W tym roku ponad 20 km autostrady na trasie Wrocław – Berlin. Aktualności z A18
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-04-11
Autostrada A18 stanowi przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina. Trasa nazywana patatajką, lub najdłuższymi schodami Europy z uwagi na stare jezdnie zbudowane z betonowych płyt, zmienia swoje oblicze. Cały odcinek przyszłej autostrady A18, od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice jest już na etapie realizacji. Pierwsze kilometry zostaną oddane do ruchu już w tym roku.
Przebudowa jezdni południowej obecnej drogi krajowej nr 18 jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady na całym 70-kilometrowym odcinku od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Pierwszym etapem (w latach 2004-2007) była budowa jezdni północnej przyszłej A18 na parametrach autostradowych.
- Głównym zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów, jakie powinny posiadać autostrady. Jezdnia południowa zyska nową nawierzchnię, przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt – wyjaśniają drogowcy.
Oto jak przedstawia się zaawansowanie prac na wszystkich czterech odcinkach autostrady A18:
A18 granica państwa w Olszynie - Żary
W ramach pierwszego kontraktu prowadzone są prace na odcinku zaczynającym się na granicy państwa, a kończącym ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Wykonawcą jest firma PORR. To jedyny z kontraktów, który jest realizowany w formule projektuj i buduj. Umowa z wykonawcą została podpisana 24 kwietnia 2020 r. Długość odcinka to 11,6 km. Zaawansowanie prac na początku sezonu budowlanego (połowa marca) wynosi 55 proc.
Budowa autostrady A18 Olszyna - Żary Zachód - fotorelacja
Budowa autostrady A18 Olszyna - Żary Zachód. Zdjęcie: GDDKiA
A18 Żary - Iłowa
Drugi kontrakt zaczyna się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. W połowie listopada 2019 r. zawarto umowę na realizację odcinka z konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD. A18 Żary - Iłowa ma największe zaawansowanie prac, sięgające blisko 83 procent, spośród wszystkich zadań na jakie podzielono realizację autostrady A18 Olszyna - Golnice.
- Nawierzchnia z betonu została już ułożona niemal w całości, zaawansowanie tych prac wynosi 95 proc. Obiekty inżynierskie, czyli wiadukty, mosty, przepusty i przejścia dla zwierząt, wykonane zostały w ponad 90 proc. – wyliczają drogowcy.
Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. Długość odcinka wynosi 21,9 km.
Zdjęcia lotnicze z budowy autostrady A18 Żary Zachód - Iłowa
Budowa autostrady A18 Żary Zachód - Iłowa. Zdjecia: GDDKIA
A18 Iłowa - granica województw
Trzeci kontrakt, którego wykonawcą jest Budimex, dotyczy przebudowy odcinka zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. Umowę z wykonawcą na realizację w systemie buduj zawarto w styczniu 2021 r. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. Stopień wykonania prac sięga 32 procent.
Mapa autostrady A18 Olszyna - Golnice w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
A18 granica województw - Golnice
Ostatni, czwarty odcinek A18 w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana z końcem stycznia 2021 r. z konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Do tej pory prace zostały wykonane w blisko 20 procentach.
Autostrada A18 ostatni odcinek, biegnącej z Berlina, 240-kilometrowej trasy europejskiej E36. Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.