1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Carpatia. Maszyna do drążenia tunelu na S19 płynie Odrą

Via Carpatia. Maszyna do drążenia tunelu na S19 płynie Odrą

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-10-17
Via Carpatia. Maszyna do drążenia tunelu na S19 płynie Odrą
Maszyna TBM dla tunelu na S19 już na Odrze. Zdjęcia: M. Grzeszczak, GDDKIA (17.10.2022)
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Wciągu odcinka powstanie ponad 2 kilometrowy tunel, który wydrąży maszyna TBM o średnicy 15,2 metra. Największe części maszyny płyną teraz Odrą z portu w Szczecinie do Opola. Stamtąd będą przetransportowane na Podkarpacie.

Kilka dni temu informowaliśmy o rozładunku w porcie Szczecin największych części maszyny TBM (Tunnel Boring Machine)do drążenia tunelu w ciągu S19 Rzeszów Południe – Babica.

Budowa S19 Rzeszów – Babica. Gigantyczne części maszyny TBM do drążenia tunelu dotarły do Polski

W poniedziałek (17.10.2022) GDDKIA poinformowała, że rozpoczął się kolejny etap transportu. Największe części maszyny tj. napęd główny i tarcza skrawająca zostały już załadowane na barki (3 barki i 2 pontony). Kolejnym przystankiem jest port w Opolu. W tym samym czasie odbywa się transport pozostałych elementów TBM. Ze Szczecina wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma), kolejne elementy maszyny jadą prosto z Hiszpanii. To początkek wieloetapowej drogi przez kolejne województwa.


Transport największych części maszyny TBM odbywał się drogą morską. Teraz części płyną Odrą do Opola

Transport największych części maszyny TBM odbywał się drogą morską. Teraz części płyną Odrą do Opola. Zdjęcia: GDDKIA

Odcinek trasy S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Tunel o długości 2255 metrów (w osi trasy) składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym). Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w wentylację półpoprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych - ADR).

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Maksymalna głębokość prowadzonych prac wyniesie ponad 100 metrów.


Planowany tunel drogowy w ciągu S19 Rzeszów Południe - Babica będzie miał 2,2 km

Tunel drogowy w ciągu S19 Rzeszów Południe - Babica będzie miał 2,2 km. Odcinek jest częścią trasy Via Carpatia prowadzącą do Barwinka. Zdjęcia: GDDKIA

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym wspomnianego tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Rzeszów