Ważny krok w kierunku budowy tunelu w Świnoujściu. Jest wniosek o ZRID
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-18
Umowa na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu została podpisana 17 września 2018 roku pomiędzy Miastem Świnoujście, a konsorcjum budującym tunel, w którego skład wchodzą firmy: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji. Od zawarcia kontraktu Wykonawca prowadził prace projektowe przygotowując szczegółowy projekt tunelu, który w sposób stały połączy Świnoujście z resztą Polski. Projektowanie przebiegało zgodnie z harmonogramem. Prace projektowe uwieńczyło złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.
- Złożenie projektu i wniosku o wydanie decyzji Zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) pokazuje, że inwestycja jest realizowana planowo i zgodnie z przyjętym wiele miesięcy temu harmonogramem. Dziś osiągamy kolejny ważny krok w kierunku ostatecznego celu, jakim jest wybudowanie tunelu, który połączy nasze miasto – dodaje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
W pierwszym etapie budowy będą prowadzone prace nad szybem startowym i końcowym tunelu. Samo drążenie maszyną TBM będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu wszelkich niezbędnych robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.
Oznacza to finał prac nad projektem budowlanym dla trasy, która będzie kontynuacją drogi ekspresowej S3. Nowa trasa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP o łącznej długości około 3,2 km. Sama sekcja tunelowa będzie miała długość około 1,78 km, z tego tunel drążony będzie miał długość 1,48 km, a fragmenty początkowe tunelu wykonane metodą odkrywkową około 295 m. Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do ok. 25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji co daje od ok.8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.
Mapa przebiegu przeprawy - tunelu w Świnoujścu, która połaczy wyspy Uznam i Wolin. Zdjecia: GDDKIA
Przeprawa rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.