S17 – Wschodnia Obwodnica Warszawy przez Wesołą. Trasa ma być gotowa w 2025 r.
Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin już trwa. Nowymi odcinkami mamy pojechać w tym roku. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S17 ominie Warszawę o wschodu i domknie ekspresową obwodnicę miasta. Jej realizacja powinna zakończyć się w 2025 roku. Odcinkiem S17-ki, który jest najbardziej opóźniony, bo budzi najwięcej kontrowersji, jest fragment od węzła Ząbki do węzła Zakręt. Ostatecznie Regionalny Dyrektor Środowiska zatwierdził przebieg trasy. Wybrano ponad 10 kilometrowy wariant zielony, który pobiegnie m.in. przez Wesołą. Mieszkańcy od dawana protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu.

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał decyzję środowiskową dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła Ząbki do węzła Zakręt. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Przebiegać ona będzie przez Zielonkę, Warszawę (dzielnice Rembertów i Wesoła) oraz Sulejówek – poinformował warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z wybranym wariantem trasy S17 nie zgadzają się mieszkańcy podwarszawskiej miejscowości Wesoła. Wariant zielony to ponad 10 km odcinek, który ma przeciąć centrum Wesołej i rekreacyjne tereny zielone. Droga ma być poprowadzona po nasypie. Mieszkańcy liczyli bardziej na wariant czerwony obwodnicy, który miał przebiegać w tunelu, na obrzeżach miasta. Po wydaniu decyzji warszawski magistrat zaprotestował przeciwko takiej koncepcji budowy wschodniej obwodnicy Warszawy.

Mapa przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt

Mapa przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt. Mapa: GDDKIA

 

Jednak dla drogowców wydana decyzja to zielone światło do rozpoczęcia prac. GDDKIA po przygotowaniu materiałów, chce w I kwartale tego roku ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji programowej. Będzie ona uszczegółowieniem technicznym zapisów wskazanych w decyzji środowiskowej, takich jak np. zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową. Wykonane zostaną również szczegółowe badania warunków geologicznych.

Harmonogram realizacji odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt:

  • I kwartał 2019 r. ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej
  • I kwartał 2021 r. ogłoszenie przetargu na wybór Wykonawcy w systemie „projektuj i buduj”
  • IV kwartał 2021 r. podpisanie umowy z Wykonawcą na projekt i budowę drogi
  • 2023-2025 realizacja robót budowlanych.

Szacowana wartość realizacji drogi ekspresowej S17 Ząbki - Zakręt (dokumentacja, wykupy gruntów, realizacja) to około 1,2 mld złotych. W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 10,2 km, z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. W ciągu trasy mają powstać dwa węzły: Rembertów (na przecięciu z ul. Okuniewską w ciągu DW 637) oraz Poligon na połączeniu z ul. gen. A. Chruściela „Montera” przeznaczony tylko dla potrzeb wojska. Wybudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe i obsługujące tereny przyległe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowie podlegać będą skrzyżowania, w tym z liniami kolejowymi oraz usunięte zostaną kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną.

 

Wschodnia Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S17 Drewnica  (Marki) - Lubelska 

Cała Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 będzie miała długość ponad 20 kilometrów. Pobiegnie od węzła Drewnica na obwodnicy Marek (połączenie z drogą ekspresową S8) do węzła Lubelska spinającego Południową Obwodnicę Warszawy (droga S2) z autostradą A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego. Jej realizację podzielono na trzy etapy:

 

  • etap 1 – ponad 14 km odcinek drogi S17 węzeł Drewnica – węzeł Zakręt (bez węzła). W ramach tego etapu wydzielono dwa zadania: Drewnica – Ząbki (3,6 km) i Ząbki – Zakręt (ponad 10 km).

    Firma Mosty Katowice prowadzi już prace przygotowawcze dla pierwszego odcinka. Opracowana dokumentacja otworzy drogę do realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj.

    Rok na dokumentację dla S17 Drewnica – Ząbki. Później przetarg na projekt i budowę

  • etap 2 – około 2,5 km odcinek drogi S17 węzeł Zakręt – węzeł Lubelska. Droga częściowo pobiegnie po nowym śladzie oraz wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17. Zadanie obejmuje więc rozbudowę istniejącego odcinka. Wykonawcą jest firma Warbud. Wartość kontraktu to 225 mln zł.

    Można budować kolejny odcinek S17 - Wschodniej Obwodnicy Warszawy


  • etap 3 – około 2 km fragment jako węzeł Lubelska, który połączy drogi ekspresowe S17, S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) i budowaną autostradę A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki (docelowo wschodnia granica kraju). Wykonawcą węzła Lubelska jest firma PORR. Prace wyniosą ponad 190 mln zł.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Gosciu
2019-01-14 20:10
Od kiedy to Warszawa-Wesoła leży poza granicami miasta?
cc
2019-01-11 13:42
wszystko oprotestująludzie. Jak się mieszka w wielkiej metropolii to trzeba się liczyć z tym, że beda drogi buydowane. co maja powiedzieć mieszkańcy nowego Yorku. Tylko u nas kazdy ma problrem. zal.pl
Mieszkaniec
2019-01-11 08:03
Nie piszczie głupot . Teren przez który będzie szła obwodnica na terenie Wesołej to teren leśny działki Skarbu Państwa i nie jest to Wesoła Centrum tylko teren leśny międzu osiedlami Centrum i Groszówka. Wariant zielony jest korzystniejszy ponieważ będzie mniej lasu do wycięcia nie wymaga wyburzeń i wysiedleń na terenie Wesołej
m_
2019-01-10 22:28
Drogi frant. Problemem nie jest to, że kiedyś źle zaplanowano przebieg dróg, lecz to że wiele lat później, budowano się na gruntach bezpośrednio przylegających do planowanej trasy. Na zasadzie "Panie, kiedy ta droga powstanie? Na świętego nigdy! Kup Pan działkę!". Nie dotyczy to niestety tylko Wesołej, ten sam problem wystąpi za kilka lat w Lesznowoli, gdzie tanio można kupić grunty bezpośrednio przylegające do pasa drogowego planowanego obejścia DW721. A kwintesencją tego podejścia jest blok przy ul. Narwik 24. Plany korytarzy transportowych dla Warszawy były układane jeszcze w latach 70-ych. Tymczasem protestujący osiedlili się na tych terenach znacznie później.
frant
2019-01-10 22:00
Istota sprawy polega na tym, że kiedyś źle rozplanowano terenowo WOW. Nie powinni ,,pchać się" w środek terenów zurbanizowanych (takich jak Wesoła, Sulejówek) , ale obejść je planistycznie i realnie w odpowiedniej odległości - tak by można było teraz uniknąć wielkich społecznych kontrowersji. Podobnie jest z budową S7 na odcinku Łomianki (Kiełpin)- Bielany - Bemowo w W-wie, gdzie przez sam środek ww. dzielnic ,,pakuje się "drogi ekspresowe S7 i S8 ! SKANDAL! Warszawiacy- podziękujcie w wyborach PiS-owi za decyzje rujnujące WAM życie!
Waldemar
2019-01-10 19:44
Panie Mateuszu, Wesoła jest dzielnicą Warszawy.Jest Warszawą nie miejscowością jak pan to napisał.
xxl
2019-01-10 16:51
dłużej nie dało się?
Krzysztof
2019-01-10 16:45
Obawiam się, że nie ma wariantu, który by nie został oprotestowany przez jakąś część mieszkańców Wesołej. Wybór jest prosty, albo zbudować teraz możliwie szybko, korzystając z ostatniego dofinansowania z Unii, albo znowu nic nie powstanie przez 20 lat.
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: