Via Carpatia: Przybywa umów na nowe odcinki S19 na Podlasiu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-05-19
Drogowcy podpisali umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. Zadanie zrealizuje konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP (partner). Umowa na projekt i budowę tego odcinka opiewa na kwotę 405,6 mln zł. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024. Odcinek ma ok. 10,2 km długości i na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk - Białystok. Od zachodu omija stolicę województwa, aby na funkcjonującej drodze ekspresowej S8 (na planowanym węźle Białystok Zachód) połączyć się z projektowanymi odcinkami S19 w kierunku Bielska Podlaskiego.
Mapa drogi ekspresowej S19, umowa na odcinek Krynice (DK65) – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (S8). Mapa: GDDKIA
Odcinek S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód, choć nie długi, to jest jednak bardzo ważny. To w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący dwie drogi ekspresowe – powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km. Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca.
Warto przypomnieć, że fragment Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które ostatecznie GDDKIA połączyła w jeden przetarg. Mowa o fragmencie Dobrzyniewo - Białystok Zachód, na który przetarg został ogłoszony 28 lutego 2020 r., a unieważniony 22 kwietnia 2020 r. ze względu na oferty przekraczające budżet GDDKiA oraz pododcinku Krynice - Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego odcinka i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie.
Podpisana umowa wydłuża listę realizowanych odcinków trasy via Carpatia w woj. podlaskim. Pracami w systemie projektuj i buduj, objęte są już:
- Białystok Zachód - Księżyno,
- Księżyno - Białystok Południe
- Białystok Południe - Ploski
- Ploski - Haćki (niedaleko Bielska Podlaskiego)
Wszystkie wymienione odcinki drogi ekspresowej S19, od Krynic na północny zachód od Białegostoku, aż po Haćki koło Bielska Podlaskiego, tworzą podlaski fragment Via Carpatii, który jest już fazie w realizacji. Łączna długość tych odcinków to 56,4 km (oś północ - południe).
- W realizacji mamy niemal 300 km przyszłej Via Carpatii, w przetargu na wyłonienie wykonawcy kolejne 85 km, a w przygotowaniu blisko 255 km tej trasy – podsumowują drogowcy.
Poza szlakiem Via Carpatią powstaje jeszcze 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica z Białorusią) do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.
Via Carpatia w Polsce: Prawie 300 km trasy w realizacji
Trasa Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową liczący kilka tysięcy kilometrów. Szlak jest częściowo dostępny, a częściowo realizowany i projektowany. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. Biegnie w ciągu dróg ekspresowych S61, S16 i S19. W eksploatacji jest nieco ponad 75 km, w realizacji blisko 300 km. Kolejne, prawie 250 km jest w przygotowaniu. W tym roku mają być otwarte nowe odcinki trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim.