W czerwcu nowa S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, dłużej potrwają prace na węźle Pogoria
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-02-05
Do przebudowy drogi S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza pozostało przede wszystkim wykonanie warstwy ścieralnej – ostatniej warstwy asfaltowej jezdni głównej oraz niektórych przyległych dróg. Kontynuowane są także roboty brukarskie oraz montaż ekranów akustycznych. Ponadto trwa budowa oświetlenia drogowego, barier energochłonnych, wygrodzenia, a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Łącznie do wbudowania jest 26 tys. ton nawierzchni, co przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinno zająć ok. 60 dni roboczych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych.
Na budowie S1 Oświęcim – Dankowice wykonano ponad 60 procent prac. Kiedy otwarcie S1?
Tak DK1 zmienia się w ekspresową S1
Zdjęcia: GDDKIA
W ciągu odcinka S1 likwidowane są jednopoziomowe skrzyżowania, powstaje węzeł Ząbkowice, przebudowywany jest węzeł Pogoria. GDDKIA zapowiada, że prace zakończą się w czerwcu br. i kierowcy pojadą w pełni funkcjonalnym dwujezdniowym odcinkiem drogi ekspresowej.
Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, styczeń 2024 r.
Zdjęcia: GDDKIA
Kilka miesięcy dłużej potrwają dodatkowe prace na węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria. 23 stycznia br. drogowcy zawarli z wykonawcą aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych. Obejmują one wyburzenie wiaduktu drogowego nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), i w jego miejsce budowę nowego obiektu, dostosowanego do parametrów drogi ekspresowej S1. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 r.
W tym roku budowa nowych wiaduktów nad S86 w Katowicach
W ramach zadania istniejący odcinek drogi krajowej nr 1 zostanie przebudowany do parametrów drogi ekspresowej na długości prawie 7 km, z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Znikną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi, zastąpia je węzły drogowe. W ramach inwestycji powstaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria. W ciągu odcinka S1 pojawią się ekrany akustyczne i elementy naprowadzające – płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne oraz zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.
Droga S1 Dąbrowa Górnicza - Podwarpie, węzeł Ząbkowice
Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza realizowana jest przez firmę Budimex od września 2020 r. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał na 11 grudnia 2023 r. Po podpisaniu aneksów terminowych uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 r., za wyjątkiem węzła Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 r.