Znikną betonowe płyty na autostradzie A6
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2019-02-25
W 2017 r. podpisano umowy na przebudowę odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie – Rzęśnica i rozbudowę węzła Szczecin Kijewo łączącego A6 z DK10. Oba zadania realizuje firma Energopol Szczecin S.A. za około 92 miliony złotych (35,4 mln odcinek szlakowy i 56,6 mln węzeł). Zakończenie realizacji planowane na 2020 rok (odcinek A6 Szczecin Dąbie – Rzęśnica w połowie roku i w IV kwartale 2020 roku węzeł Kijewo). Zrealizowanie tych inwestycji będzie oznaczało ukończenie autostrady A6.
Autostrada A6 - mapa objętych przebudową odcinków Szczecin Dąbie - Rzęśnica i węzła Szczecin Kijewo. Mapa: GDDKIA
A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica
Szczecin Dąbie - Rzęśnica to ostatni odcinek szlakowy autostrady A6 posiadający wykonaną 80 lat temu nawierzchnię z płyt betonowych. W jej miejsce zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna, a skruszony beton z obecnej nawierzchni posłuży jako podbudowa. Nowe jezdnie będą szersze o pas awaryjny, którego nie ma obecnie na tym odcinku. Zostanie wybudowane również duże przejście górne dla zwierząt („zielony most”), a cała trasa wygrodzona. Przebudowa obejmuje odcinek na północ od węzła Szczecin Dąbie (gdzie kończy się przebudowany w poprzednich latach odcinek) do węzła Rzęśnica (ten węzeł zostanie przebudowany w ramach realizacji odcinka Miękowo - Rzęśnica drogi S3).
Aktualne utrudnienia w ruchu na autostradzie A6
Węzeł Kijewo
Węzeł Szczecin Kijewo stanowiący połączenie autostrady A6 z DK nr 10 został wybudowany w latach 30 ubiegłego wieku, a następnie w latach 70/80 został rozbudowany o południową część. Betonowa nawierzchnia autostrady po północnej stronie węzła ma już 80 lat. Część łącznic nie ma pasów włączania i wyłączania, a pozostałe są nienormatywne. Współczesnych parametrów nie spełniają również wiadukty znajdujące się na węźle.
Zakres prac obejmie odcinek A6 o długości 1,8 km i DK 10 o długości 1,3 km. Roboty obejmą wyburzenie i wykonanie od nowa obu wiaduktów węzła, budowę nowych łącznic i jezdni zbiorczo – rozprowadzających w ciągu autostrady A6. Nawierzchnia autostrady zostanie przebudowana na bitumiczną, a jezdnie zostaną poszerzone o pas awaryjny. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.