W marcu 2021 r. rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Zdjęcia: GDDKIA

Znamy harmonogram budowy tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Tunel drogowy będzie kontynuacją drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Szczecin - Lubawka łączącej porty morskie z południem kraju. W marcu 2021 roku rozpocznie się wiercenie otworu tunelu pod wodą. Z gotowej przeprawy skorzystamy jesienią 2022 roku.

Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest konsorcjum z Porr S.A na czele. Umowę o wartości ponad 793 mln zł podpisano we wrześniu 2018 roku. Zgodnie z harmonogramem inwestycji w lipcu br. złożony zostanie wniosek o wydanie ZRID (pozwolenia na budowę) tak by mogła być wydana do końca roku.

Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinno nastąpić we wrześniu 2022 roku.

- W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale przecież wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM – dodaje prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą.

 

Mapa przebiegu drogi krajowej nr 3 w Świnoujściu - tunel drogowy

Mapa przebiegu drogi krajowej nr 3 w Świnoujściu - tunel drogowy. Mapa: UM Świnoujście, GDDKIA

Stała przeprawa w Świnoujściu w ciągu drogi krajowej nr 3 połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną, to najważniejsza część inwestycji. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Obecnie komunikacja obywa się poprzez przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Łączna wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł wyniesie dofinansowanie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

enrico
2019-02-02 16:53
warszawiak- masz rację, ale nie rozpamiętuj historycznie, bo w 1945r. jeszcze nie było do końca pewne, czy Świnoujście będzie należało do Polski? Ale ad rem: wg mnie Tunel powinien być 2-nawowy (2-rurowy), na wzór tego wybudowanego w Gdańsku pod Martwą Wisłą (przez śp. Prezydenta Pawła Adamowicza)- o podobnej długości i tej samej 12-m średnicy). Głównym argumentem budowy 2-ch odrębnych (oddzielonych) od siebie tuneli i 2-pasmowych jezdni jest BEZPIECZEŃSTWO ruchu i jadących tam ludzi. Reszta jest tylko pochodną tego rozwiązania. A na bezpieczeństwie NIE WOLNO oszczędzać ! cbdu.
warszawiak
2019-01-15 17:33
@Drogowiec: Gdzieś czytałem, że prezydent Żmurkiewicz powiedział, że przejazd tunelem będzie jednak bezpłatny. Ma to głęboki sens, bo inaczej miasto musiałoby utrzymywać czynną przez całą dobę alternatywną i darmową przeprawę promową; przynajmniej jeden prom musiałby kursować stale. A jeśli chodzi o bramki, to wielokrotnie twierdziłem, że to w ogóle byłby pomysł mega kretyński i mega karkołomny. W sezonie kolejki by zaczynały się od strony Warszowa gdzieś hen w lesie na Wolińskiej, poprzez cały tunel do bramek, a od strony lewobrzeżnej hen na Grunwaldzkiej przy granicy z Niemcami, albo nawet w ścisłym centrum miasta lub w jego dzielnicy uzdrowiskowej do bramek przed tunelem. Mam nadzieję, że kolejki na bramkach autostradowych coś kogoś nauczyły. Na koniec: całkowicie zgadzam się, że szkoda, że powstanie tylko jedna jezdnia, ale zawsze będzie o niebo lepszy tunel jednojezdniowy, niż ta polska skandaliczna kompromitacja przeprawowa, która jest do dzisiaj po ponad 73 latach przyłączenia Świnoujścia do Polski.
Auto2019
2019-01-14 20:04
Dlaczego nie będzie budowana gdzieś początek 2020 roku. To jest za mało Czasu. Na Drążenie trzeba mieć więcej Czasu, tak jak na Zakopiance. Z Marca 2021 do Września 2022 to nie są żadne nawet 2 Lata. Na drążenie już krótkiego Tunelu trzeba conajmniej 2,5 Lata mieć.
Drogowiec
2019-01-14 19:03
Jednak mimo wszystko szkoda, że tylko jedna jezdnia. Jestem przekonany, że w krótkim czasie zaczną się tam robić korki! Tym bardziej, że przejazd będzie... płatny (będą bramki)

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: