W marcu 2021 r. rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu
- Anka Kluba
- conadrogach.pl, UM Świnoujście
- 2019-01-14
Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest konsorcjum z Porr S.A na czele. Umowę o wartości ponad 793 mln zł podpisano we wrześniu 2018 roku. Zgodnie z harmonogramem inwestycji w lipcu br. złożony zostanie wniosek o wydanie ZRID (pozwolenia na budowę) tak by mogła być wydana do końca roku.
Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinno nastąpić we wrześniu 2022 roku.
- W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale przecież wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM – dodaje prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą.
Mapa przebiegu drogi krajowej nr 3 w Świnoujściu - tunel drogowy. Mapa: UM Świnoujście, GDDKIA
Stała przeprawa w Świnoujściu w ciągu drogi krajowej nr 3 połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną, to najważniejsza część inwestycji. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Obecnie komunikacja obywa się poprzez przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Łączna wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł wyniesie dofinansowanie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.