Via Carpatia na Podkarpaciu – raport z budowy trasy S19
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-05-12
Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonawcy drogi ekspresowej S19 nie przerywają robót na budowie, a prace prowadzone są pomimo panującej sytuacji epidemicznej i obowiązujących ograniczeń.
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim koło Rzeszowa stanowiący fragment przyszłej trasy Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Na 11 z 12 odcinków drogi S19 Lublin – Rzeszów już trwają prace w terenie. Pierwszymi fragmentami trasy pojedziemy w 2021 roku, a całością w 2022 roku.
Oto ja wygląda zaawansowanie prac na odcinkach trasy w woj. podkarpackim:
S19 Lasy Janowskie - Zdziary o dł. 9,3 km
Wykonawca (konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.), prowadzi prace przygotowawcze jak wycinka drzew i karczowanie pni oraz prace geodezyjne polegające na tyczeniu pasa drogowego budowanej drogi ekspresowej S19. Trwa odhumusowanie, wykonywanie nasypu i wykopu w pasie drogowym S19. Przeprowadzano również prace przygotowawcze podłoża pod nasyp drogowy trasy głównej.
Budowa odcinka S19 Lasy Janowskie - Zdziary. Zdjęcia: GDDKIA
S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem o dł. 9 km
Wykonawca (Mosty Łódź S.A.) prowadzi prace przygotowawcze jak między innymi karczowanie pni.
Realizowane są również prace nad odhumusowaniem i wykonaniem nasypów w pasie drogowym S19 oraz nad platformami roboczymi. Trwają prace nad zbrojeniem filarów i podpór oraz betonowanie na obiektach w ciągu drogi ekspresowej S19 nad linią kolejową 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe oraz mostu nad rzeką San i wiaduktów (wiadukty 03WD i 07WD). Wykonywane są kolumny technologią jet-grounting oraz realizowane są prace fundamentowe pod budowany wiadukt - obiekt 12WD. Realizowana jest przebudowa kolizji branżowych.
S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe o dł. 6 km
Wykonawca (Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. ) prowadzi prace związane z odhumusowaniem w pasie drogowym S19, prace budowlane przy nasypach i wykopach drogowych oraz przebudowy kolizji branżowych. Kontynuuje prace na obiekcie w ciągu drogi ekspresowej S19 nad DK77 (lokalizacja: 10WS w węźle Rudnik nad Sanem) oraz na obiekcie mostowym w ciągu drogi ekspresowej S19 – wiadukt 14WD.
Galeria z budowy wszystkich odcinków na trasie S19 Lublin - Rzeszów
S19 Nisko Płd. – Podgórze o dł. 11,5 km
Wykonawca (Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A.) w ramach robót drogowych kontynuuje prace na trasie głównej S19 w zakresie odhumusowania, profilowania i zagęszczania podłoża. Wykonywane są prace ziemne pod drogi serwisowe i technologiczne oraz podbudowa z mieszanki niezwiązanej stabilizowanej mechanicznie na drodze technologicznej. Rozpoczęto budowę nasypu pod objazd drogi krajowej nr 19.
Na przejściach dla zwierząt małych trwa montaż zbrojenia ustroju nośnego (płyty dennej, fundamentu skrzydeł) oraz wykonywanie ustroju nośnego z betonu konstrukcyjnego dla fundamentu skrzydeł. Na przejściach dla zwierząt średnich i dużych kontynuowane są prace przy ławach fundamentowych - ich montaż oraz betonowanie oraz izolacja bitumiczna na zimno. Trwa zasypywania wykopów w obrębie ław fundamentowych przy podporze P1 na wiadukcie drogowym o nr 18WD. Rozpoczęto także wykonywanie wykopów pod platformę roboczą na przejściu dla zwierząt średnich górą – obiekt nr 24 PZŚg.
Ponadto trwa przebudowa kolizji branżowych: kontynuacja budowy i przebudowy linii napowietrzych, montaż słupów, rozpoczęto układanie kanalizacji sanitarnej. Kontynuowane są prace przy przebudowie cieku Stary Kanał a w ramach przebudowy drenażu melioracyjnego trwa układanie zbieraczy drenarskich.
Budowa odc. Nisko - Podgórze drogi ekspresowej S19. Zdjęcia: GDDKIA
S19 Podgórze – Kamień o dł. 10,5 km
Wykonawca (Budimex S.A.), kontynuuje odhumusowanie terenu i wykonywanie nasypów oraz wykopów drogowych. Rozpoczął również prace nad wzmocnieniem podłoża.
W zakresie branży mostowej trwa montaż zbrojenia ław fundamentowych oraz ich betonowanie dla obiektu 27WS (wiadukt w ciągu drogi ekspresowej). Rozpoczęły się także prace przy wykonaniu betonu podkładowego pod podpory dla obiektu 17.1PZM i 17.2PZM (przejścia dla zwierząt małych). Przygotowano również drogi dojazdowe do platformy roboczej pod palownice dla obiektu 29PZŚd (przejście dolne dla zwierząt średnich) oraz 32WD (wiadukt w ciągu drogi publicznej).
Ponadto, kontynuowane są prace związane z przebudową kolizji branżowych i układaniem sieci.
S19 Kamień – Sokołów Małopolski Płn. o dł. 7,9 km
W toku wydanie przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji (ZRID).
S19 Rzeszów - Barwinek w przygotowaniu
Droga ekspresowa S19 Rzeszów - Barwinek w przygotowaniu. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. W przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od w. Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. W 2019 roku ogłoszony został przetarg na realizację pierwszego odcinka, w. Rzeszów Płd. – w. Babica. Na pozostałych czterech, wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe.
Coraz bliżej realizacji S19 od Rzeszowa do Babicy. Będzie 2 km tunel
W Polsce Via Carpatia będzie miała długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Droga ekspresowa S19 połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku.