Zachodnia Obwodnica Szczecina. Nowy wykonawca S6 Goleniów – Police
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-09-21
Przetarg na opracowanie dokumentacji dla S6 Zachodniej Obwodnicy Szecina składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police. Łączna długość tych odcinków to 25,5 km. Druga część, dla której dzisiaj została wskazana oferta najkorzystniejsza, dotyczy odcinka Police - Goleniów o długości 23,41 km. Zawiera on planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.
Przekrój planowanego tunelu pod Odrą na S6 koło Polic. Zdjęcia: GDDKIA
- Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka drogi ekspresowej S6 Police - Goleniów, czyli fragmentu Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Prace, za 39,8 mln zł, zrealizuje firma Voessing Polska. Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania od wyboru oferty – poinformował szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ponowny wybór oferty w przetargu na projekt tunelowego odcinka S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina był konieczny po tym jak na pierwotny wybór zostały wniesione odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), które zostały uznane za zasadne.
- Do końca tego miesiąca powinniśmy wybrać ofertę najkorzystniejszą również dla zadania obejmującego odcinek S6 Kołbaskowo – Police – zapowiadają drogowcy.
Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 z podziałem na przyszłe odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej droga była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ogłoszenie przetargów stało się możliwe po zapewnieniu przez resort infrastruktury finasowania prac przygotowawczych dla S6 – obwodnicy Szczecina. Przyznał on 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji, które obejmują również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Przypominamy, że od 2017 r. jest już wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Natomiast dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w czerwcu 2021 r.
Mapa przebiegu trasy S6 na odcinku Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Mapa: GDDKIA
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie częścią drogi ekspresowej S6 i będzie liczyła ok. 48,6 km długości. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga na wysokości Polic przejdzie pod Odrą tunelem. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych zakładów chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to drugi, obok budowanego tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce.
Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. - Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie – dodają drogowcy.