S17 – Wschodnia Obwodnica Warszawy przez Wesołą. Trasa ma być gotowa w 2025 r.
Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin już trwa. Nowymi odcinkami mamy pojechać w tym roku. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S17 ominie Warszawę o wschodu i domknie ekspresową obwodnicę miasta. Jej realizacja powinna zakończyć się w 2025 roku. Odcinkiem S17-ki, który jest najbardziej opóźniony, bo budzi najwięcej kontrowersji, jest fragment od węzła Ząbki do węzła Zakręt. Ostatecznie Regionalny Dyrektor Środowiska zatwierdził przebieg trasy. Wybrano ponad 10 kilometrowy wariant zielony, który pobiegnie m.in. przez Wesołą. Mieszkańcy od dawana protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu.

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał decyzję środowiskową dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła Ząbki do węzła Zakręt. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Przebiegać ona będzie przez Zielonkę, Warszawę (dzielnice Rembertów i Wesoła) oraz Sulejówek – poinformował warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z wybranym wariantem trasy S17 nie zgadzają się mieszkańcy podwarszawskiej miejscowości Wesoła. Wariant zielony to ponad 10 km odcinek, który ma przeciąć centrum Wesołej i rekreacyjne tereny zielone. Droga ma być poprowadzona po nasypie. Mieszkańcy liczyli bardziej na wariant czerwony obwodnicy, który miał przebiegać w tunelu, na obrzeżach miasta. Po wydaniu decyzji warszawski magistrat zaprotestował przeciwko takiej koncepcji budowy wschodniej obwodnicy Warszawy.

Mapa przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt

Mapa przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt. Mapa: GDDKIA

 

Jednak dla drogowców wydana decyzja to zielone światło do rozpoczęcia prac. GDDKIA po przygotowaniu materiałów, chce w I kwartale tego roku ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji programowej. Będzie ona uszczegółowieniem technicznym zapisów wskazanych w decyzji środowiskowej, takich jak np. zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową. Wykonane zostaną również szczegółowe badania warunków geologicznych.

Harmonogram realizacji odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt:

  • I kwartał 2019 r. ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej
  • I kwartał 2021 r. ogłoszenie przetargu na wybór Wykonawcy w systemie „projektuj i buduj”
  • IV kwartał 2021 r. podpisanie umowy z Wykonawcą na projekt i budowę drogi
  • 2023-2025 realizacja robót budowlanych.

Szacowana wartość realizacji drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt (dokumentacja, wykupy gruntów, realizacja) to około 1,2 mld złotych. W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 10,2 km, z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. W ciągu trasy mają powstać dwa węzły: Rembertów (na przecięciu z ul. Okuniewską w ciągu DW 637) oraz Poligon na połączeniu z ul. gen. A. Chruściela „Montera” przeznaczony tylko dla potrzeb wojska. Wybudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe i obsługujące tereny przyległe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowie podlegać będą skrzyżowania, w tym z liniami kolejowymi oraz usunięte zostaną kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną.

 

Wschodnia Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S17 Drewnica  (Marki) - Lubelska 

Cała Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 będzie miała długość ponad 20 kilometrów. Pobiegnie od węzła Drewnica na obwodnicy Marek (połączenie z drogą ekspresową S8) do węzła Lubelska spinającego Południową Obwodnicę Warszawy (droga S2) z autostradą A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego. Jej realizację podzielono na trzy etapy:

 

  • etap 1 – ponad 14 km odcinek drogi S17 węzeł Drewnica – węzeł Zakręt (bez węzła). W ramach tego etapu wydzielono dwa zadania: Drewnica – Ząbki (3,6 km) i Ząbki – Zakręt (ponad 10 km).

    Firma Mosty Katowice prowadzi już prace przygotowawcze dla pierwszego odcinka. Opracowana dokumentacja otworzy drogę do realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj.

    Rok na dokumentację dla S17 Drewnica – Ząbki. Później przetarg na projekt i budowę

  • etap 2 – około 2,5 km odcinek drogi S17 węzeł Zakręt – węzeł Lubelska. Droga częściowo pobiegnie po nowym śladzie oraz wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17. Zadanie obejmuje więc rozbudowę istniejącego odcinka. Wykonawcą jest firma Warbud. Wartość kontraktu to 225 mln zł.

    Można budować kolejny odcinek S17 - Wschodniej Obwodnicy Warszawy


  • etap 3 – około 2 km fragment jako węzeł Lubelska, który połączy drogi ekspresowe S17, S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) i budowaną autostradę A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki (docelowo wschodnia granica kraju). Wykonawcą węzła Lubelska jest firma PORR. Prace wyniosą ponad 190 mln zł.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Antypieniacz
2019-05-20 08:35
Egoistic I tyle. Na Targówku idzie 30 metrów od wielu bloków i jakoś nikt nie protestował a tu paru właścicieli domków się zebrało i będą blokować strategiczna inwestycje w skali kraju
teren zielony
2019-05-20 08:33
Jakich najpiękniejszych terenów zielonych? To chyba żart? Kawałek lasu smierdzacy smogiem z okolicznych zabudowań
antyegoista
2019-05-20 08:31
Na Pradze Północ obwodnica nie idzie w tunelu i jakoś wszyscy żyją. Precz z egoizmem i buractwem garstki ludzi! Obwodnica ma powstać i nie zablokuje jaj garstka wiejskich burakokapitalistów z Wesołej.
emma
2019-03-24 12:14
To jest niszczenie najpiękniejszych i zielonych terenów Warszawy.
Jola
2019-02-07 23:19
Cała ta OBWODNICA to jeden stek BZDUR! A ponoć jesteśmy w UE i działamy po europejsku. Po pierwsze, co to za obwodnica miasta, co nie obwodzi miasta, tylko przejeżdża przez jego dwie dzielnice? Jakiś dziennikarzyna napisał, że "mieszkańcy podwarszawskiej miejscowości Wesoła protestują" . To jest, proszę pana, od prawie 20 lat dzielnica Warszawy, tak jak Śródmieście na przyklad. I jest jeszcze dodatkowo płucami Warszawy. Projekt przebiegu obwodnicy powstawał 30 lat temu, czyli za króla Ćwieczka. Przez ten czas wiele się zmieniło, Warszawa rozrosla się we wszystkich kierunkach, co planisci winni przewidzieć - jeśli ktoś taki jest w Polsce - a mądre głowy (są u nas jeszcze takie?) skorygować przestarzałe plany i przesunąć drogę tak, żeby rzeczywiscie obwodzila miasto. Po drugie, każde duże miasto w Europie dokłada wszelkich starań, aby otaczaly go pasy zieleni, neutralizujace zaniczyszczenie powietrza spalinami. A nasi decydenci odwrotnie. Niszczą te ostatki lasów i parku narodowego, zamiast go objąć specjalną kuratela. A może by tak puścić autostradę przez centrum Białegostoku? Ja chętnie podpiszę się pod tym projektem jako najkorzystnieszym dla jego mieszkańców. Ciekawe, jak zmieni się punkt widzenia decydentów ekologów? Po trzecie, nikt na świecie nie planuje drogi szybkiego ruchu przez środek nie tylko dzielnicy, ale nawet wsi, ponieważ nie przynosi to żadnych korzysci, a same straty. Narażanie obywateli na utratę zdrowia po to, by zaoszczędzić na kosztach budowy, wróci czkawka do panstwa w postaci niezdolności do wydajnej pracy oraz zwiększonych kosztów leczenia oraz oczywiście utraty zaufania. Po czwarte, trudno zrozumieć, co siedzi w glowach rządzących, że nie mogą zrozumieć, że wybraliśmy ich po to, by nam służyli, a nie odwrotnie uskuteczniali prywate, jak to ma miejsce w przypadku przebiegu obwodnicy (oczywiście nie tylko w tym przypadku, ale teraz to zagadnienie nas interesuje). Po piąte, technologiczny postęp pozwala w całej ukochanej przez was Europie na szybkie budowanie tunelu przez góry skaliste nawet, nie mówiąc o piaskach. Taki wariant w powinien być bezdyskusyjnym standardem zamiast nasypu. Budowanie obwodnicy przez Wesołą to kompromitacja rządzących, zaprzeczenie rozsądku, inteligencji, wyobraźni i człowieczeństwa. A przyjęcie wariantu przebiegu trasy przez środek dzielnicy Wesoła to po prostu skandal, który zapiera dech.
Lukas
2019-02-07 15:54
W skrócie kupujecie samochód a dostajecie w przesyłce rower niby powinno się być zadowolonym bo to też jeździ ale ustalenia były inne KAZDY CHCE OBWODNICY ALE W PRZEBIEGU USTALONYM CZERWONYM Z TUNELEM a nie po dziwnej zmianie innym ajbarddiej boli fakt że po ogłoszeniu decyzji momentalnie pojawiły się działki na sprzedaż na poprzednim właściwym przebiegu ktoś kupił taniej a teraz robi dopisek tędy nie pójdzie obwodnica i krocie krewni i znajomi krolika zarobią w poprzednim właściwym wariancie z tunelem nikt nie zarabia bo wszyscy wiedzieli że tam ma pójść obwodnica Miasto Warszawa zawsze tam planowalo przebieg i stąd uchwały miasta ale GDDKiaaaaaa to państwo w państwie i wielkie pieniądze...
wroclawiak
2019-02-06 08:51
nie martwcie sie warszawiacy, u nas te same problemy ze wschodnia obwodnica. ludzie kupili atrakcyjne cenowo domy/mieszkania, deweloper naobiecywal cuda na kiju, a wiadomo bylo od co najmniej 10-15 lat, ze gdzies w okolicy pojdzie obwodnica (cyt. klasyka - a gdzie ma jechac, w bok?). i tez w kolko krzycza, ze ich oszukali - ale fajnie sie kupowalo nieruchomosci w cenie 1/2 tego, co dwa kilometry blizej centrum. o pseudo-ekologach z wielkiej wyspy nie wspomne, skutecznie blokowali budowe srodmiejskiej przez wiele lat. trzymajcie sie dzielnie i nie dac sie zastraszyc bandzie ludzi, co im "sie nalezy".
KPJ
2019-02-05 22:00
Gdzie się podział projekt wariantu czerwonego wokół Wesołej i Sulejówka , który zatwierdziła minister Gęsicka ??????
1 2 3 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: