar o znacznym zaangażowaniu geodynamicznym oraz dużej powierzchni zajętej przez obszary predysponowane do powstawania osuwisk. Rozwojowi lokalnych procesów erozyjnych towarzyszą liczne osuwiska. Łącznie na tym odcinku S19 wydzielono aż osiem obszarów osuwiskowych oraz predysponowanych osuwiskowo. Niektóre formy są złożone co oznacza, że w jednym osuwisku mamy strefy o różnym stopniu aktywności. W wyniku zaburzenia równowagi poprzez np. prowadzenie prac budowlanych na dużą skalę, może nastąpić uaktywnienie się osuwisk. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych – zaznaczają drogowcy.
Budowa dróg w Polsce. Na budowę czeka ponad 500 kilometrów tras ekspresowych i obwodnic
Stan realizacji drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim
Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek, odc. Iskrzynia - Domaradz w przetargu. Mapa: GDDKIA
W 2026 roku pojedziemy S19 Rzeszów – Babica z tunelem o długości 2,2 km
W woj. podkarpackim droga ekspresowa będzie liczyła docelowo długość około 169 kilometrów. Do tej pory do ruchu udostępniono 75,7 km trasy m.in. odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe. W tym miesiącu Rzeszów zyska ekspresowe połączenie z woj. lubelskim, bo do ruchu trafi odc. Zdziary – Rudnik nad Sanem.
Nowy odcinek S19 Rzeszów – Lublin pod koniec kwietnia
Łącznie w budowie jest 50,5 km na odcinkach: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla.
Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe
Na trasie Rzeszów - Barwinek drogi ekspresowej S19 powstaną trzy tunele drogowe. Jeden z nich będzie miał 3 km długosci. Zdjęcia: GDDKIA
Trwają przygotowania i przetargi zmierzające do realizacji następnych odcinków o długości ponad 40 km. Na etapie przetargu są zadania: Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla – Barwinek. Na ogłoszenia przetargu czeka jeszcze odcinek z najdłuższym tunelem na trasie tj. Jawornik – Lutcza.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.