W marcu 2021 r. rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Zdjęcia: GDDKIA

Znamy harmonogram budowy tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Tunel drogowy będzie kontynuacją drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Szczecin - Lubawka łączącej porty morskie z południem kraju. W marcu 2021 roku rozpocznie się wiercenie otworu tunelu pod wodą. Z gotowej przeprawy skorzystamy jesienią 2022 roku.

Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest konsorcjum z Porr S.A na czele. Umowę o wartości ponad 793 mln zł podpisano we wrześniu 2018 roku. Zgodnie z harmonogramem inwestycji w lipcu br. złożony zostanie wniosek o wydanie ZRID (pozwolenia na budowę) tak by mogła być wydana do końca roku.

Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinno nastąpić we wrześniu 2022 roku.

- W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale przecież wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM – dodaje prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą.

 

Mapa przebiegu drogi krajowej nr 3 w Świnoujściu - tunel drogowy

Mapa przebiegu drogi krajowej nr 3 w Świnoujściu - tunel drogowy. Mapa: UM Świnoujście, GDDKIA

Stała przeprawa w Świnoujściu w ciągu drogi krajowej nr 3 połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną, to najważniejsza część inwestycji. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Obecnie komunikacja obywa się poprzez przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Łączna wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł wyniesie dofinansowanie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

warszawiak
2019-03-03 16:10
@enrico: Zachodnia granica Polski została wytyczona w zasadzie w Układzie Poczdamskim w lecie 1945 roku, czyli ponad 73 lata temu. ("bezpośrednio na zachód od Świnoujścia...") Potem były różne drobne korekty, ale jedno było pewne, że Świnoujście zostanie przy Polsce. A teraz ad rem: masz rację i ja przecież też twierdzę, że byłoby o niebo lepiej, gdyby powstał tunel dwururowy, ale powtarzam: ZAWSZE LEPSZY JEDNORUROWY NIŻ ŻADEN. A tak w ogóle, to jest na świecie wiele dobrze działających drogowych tuneli jednorurowych, ja przejechałem przez ich niesamowitą ilość w Norwegii, w tym przez podwodny na Nord Cap (jednorurowy), czy przez najdłuższy drogowy tunel świata (25 km, również jednorurowy) na drodze do Bergen (na pewno parę lat temu był najdłuższy, teraz może dłuższe są w Chinach) oraz przez wiele innych zarówno dwu, jak i jednorurowych.
enrico
2019-02-02 16:53
warszawiak- masz rację, ale nie rozpamiętuj historycznie, bo w 1945r. jeszcze nie było do końca pewne, czy Świnoujście będzie należało do Polski? Ale ad rem: wg mnie Tunel powinien być 2-nawowy (2-rurowy), na wzór tego wybudowanego w Gdańsku pod Martwą Wisłą (przez śp. Prezydenta Pawła Adamowicza)- o podobnej długości i tej samej 12-m średnicy). Głównym argumentem budowy 2-ch odrębnych (oddzielonych) od siebie tuneli i 2-pasmowych jezdni jest BEZPIECZEŃSTWO ruchu i jadących tam ludzi. Reszta jest tylko pochodną tego rozwiązania. A na bezpieczeństwie NIE WOLNO oszczędzać ! cbdu.
warszawiak
2019-01-15 17:33
@Drogowiec: Gdzieś czytałem, że prezydent Żmurkiewicz powiedział, że przejazd tunelem będzie jednak bezpłatny. Ma to głęboki sens, bo inaczej miasto musiałoby utrzymywać czynną przez całą dobę alternatywną i darmową przeprawę promową; przynajmniej jeden prom musiałby kursować stale. A jeśli chodzi o bramki, to wielokrotnie twierdziłem, że to w ogóle byłby pomysł mega kretyński i mega karkołomny. W sezonie kolejki by zaczynały się od strony Warszowa gdzieś hen w lesie na Wolińskiej, poprzez cały tunel do bramek, a od strony lewobrzeżnej hen na Grunwaldzkiej przy granicy z Niemcami, albo nawet w ścisłym centrum miasta lub w jego dzielnicy uzdrowiskowej do bramek przed tunelem. Mam nadzieję, że kolejki na bramkach autostradowych coś kogoś nauczyły. Na koniec: całkowicie zgadzam się, że szkoda, że powstanie tylko jedna jezdnia, ale zawsze będzie o niebo lepszy tunel jednojezdniowy, niż ta polska skandaliczna kompromitacja przeprawowa, która jest do dzisiaj po ponad 73 latach przyłączenia Świnoujścia do Polski.
Auto2019
2019-01-14 20:04
Dlaczego nie będzie budowana gdzieś początek 2020 roku. To jest za mało Czasu. Na Drążenie trzeba mieć więcej Czasu, tak jak na Zakopiance. Z Marca 2021 do Września 2022 to nie są żadne nawet 2 Lata. Na drążenie już krótkiego Tunelu trzeba conajmniej 2,5 Lata mieć.
Drogowiec
2019-01-14 19:03
Jednak mimo wszystko szkoda, że tylko jedna jezdnia. Jestem przekonany, że w krótkim czasie zaczną się tam robić korki! Tym bardziej, że przejazd będzie... płatny (będą bramki)

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: