1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W połowie 2024 r. budowa ekspresowej S19 do granicy w Barwinku

W połowie 2024 r. budowa ekspresowej S19 do granicy w Barwinku

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-12-05
W połowie 2024 r. budowa ekspresowej S19 do granicy w Barwinku
Droga ekspresowa S19 Dukla - Barwinek będzie wyzwaniem budowlanym, bo przechodzi przez trudny teren. Zdjęcia: GDDKIA
Rozpoczął się proces wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek. To ostatni krok przed rozpoczęciem budowy przygranicznego odcinka S19, trasy via Carpatia.

- Do Wojewody Podkarpackiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczący drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla – Barwinek (granica państwa). Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy – poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dla wykonawcy inwestycji, uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. GDDKIA szacuje, Planujemy, że będzie to możliwe w połowie 2024 roku.

Odcinek realizuje firma Polaqua, a wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł. Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie prace powinny zostać ukończone w II kwartale 2027 roku.

Nowa droga na Podkarpaciu. DK9 połączy autostradę A4 z drogą S74

Odcinek S19 między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją i przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej.

Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek

Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek

Wizualizacja drogi ekspresowej S19 do Barwinka. Zdjęcia: GDDKIA

Nowa trasa będzie ponad 18-kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19.

Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 30 m od poziomu terenu. Powstanie również dziewięć mostów, cztery wiadukty drogowe, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu poprzecznych oraz dodatkowych jezdni.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Budowa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Wniosek o ZRID dla odc. S19 Dukla - Barwinek

Budowa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Wniosek o ZRID dla odc. S19 Dukla - Barwinek. Mapa: GDDKIA

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Ponad 1.4 mld zł za budowę krótkiego odcinka S19 Lutcza – Domaradz

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. W realizacji na różnym etapie zaawansowania są odcinki na południe od Rzeszowa, z wyjątkiem Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, które są jeszcze w przetargu.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Dukla