W piątek rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-03-02
Tunel w Świnoujściu wchodzi w ważny etap robót budowlanych. Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu przechodzi ostatnie prace montażowo-rozruchowe. W piątek 5 marca 2021 r. odbędzie się uroczystość nadania imienia maszynie - „Wyspiarka”, a zaraz potem ruszy drążenie tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin.
Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.
Całkowita długość połączenia drogowego będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S3 od Szczecina do Świnoujścia – w 2024 finał prac
Przebiegu tunelu drogowego w Świnoujsciu pomiedzy wyspami Wolin i Uznam. Mapa: GDDKIA
Budimex przejmuje budowę węzła Szczecin Kijewo na połączeniu A6 z DK10
Tunel pod Świną w ciągu drogi krajowej nr 93 - długość: 1485 m
Tunel pod Świną budowany jest w dwóch technologiach - odcinki wlotowe, ok. 100 m po stronie wyspy Wolin i ok. 200 m po stronie wyspy Uznam w technologii stropowej z zabezpieczeniem wykopu ścianami szczelinowymi - w trakcie realizacji. I ok. 1485 m w technologii wiercenia maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine) typu płuczkowego.
Samo drążenie tunelu TBM może być problematyczne. Wiercenie pod cieśniną Świny wymaga bardzo precyzyjnego ustawienia kontroli ciśnienia w przodku tunelu, małe promienie łuku trasy tunelu ok. 300 m wymagają zastosowania tarczy przegubowej i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu w dostosowaniu do promienia łuku trasy. Docelowo będzie zastosowana nawierzchnia redukująca hałas.
Przekrój tunelu
Droga główna w tunelu wierconym i odcinkach wlotowych będzie drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) - jednojezdniową, dwukierunkową (2 x 3,5 m) z dwoma pasami ruchu, po jednym w każdym kierunku.
Jeżeli chcielibyśmy wyliczyć koszt budowy jednego kilometra tego tunelu to będzie to kwota około 200 mln zł netto za 1 km. Najbardziej czasochłonne i kosztochłonne jest wiercenie tunelu maszyną TBM.
Koronawirus opóźni budowę tunelu na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy?
Tunel drogowy w Świnoujściu. Wizualizacje: UM Świnoujście, GDDKIA
W tunelu położona zostanie nawierzchnia bitumiczna. Wentylacja mieszana w części wzdłużna w części półpoprzeczna z klapami wyciągowymi dla usuwania dymu i ciepła umieszczonymi w części stropowej.
W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa użytkownikom ruchu, w ramach wyposażenia tunelu wykonawca ma zaprojektować i wykonać niezbędne systemy techniczne, bezpieczeństwa i sterowania tunelem wskazane w umowie. Są to m.in. system detekcji gazów, instalacja przeciwpożarowa typu ciśnieniowego, urządzenia mierzące kierunek i prędkość powietrza w tunelu.