Wschodnia Obwodnica Warszawy: GDDKIA szuka wykonawcy koncepcji S17 Ząbki - Zakręt
Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin trwa. W przygotowaniu są też strategiczne odcinki Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Najdłużej poczekamy na 10 km odc. Ząbki - Zakręt. Zdjęcia: GDDKIA

Ruszył przetarg na koncepcję kolejnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17. Projekt dotyczy odcinka pomiędzy węzłami Ząbki i Zakręt. Opracowana dokumentacja otworzy drogę do realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj.

Zainteresowane firmy mają czas na składanie ofert do 14 marca br. Koncepcja będzie dotyczyła ponad 10 km odcinka obwodnicy w standardzie drogi ekspresowej na odcinku węzeł Ząbki - do węzła Zakręt. Droga ma mieć przekrój 2 jezdnie po 3 pasy ruchu. W jej ciągu powstaną węzły drogowe: Rembertów, Poligon (zjazd techniczny dla wojska).

Wspomniany odcinek S17-ki Ząbki – Zakręt to najbardziej opóźniony i budzący najwięcej kontrowersji fragment obwodnicy Warszawy. Ostateczny przebieg trasy - wariant zielony, który pobiegnie m.in. przez Wesołą - zatwierdził pod koniec 2018 r. Regionalny Dyrektor Środowiska. Mieszkańcy od dawana protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu.

Wybrano ponad 10 km wariant zielony Ząbki - Zakręt, który pobiegnie m.in. przez Wesołą

 

Mapa przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17

 

- Zadaniem projektanta będzie opracowanie dokumentacji zawierającej uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową S17. Projektant przeprowadzi również szczegółowe badania warunków geologicznych – wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Planowany harmonogram zakłada w IV kwartale 2020 roku ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie ,,Projektuj i Buduj” i w połowie 2021 roku podpisanie umowy z wykonawca prac. Po zakończeniu prac projektowych, pod koniec 2022 roku mogłaby ruszyć realizacja robót budowlanych, które potrwałyby dwa lata (IV kwartał 2024r.) Oznacza to, ze z nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy skorzystamy najwcześniej na przełomie 2024-2025 roku.

Szacowany łączny koszt inwestycji (dokumentacja, wykup gruntów, budowa) wynosi ok. 1,2 mld zł.

Przypomnijmy, we wrześniu 2018 r. drogowcy podpisali umowę z wykonawcą dokumentacji dla sąsiedniego kilometrowego odcinka Drewnica – Ząbki. Firma Mosty Katowice na zaprojektowanie 3,6 km odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy ma czas do końca września tego roku. Ten fragment obwodnicy ma być oddany do ruchu w 2024 roku.

 

Cała Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 będzie miała długość ponad 20 kilometrów. Pobiegnie od węzła Drewnica na obwodnicy Marek (połączenie z drogą ekspresową S8) do węzła Lubelska spinającego Południową Obwodnicę Warszawy (droga S2) z autostradą A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego. Jej realizację podzielono na trzy etapy:

  • etap 1 – ponad 14 km odcinek drogi S17 węzeł Drewnica – węzeł Zakręt (bez węzła). W ramach tego etapu wydzielono dwa zadania: Drewnica – Ząbki (3,6 km) i Ząbki – Zakręt (ponad 10 km).

  • etap 2 – około 2,5 km odcinek drogi S17 węzeł Zakręt – węzeł Lubelska. Droga częściowo pobiegnie po nowym śladzie oraz wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17. Zadanie obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka. Wykonawcą jest firma Warbud. Wartość kontraktu to 225 mln zł.

  • etap 3 – około 2 km fragment jako węzeł Lubelska, który połączy drogi ekspresowe S17, S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) i budowaną autostradę A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki (docelowo wschodnia granica kraju). Wykonawcą węzła Lubelska jest firma PORR. Prace wyniosą ponad 190 mln zł.

Droga ekspresowa S17 ominie Warszawę o wschodu i domknie ekspresową obwodnicę miasta. Jej realizacja powinna zakończyć się w 2025 roku. Wschodnia Obwodnica Warszawy to kluczowy odcinek drogi ekspresowej S17 bo umożliwi m.in. ruch w kierunku Terespola (planowaną autostradą A2), w kierunku Białegostoku (droga krajowa nr 8-docelowo droga ekspresowa S8), Lublina (droga krajowa nr 17 – docelowo droga ekspresowa S17) oraz poprzez Południową Obwodnicę Warszawy (istniejący odc. S2 w. Konotopa – Puławska oraz planowany odcinek w. Puławska – w. Lubelska) umożliwi połączenie z zachodnim węzłem Konotopa autostrady A2.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Maria
2019-02-06 11:43
Wybudowanie obwodnicy w wybranym wariancie to koniec życia w przepięknej Wesołej. Jak można coś takiego robić ludziom w Dwudziestym pierwszym wieku. Bez ich zgody!!!
Marcin
2019-02-06 11:13
Wybrany wariant ewidentnie w wyniku przekrętu. 530 odwołań od decyzji GDDKiA (a odwołować się mogły tylko osoby zamieszkałe do +/- 200 metrów od osi planowanej obwodnicy!!!). Jeśli GDOŚ nie zmieni decyzji, to sprawa pójdzie do sądu.
basiasme
2019-02-06 01:11
Gdzie ta obwodnica ominie od wschodu Warszawę??? Przetnie dzielnicę Warszawę Wesołą na pół... zniszczy bezpowrotnie, zatruje i "zahuczy"... po to tylko, by jak najtaniej przerzucić tysiące samochodów i tirów przez widocznie dla decydentow przez zbyt piękną i zieloną dzielnicę...
ella
2019-02-05 21:49
Gdzie jest projekt podpisany przez min. Gęsicką ????? Kto pozwolił na taki przekręt i dlaczego ?????? Co to za metody w cywilizowanym kraju nie bierze się pod uwagę zdrowia i życia mieszkańców , ich protestów i odwołań ?????
Nauczony
2019-02-05 21:34
Dziwne, że GDDKiA nie wyciąga żadnych wniosków. Walczyła z mieszkańcami w Magdalence też twierdząc, że wie najlepiej jak budować, poniosła sromotną porażkę, obecnie po długiej walce probuje jakoś załatwić problem Poradowa, gdzie zaczęła słuchać opinii mieszkańców po ich kolejnych skutecznych odwołaniach. Przez moment do 2015 roku słuchała albo udawała że slucha mieszkańców Wesołej - czyli do czasu dziwnej podmiany wariantów, po czym obecnie ignoruje złożone w postępowaniu.o DSU blisko 10000 wniosków mieszkańców i 600 złożonych odwołań od DSU. Sądy administracyjne jeszcze nie są przejęte, a wg powszechnej opinii raport środowiskowy był tak slaby, że większość komentatorów wróży pewne uwalenie DSU w postępowaniu sądowym.
Toja
2019-02-05 21:17
Widać GDDKiA lubi marnować pieniądze podatników. A niby zabrakło ich na rzetelną analizę hałasu zlecona przez MI dla tej inwestycji. Już jedna KP dla tej inwestycji powstała i została wyrzucona, wraz z wydanymi na nią milionami. Teraz, wiedząc o skali protestów i ok. 600 odwołaniach od DSU znowu naraża miliony podatników na zmarnowanie...
Lukas
2019-02-05 20:09
Dla niewtajemniczonych... 10 tys protestów przeciwko wybranemu wariantowi Wesoła mówi tak dla obwodnicy ale w tunelu a oni pchają szybko wariant który idzie przez centrum zamiast tego co go omija wariant który idzie przez zasoby wody dla Sulejówka zamiast tego co go omija dlaczego? Bo zmieniono na polecenie prawdopodobnie prominentów mieszkańców przebieg i myśli się że ludzie to kupią i będą za bo szybko droga ma powstać Drogi niech powstają ale transparentnie i uczciwie a nie wbrew ludziom kosztem ich zdrowia Nasyp? mamy xxi wiek Gdzie jest tunel? Wyciąć las najlepiej a potem ministerstwo nam oznajmi że smog to samorządy a odnawialna energia nie dla nas Nie będzie Białystok decydował za Warszawę i się z Nas śmiał
Maria
2019-02-05 11:58
Z załączonego do wniosku raportu wyraźnie wynika, że procedowany wariant inwestorski nie jest najkorzystniejszym wariantem pod względem uwarunkowań środowiskowych. Jest to zdanie autorów raportu, jest to również stanowisko organu opiniującego – Państwowego Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego w Warszawie. Historycznie rezerwa pod ten fragment Obwodnicy była prowadzona tak, jak zostało to opisane w wariancie W2 (wariant czerwony). Nie można nie brać pod uwagę, iż pierwsze wzmianki o obwodnicy i jej śladzie pochodzą z lat 80-tych ubiegłego wieku, a projekt jej poprowadzenia nie zmieniał się w ciągu 30 lat. Pod tym kątem przez bardzo długi okres czasu były wykonywane wszystkie czynności z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego. Lokalna społeczność, zarówno na poziomie samorządowym jak i osób prywatnych, podejmując decyzje inwestorskie, brała pod uwagę położenie obwodnicy w wariancie W2. Wyłącznie inwestycja w odrzuconym i nieprocedowanym wariancie W2 była i jest wpisana w lokalne dokumenty planistyczne.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: