W sierpniu otwarcie nowego odcinka trasy Via Baltica
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-12
Sukcesywnie przybywa kolejnych fragmentów międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który na terenie Polski biegnie od Warszawy drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą S61 przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki do granicy w Budzisku. Na początku stycznia br. oddano do ruchu ponad 20 km nowej trasy S61 w woj. warmińsko-mazurskim. Sporo nowych kilometrów na Podlasiu przybyło w 2021 r. W sierpniu planowane jest otwarcie nowego, 23 km, odcinka trasy Via Baltica.
S61 Szczuczyn – Ełk Południe
Trwają ostatnie prace wykończeniowe nad trasą ekspresową S61 biegnącą od obwodnicy Szczuczyna w kierunku Ełku. Termin ukończenia realizacji planowany jest na sierpień br., co oznacza, że już w najbliższych tygodniach kierowcy będą mogli skorzystać nowego odcinka S61 Szczuczyn - Ełk Południe, trasy Via Baltica, na pograniczu województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
20 km drogi ekspresowej S61 połączyło dwa województwa
Nowe 23 km drogi ekspresowej S61 połaczy woj. podlaskie z woj. warmińsko-mazurskim. Zdjecia: GDDKIA
Na budowie ponad 23-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe prace zmierzają ku końcowi. Wykonano 100 proc. nawierzchni drogi S61 i oznakowania pionowego, a także niemal całe oznakowanie poziome. Zakończono realizację obiektów inżynierskich i kończony jest montaż ekranów przeciwolśnieniowych na przejściach dla zwierząt. Obecnie na drodze głównej i drogach serwisowych trwają roboty wykończeniowe, montaż ostatnich odcinków ogrodzeń i barier.
- Na początku lipca oddaliśmy do użytkowania wiadukt w ciągu drogi krajowej nr 65 na węźle Ełk Południe co umożliwia wykonanie prac zlokalizowanych w strefie niedawnego objazdu. Na ukończeniu są roboty branżowe. Zaawansowanie rzeczowe na całości odcinka szacuje się na około 98 proc., zaś przewidywany termin zakończenia wszystkich robót to sierpień 2022 r. – informowała ostatnio Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że umowę na realizację odcinka S61 Szczuczyn – Ełk Południe, w systemie Projektuj i buduj, zawarto w sierpniu 2018 r. Prace w terenie ruszyły wiosną 2020 r., po uzyskaniu w lutym 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Koszt prac budowlanych to blisko 700 mln zł, a całości projektu niemal 780 mln zł.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe czeka na otwarcie. Zdjęcia: GDDKIA
S61 Ełk Południe - Wysokie
Intensywne prace trwają na budowie kolejnego, 23-kilometrowego odcinka, w okolicy Ełku. Budowa odcinka S61 ruszyła jesienią 2020 r., po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie wykonawca znajduje się w połowie etapu układania nawierzchni betonowej i bitumicznej, wykonywane są również bariery, oświetlenie w rejonie węzła, roboty brukarskie, pobocza, humusowanie skarp itp.
Stan prac na S61 Ełk - Wysokie - sierpień 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
Zaawansowanie na obiektach mostowych wynosi 92 proc. Kilka obiektów (wraz z odcinkami dojazdowymi dróg) uzyskało już pozwolenie na użytkowanie i odbywa się po nich ruch. Zaawansowanie całej inwestycji wynosi obecnie około 71 proc. Przewidywany termin zakończenia to II kwartał 2023.
Budowa drogi ekspresowej S61 Ełk - Wysokie. Zdjęcia: sierpień 2022, GDDKIA
Umowę na realizację odcinka szlaku Via Baltica, S61 Ełk Południe - Wysokie, w systemie Projektuj i buduj, zawarto w lipcu 2018 r.. Decyzję ZRID wykonawca odebrał we wrześniu 2020 r. Koszt prac budowlanych to 686 mln zł, a całości projektu ponad 780 mln zł.
Droga ekspresowa S61 będzie stanowić część międzynarodowej drogi E67 łączącej Europę Środkową ze Skandynawią. Celem tego zadania inwestycyjnego jest stworzenie korytarza komunikacyjnego „Via Baltica” obsługującego ruch międzynarodowy na kierunku Polska – Litwa – Łotwa – Finlandia. Jednocześnie planowana trasa S61 będzie obsługiwała ruch międzyregionalny, łącząc słabo skomunikowany rejon Polski północno–wschodniej z jej częścią centralną.