Wiosną zakończy się budowa obwodnicy Łodzi. Stecol finiszuje na S14
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-01-17
Droga ekspresowa S14 - Zachodnia Obwodnica Łodzi to bardzo istotny, zarówno z lokalnego, jak i ogólnokrajowego punktu widzenia, element infrastruktury drogowej. Jej budowa realizowana jest kawałkami.
– Wiosną ubiegłego roku przekazaliśmy do użytkowania 12-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Znacznie ograniczyło to ruch na przeciążonej DK71 i poprawiło warunki życia mieszkańców m.in. Konstantynowa Łódzkiego, dzięki wyprowadzeniu z centrum miasta ruchu tranzytowego – przypominają drogowcy.
Budowa ostatniego odcinka S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do Słowika zaawansowana jest w ponad 80 proc. Gotową trasą mamy pojechać w II kwartale 2023 roku. Inwestycja pozwoli domknąć ring autostradowo-ekspresowy wokół aglomeracji łódzkiej.
Zaawansowane prac na budowie odcinka S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik wynosi już około 85 procent. Obecnie wszystkie obiekty inżynierskie są zrealizowane. Na finiszu są roboty branżowe i roboty drogowe. Na około połowie trasy połozono już nawierzchnię i zainstalowano dużą część barier ochronnych.
Dobre tempo a mimo to opóźnienie?
Tempo prac cieszy i jeszcze do niedawna drogowcy zapowiadali otwarcie drogi wiosną, przed majówką. Dotarliśmy jednak do informacji, że wykonawca odcinka, firma Stecol złozyła do GDDKIA wniosek o wydłużenie czasu na zakończenie robót. Jako przyczynę wskazuje pandemię i dłuższy czas na uzyskanie pozwoleń na budowę ronda na węźle Emilia. Było to dodatkowe zadnie o które rozszerzono podpisaną wczesniej umowę. Wykonawca chce przesunięcia terminu prawie wakacji br.
Wszystkie obiekty w ciągu ostatniego odcinka S14 już gotowe. Zdjęcia: GDDKIA
Z końcem 2022 r. ponownie otwarto węzeł Emilia. Docelowo powstanie tam rondo, które skomunikuje autostradę A2 i DK91 z drogą ekspresową S14, będzie można na nim wybierać dowolny kierunek, jak również zawracać.
Budowa drogi ekspresowej S14 - rondo na węźle Emilia. Zdjęcia: GDDKIA
W sumie budowa blisko 27 km drogi ekspresowej S14 od węzła Emilia do węzła Łódź Lublinek wyniesie ponad 1,5 mld zł. Całkowita wartość projektu to ponad 1,9 mld zł, z czego ponad 900 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ring dla aglomeracji łódzkiej
Po zakończeniu budowy ostatniego odcinka drogi S14 Łódź, wraz z przyległymi miejscowościami tworzącymi aglomerację, będzie pierwszym w Polsce miastem mogącym pochwalić się pełnym ringiem dróg najwyższych kategorii. W części będą to autostrady, a w części drogi ekspresowe. W tej chwili istnieją już cztery odcinki stanowiące części składowe tego ringu: od północy autostrada A2, od wschodu A1, od południa droga ekspresowa S8 i od zachodu droga ekspresowa S14 od węzła Róża do węzła Aleksandrów Łódzki.
Na dziś, przez teren województwa biegnie ponad 263 km autostrad (A1 i A2), blisko 213 km dróg ekspresowych (S8 i S14), blisko 506 km dróg głównych ruchu przyśpieszonego i 377 km dróg głównych. Już w tej chwili Łódź doskonale skomunikowana jest drogami najwyższych kategorii z Warszawą, Poznaniem, a dalej Berlinem (autostrada A2), Gdańskiem i Górnym Śląskiem (autostrada A1), a dalej z Czechami. Połączenie z Wrocławiem umożliwia droga ekspresowa S8.