Zakopianka: Chińczycy najbliżej budowy DK47 Rdzawka – Nowy Targ
- Michał Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-07-16

- Z sześciu złożonych ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej DK47, na odcinku od Rdzawki do Nowego Targu, 13 lipca 2018 r. jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez firmę Stecol Corporation z Chin. Koszt zadania wyceniony przez tego wykonawcę wynosi 706 mln 244 tys. zł a czas realizacji potrwa 49 miesięcy. Do czasu trwania budowy nie będą wliczane okresy zimowe – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie. Przez najbliższe dni pozostałe firmy i konsorcja mogą składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty.
Ponad 16-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 47 Rdzawka – Nowy Targ powstanie jako dwujezdniowa droga klasy GP, o szerokości jezdni 2x3,50m. W ciągu trasy znajdą się cztery węzły drogowe : Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady). Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana infrastruktura techniczna.
Taka będzie Zakopianka na odcinku DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Zdjęcia: GDDKIA
Inwestycja przygotowywana jest do realizacji od 2008 roku, kiedy to ruszyły pierwsze prace przygotowawcze. Proces planistyczny zakończono w 2015 roku a dwa lata później minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zatwierdził finasowanie zadania, umożliwiając tym samym realizację.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007 – 18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się olbrzymie korki, często dochodzi do wypadków i utrudnień w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.
Trudną sytuację na Zakopiance ma zmienić budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju i wspomniana budowa odcinka dwujezdniowego DK47 z Rdzawki do Nowego Targu, który połączy się z dwujezdniowym odcinkiem drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki.
Przypomnijmy, w 2016 roku rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki. Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment DK47 (dwujezdniowy) do Chabówki i tam włączony będzie do istniejącej już dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki. Od tego miejsca kontynuowana będzie budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu.
W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem , na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.
Inwestycja wpłynie również na usprawnienie komunikacji w Nowym Targu, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu.