ViaBaltica: Budowa drogi S61 do Budziska z unijnym dofinansowaniem
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2015-06-30
Komisja Europejska przekazała krajom członkowskim propozycję podziału środków z budżetu pierwszego konkursu o wsparcie projektów transportowych z instrumentu Łącząc Europę (z ang. Connecting Europe Facility – CEF). Propozycja Komisji będzie musiała jeszcze uzyskać akceptację państw członkowskich w ramach Komitetu CEF, którego posiedzenie planowane jest na 10 lipca br. Zatwierdzenie propozycji Komisji oznacza, że w wyniku rozstrzygnięcia pierwszego konkursu Polska wykorzysta 47% koperty narodowej zarezerwowanej do końca 2016 r. w budżecie CEF (4,14 mld euro). O pozostałe środki projekty z Polski aplikować będą w kolejnych naborach ogłaszanych przez Komisję Europejską.
Wśród projektów rekomendowanych przez KE jest budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko o szacowanej wartości ponad 244 mln euro. Inwestycja powinna otrzymać ponad 51% dofinansowania co stanowi prawie 186 mln euro.
Przypomnijmy, pierwszym realizowanym odcinkiem drogi ekspresowej S61 jest obwodnica Suwałk, na którą drogowcy ogłosili przetarg w listopadzie ubiegłego roku . Plany przewidują także budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki- Budzisko, dla którego do w 2015r. powinna być wydana decyzja środowiskowa a rozpoczęcie budowy planowane jest na 2016r. Z kolei trasa Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą powinna powstać do 2020 roku i w tym zakresie w została wydana decyzja środowiskowa na odcinek Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, z wyłączeniem obwodnicy Łomży.
Droga ekspresowa S61 docelowo będzie liczyć około 235 km. Odbijając od drogi ekspresowej S8 w Ostrowi Mazowieckiej poprowadzi do granicy z Litwą w Budzisku przez Łomżę, Ełk i Suwałki, biegnąc przez województwo mazowieckie, podlaskie i częściowo warmińsko-mazurskie. Jest częścią międzynarodowej europejskiej drogi E67 i trasy Via Baltica, łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią.