Zakopianka: Chińczycy z najtańszą ofertą na budowę DK47 Rdzawka – Nowy Targ
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2018-03-11
W przetargu na projekt i budowę dwujezdniowej drogi krajowej nr 47, na odcinku od Rdzawki do Nowego Targu w płynęło sześć ofert. Najwyższą cenę zaproponował Mostostal Warszawa (ponad 1 mld 486 mln zł), najniższą firma Stecol Corporation z Chin (ponad 706 mln 244 tys. zł). Wszyscy chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy. Najniższa cena nie przesądzi jednak o wyborze wykonawcy bo drogowcy przeanalizują oferty także pod kątem innych kryteriów.
- Teraz złożone oferty zostaną zbadane, by ustalić, czy spełniają kryteria przetargowe. O wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje suma punktów przyznanych wg. kryteriów: cena - 60 proc., właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9 proc., równość podłużna nawierzchni - 8 proc., personel wykonawcy - 6 proc., termin realizacji kontraktu - 12 proc. oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego - 5 proc. – wyjaśniaja przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa przebiegu odcinka Zakopianki w ciagu Dk47 Rdzawka - Nowy Targ. Mapa: GDDKIA
Taka będzie Zakopianka Rdzawka - Nowy Targ
W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek Zakopianki - dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstaną cztery węzły drogowe: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady). Ponadto wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana infrastruktura techniczna.
Prace przygotowawcze do budowy odcinka DK47 z Rdzawki do Nowego Targu prowadzone były w latach 2008 – 2015. Dla inwestycji wydana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, która jest ważna i prawomocna. 26 czerwca 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał aneks do programu inwestycyjnego dla tej drogi, umożliwiając tym samym jej realizację.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007 - 18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.
Budowa Zakopianki – co, gdzie, kiedy?
Atrakcyjność turystyczna Podhala i związane z tym duże natężenie średniego ruchu dobowego i jeszcze większe weekendowego, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju oraz istniejący dwujezdniowy odcinek DK47 z Chabówki do Rdzawki, uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego z Rdzawki do Nowego Targu. W mieście tym krzyżują się DK47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju.
Budowa Zakopianki jako drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka. Zdjęcia: GDDKIA
W 2016 roku rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.
Na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, powstają m.in. dwa MOP-y: Lubień i Krzeczów oraz 10 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty) i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała, tunelowym o długości ok. 3 km powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce trzeba wydrążyć 4012 m), z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.
Drążenie tunelu na Zakopiance w ciągu drogi S7. Zdjecia: GDDKIA
Na 6,1 km odcinku S7 Skomielna Biała - Chabówka oprócz dwujezdniowej drogi wybudować trzeba m.in. dwa węzły drogowe: Skomielna Biała i Zabornia, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 992 metry, oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle Skomielna.
Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment DK47 (dwujezdniowy) do Chabówki, gdzie z kolei włączony będzie do istniejącej już dwujezdniowej DK47 z Chabówki do Rdzawki i tu dołączona będzie w przyszłości dwujezdniowa droga główna przyspieszona z Rdzawki do Nowego Targu.
W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.