1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W 2026 roku pojedziemy S19 Rzeszów – Babica z tunelem o długości 2,2 km

W 2026 roku pojedziemy S19 Rzeszów – Babica z tunelem o długości 2,2 km

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-04-05
W 2026 roku pojedziemy S19 Rzeszów – Babica z tunelem o długości 2,2 km
Via Carpatia w woj. podkarpackim rusza na południe. W budowie odc. do Babicy z ponad 2 km tunelem. Zdjęcia: GDDKIA
Wystartowała budowa trasy Via Carpatia na południe w woj. podkarpackim. Wykonawca 10-km odcinka drogi S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczął prace w terenie. To na jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce, bo w trudnych warunkach geologicznych powstanie ponad 2 kilometrowy tunel drogowy.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Rzeszów Południe – Babica o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje również budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów) i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jednona MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Nowy odcinek S19 Rzeszów – Lublin pod koniec kwietnia

Jak podkreślają drogowcy, odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk. Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

O nowych tunelach w ciągu trasy Via Carpatia na Podkarpaciu pisaliśmy więcej tutaj:

Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe

W ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek powstaną trzy tunele drogowe

W ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek powstaną trzy tunele drogowe. Zdjęcia: GDDKIA


Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Po zakończeniu budowy, do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to ponad 2,23 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Budowa dróg w Polsce. Start sezonu budowlanego i nowe drogi w 2022 roku

Do tej pory wykonawca przeprowadził geodezyjne wyznaczenie trasy. Ponadto dokonano saperskiego sprawdzenia terenu, przeprowadzono wycinkę drzew i krzewów. Wykonawca rozpoczął także odhumusowanie terenu, budowę platform roboczych pod roboty palowe na obiektach inżynierskich, a także likwidację kolizji energetycznych, telekomunikacyjnych oraz wodno-kanalizacyjnych. Rozpoczęto także budowę fundamentów pod linię 400 kV i 110 kV.

W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kontynuował prace we wszystkich branżach. Realizowane będą poszczególne warstwy konstrukcyjne drogi, rozpocznie się budowa obiektów inżynierskich. Wykonywane będą także prace polegające na zabezpieczeniu osuwisk znajdujących się w strefach portalowych tunelu i zabezpieczeniu samych portali. W drugiej połowie roku planowane jest rozpoczęcie transportu do kraju maszyny drążącej tunel (TBM) tak, aby na początku 2023 roku mógł rozpocząć się etap drążenia tunelu.



Mapa drogi ekspresowej S19 - w realizacji odc. Rzeszów - Babica

Odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, mapa z lokalizacją odcinka w ciagu trasy Via Carpatia. Mapa: GDDKIA

 

Budowany odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia łączącej Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji trasy S19 w woj. podkarpackim:

  • 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),

  • 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),

  • 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19