Zarząd Województwa Kujawsko- Pomorskiego o budowie drogi S10
- conadrogach.pl
- Kujawsko-pomorski UM
- 2016-12-20
W związku z podpisaniem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy umowy na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego zwraca uwagę na powiązania transportowe, które powinny zostać uwzględnione w trakcie projektowania tej inwestycji.
- To dla nas bardzo ważny odcinek, bo jego układ zdeterminuje ostatecznie przebieg „dziesiątki” dalej na wschód, w kierunku Warszawy, oraz na północ, w kierunku Szczecina – podkreślił marszałek Piotr Całbecki. - Chodzi o to, by przebieg ten uwzględniał wojewódzkie dokumenty strategiczno-rozwojowe i planistyczne oraz słuszne postulaty mieszkańców. Otrzymaliśmy w tej sprawie petycje tysięcy mieszkańców gmin Lubicz, Obrowo, Czernikowo i Wielka Nieszawka. Traktujemy je poważnie.
Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrana przez nią firma przystępuje obecnie do przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-u) i koncepcji programowej bydgosko-toruńskiego odcinka drogi ekspresowej S10. To kolejne już podejście do tego zagadnienia. Wcześniejsze prace studialne rozpoczęły się szesnaście lat temu i zakończyły niczym, wywołując przy tym protesty mieszkańców gmin, przez które trasa miałaby przebiegać.
Zarząd województwa stwierdza w stanowisku, że nowe studium musi uwzględniać:
- modernizację węzła Toruń Południe w Czerniewicach, w którym powinny się komunikować S-10 i autostrada A1, oraz optymalne włączenie Torunia do „dziesiątki”
- założone już ważne inwestycje infrastrukturalne (m. in. nowy stopień na Wiśle i platformę multimodalną w rejonie Solca Kujawskiego)
- ominięcie przez ekspresówkę gęsto zabudowanych suburbiów i nowych podmiejskich osiedli w rejonie Torunia.
- Nasze wyjściowe propozycje do rozpoczynających się rozmów w sprawie STEŚ-u to brak zgodny na poprowadzenie drogi S10 przez intensywnie urbanizujące się tereny gmin Lubicz, Obrowo, Czernikowo i Wielka Nieszawka; wyznaczenie S10 wspólnego z autostradą A1 korytarza od Torunia na wschód (w układzie trzypasmowym) do węzła Ciechocinek; przekroczenie przez S10 Wisły w rejonie planowanego stopnia wodnego w Siarzewie; nowy korytarz S10 na wschód w kierunku Lipna - zanaczają w przesłanym stanowisku.