1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowy system poboru opłat eTOLL na polskich drogach. Zmiany na autostradach

Nowy system poboru opłat eTOLL na polskich drogach. Zmiany na autostradach

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-06-25
Nowy system poboru opłat eTOLL na polskich drogach. Zmiany na autostradach
e-TOLL nowy system poboru opłat na drogach w Polsce obowiązuje od 24 czerwca 2021 roku. Zdjęcia: GDDKIA
Od czwartku, 24 czerwca ruszył nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km). Na odcinkach Konin-Stryków (A2) i Wrocław – Sośnica (A4) z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich. Kierowcy muszą zwrócić uwagę na duże zmiany w okolicach bramek poboru opłat. eTOLL zastąpi obecny system viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do końca września br.

e-TOLL – jak działa, jak zapłacić za przejazd?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Nowy system służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Umożliwi on opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie jak i lekkie (na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez skarb państwa).

Nowy system ma zapewnić wygodny sposób opłacenia przejazdu po drogach płatnych przez pojazdy ciężkie (powyżej 3,5 tony) w całej sieci dróg liczącej ok. 3 700 km, a także przez pojazdy lekkie na odcinkach autostrad zarządzanych przez Skarb Państwa.

E-TOLL zastąpi system viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r. W okresie przejściowym będą funkcjonować dwa systemy poboru opłat dla pojazdów ciężkich - viaTOLL i e-TOLL. Kierowcy będą mieli możliwość wyboru najdogodniejszego dla niego terminu przejścia do e-TOLL.

Ponad cztery lata potrwa projektowanie autostrady A4 Wrocław – Legnica

Jak skorzystać z nowego systemu opłat drogowych e-TOLL?

Wystarczy się zarejestrować, najprościej przez Internetowe Konto Klienta (IKK) i wybrać sposób przekazywania danych do systemu (OBU, ZSL lub aplikacja mobilna) oraz określić sposób płatności za przejazd. Rejestracji można także dokonać osobiście w Miejscach Obsługi Klienta (MOK). Lista otwartych MOK jest dostępna na www.etoll.gov.pl.

Użytkownicy sami będą mogli wybrać najwygodniejszy dla nich sposób przekazywania danych geologalizacyjnych do systemu:

Aplikacja mobilna e-TOLL PL – dostępna do bezpłatnego pobrania w Google Play lub AppStore. Aplikacja jest zintegrowana z systemem SENT, dzięki czemu za jej pośrednictwem możliwe będzie jednoczesne przekazywanie danych geolokalizacyjnych na potrzeby poboru opłat drogowych oraz przewozu towarów objętych systemem SENT.

OBU – do nabycia u operatora OBU lub w sieci dystrybucji Ministerstwa Finansów.

ZSL – należy sprawdzić czy system ZSL zainstalowany w pojeździe jest kompatybilny z e-TOLLem. Jeśli tak, konieczne jest poproszenie operatora o uruchomienie usługi. Jeśli urządzenie nie jest zgodne, należy je wymienić.

Rusza projektowanie ostatnich 32 kilometrów autostrady A2

Mapa dróg w sieci e-TOLL

Mapa dróg w sieci e-TOLL. Mapa: GDDKIA

Przejazd pojazdów lekkich

Użytkownicy pojazdów lekkich (poniżej 3,5 tony) posiadający spersonalizowane urządzenie viaAUTO lub posiadający bezpłatną aplikację e-TOLL PL mogą korzystać z systemu e-TOLL na autostradach A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica, poruszając się dedykowanymi oznaczonymi pasami ruchu.

 

Zmieni się organizacja ruchu na wjeździe i wyjeździe z autostrady

Wraz ze startem systemu na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe.

Organizacja miejsc poboru opłat na Konin-Stryków (A2) oraz Bielany Wrocławskie - Sośnica (A4)

Wjazd na autostradę

Wjeżdżając na autostradę przez miejsca poboru opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy. Każdy z nich został oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawny wjazd na autostradę płatną. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.

Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas wjazdowy z lewej strony miejsca poboru opłat, który nie został oznaczony znakiem e-TOLL i pobrać bilet.

Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji miejsca poboru opłat będzie to:

Na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.

Na odcinku A4 Wrocław –Sośnica pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.

Na dedykowanych pasach wjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości pobrania biletu.

Wyjazd z autostrady

Wyjeżdżając z autostrad przez miejsca poboru opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas zjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawne opuszczenie drogi płatnej. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.

Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas zjazdowy z lewej strony placu poboru opłat, nad którym znajduje się znak symbolizujący inkasenta poboru opłat. Liczba otwartych pasów zależy od natężenia ruchu.

Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji miejsca poboru opłat będzie to:

Na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.

Na odcinku A4 Wrocław –Sośnica - pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub trzy skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.

Na dedykowanych pasach wyjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości uiszczenia opłaty za przejazd gotówką, kartami płatniczymi oraz kartami flotowymi.

Płacimy więcej za A4. GDDKIA bezradna wobec koncesjonariusza

Od grudnia bez bramek na „państwowych” autostradach

Od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami. Kierowcy pojazdów lekkich będą mogli opłacić przejazd na dwa sposoby:

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,

  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do e-TOLL, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich - OBU/ZSL lub z wykorzystaniem aplikacji e-TOLL PL.

Od grudnia bez bramek na rządowych odcinkach A4 i A2

Przypominamy, że 4 maja br. wystartowała strona internetowa systemu. Możliwość rejestracji online w systemie e-TOLL z wykorzystaniem Internetowego Konta Klienta uruchomiono 25 maja br. Działa również Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, udzielające całodobowo wsparcia oraz informacji w 4 językach (polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim).

Możliwość skorzystania z nowego rozwiązania mają również koncesjonariusze.

Opłaty na A2: Aż 69 zł za przejazd autem osobowym na A2 Nowy Tomyśl - Konin

 


Mapa autostrad państwowych i koncesyjnych objetych opłatami dla aut lekkich

Mapa autostrad państwowych i koncesyjnych objetych opłatami również dla aut lekkich. Mapa: GDDKIA

Ulga podatkowa dla przewoźników

Jak informuje ministerstwo finansów poniesione wydatki na zakup urządzeń będzie można odliczyć od dochodu, ale z limitem. Ulga podatkowa będzie dotyczyć urządzeń OBU/ZSL. Będzie można odliczyć od dochodu poniesione w 2021 r. koszty nabycia urządzeń OBU/ZSL (zakup, leasing) i ich utrzymania np. kosztów abonamentu. Wysokość odliczenia będzie uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL. Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A2 Utrudnienia na autostradzie A4