Autostrada A4 Katowice - Kraków w galerii zdjęć conadrogach.pl Stalexport Autostrada Małopolska SA 2015-12-29 15 zobacz 2015-12-29 | 17:35 Autostrada A4 Katowice - Kraków w galerii zdjęć conadrogach.pl Stalexport Autostrada Małopolska SA Autostrada A4 Kraków - Katowice. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA zdjęcia Zdjęcie 1 z 15 Autostrada A4 Kraków - Katowice. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 2 z 15 Droga krajowa A4, bo pierwotnie nie miała ona statusu autostrady, budowana była (z przerwami) w latach 70, 80 i 90-tych przez Skarb Państwa ze środków budżetowych. Nie była to droga wysokiej jakości, raczej ważny szlak komunikacyjny, łączący dwie aglomeracje – katowicką i krakowską. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 3 z 15 W realiach wczesnej transformacji lat 90’ XX wieku, środków publicznych nie starczało na wszystkie niezbędne inwestycje, a już zupełnie brakło ich na inwestycje najdroższe – infrastrukturalne. W związku z tym Skarb Państwa postanowił poszukać finansowania dalszej modernizacji A4 w sektorze prywatnym. W roku 1995 roku Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad rozpoczęła postępowanie przetargowe związane z uruchomieniem programu płatnych autostrad w Polsce i jako pierwszy ogłosiła przetarg na budowę przez przystosowanie do odpłatności i eksploatację autostrady A4 Katowice - Kraków. Zgodnie z przyjętym przez stronę publiczną modelem, koszty modernizacji A4 mieli w ostatecznym rozrachunku wziąć na siebie jej użytkownicy, a do kierowania inwestycją wyznaczony miał zostać podmiot prywatny – Koncesjonariusz. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 4 z 15 W drugiej połowie lat 90’, zdając sobie sprawę z kluczowego znaczenia autostrady A4 dla rozwoju Katowic i Krakowa, właściciel drogi – Skarb Państwa – zdecydował o modernizacji A4. Za pieniądze pozyskane z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (222 mln zł) w latach 1996 – 97 droga została częściowo wyremontowana. Naprawione zostały wówczas konstrukcja jezdni oraz 5 będących w najgorszym stanie obiektów mostowych. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 5 z 15 19 września 1997 roku podpisano Umowę Koncesyjną ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska SA, która w sposób szczegółowy określa prawa i obowiązki koncesjonariusza autostrady A4 Katowice - Kraków w zakresie realizowanego przez niego projektu. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 6 z 15 Przyjęty przez Skarb Państwa model finansowy dla autostrady A4 Katowice – Kraków zakłada, że w ostatecznym rozrachunku, w okresie koncesyjnym, droga ta zostanie w pełni zmodernizowana i wyposażona w urządzenia infrastruktury autostradowej za pieniądze pozyskane od jej użytkowników, a strona publiczna uzyska dodatkowo znaczące wpływy budżetowe z tego przedsięwzięcia. W 2027 roku zgodnie z zapisami Umowy Koncesyjnej ten odcinek autostrady A4 wróci pod zarząd Skarbu Państwa. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 7 z 15 W ciągu 61 km odcinka autostrady A4 Kraków - Katowice zlokalizowanych jest 8 węzłów zapewniających połączenie z sąsiadującą siecią drogową: Murckowska, Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń (obsługa kierunku do i z Katowic. Węzeł ten jest przewidziany do zamknięcia), Byczyna (obsługa kierunku do i z Krakowa), Balin, Chrzanów, Rudno. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 8 z 15 W pierwszym etapie przedsięwzięcia tj. do roku 2000 koncesjonariusz zainwestował ok. 193 mln zł. Inwestycje te obejmowały m.in. budowę systemu łączności autostradowej, budowę obwodu utrzymania, budowę parkingów i placów poboru opłat. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 9 z 15 W latach 2000-2011 zainwestowano kolejne 575,5 mln zł. Środki te przeznaczono m.in. na wymianę nawierzchni, remont wybranych mostów i wiaduktów, budowę przejazdów awaryjnych, budowę systemu meteo, budowę drugiego obwodu utrzymania, budowę ekranów akustycznych. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 10 z 15 W roku 2012 na remonty obiektów mostowych, modernizację systemu odwodnienia autostrady w Balicach, budowę ekranu akustycznego w Jaworznie oraz poszerzenie Placu Poboru Opłat w Mysłowicach przeznaczono kwotę ok. 63 mln zł. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 11 z 15 Nakłady inwestycyjne w roku 2013 wyniosły łącznie 29 mln zł. Zakończono modernizację obiektów mostowych, poszerzono Plac Poboru Opłat w Balicach, wybudowano kolejne ekrany akustyczne w województwie małopolskim, rozpoczęto modernizację odwodnienia autostrady w województwie śląskim oraz realizowano prace związne z wymianą urządzeń poboru opłat. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 12 z 15 W roku 2014 nakłady inwestycyjne wyniosły 41 mln zł. Kontynuowano realizację kontraktu na wymianę urządzeń poboru opłat, zmodernizowano odwodnienie w woj. śląskim, rozpoczęto budowę ekranów akustycznych na terenie woj. małopolskiego i modernizację ekranu w woj. śląskim. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 13 z 15 W dalszych etapach przedsięwzięcia koncesjonariusz autostrady A4 Kraków - Katowice planuje następujące inwestycje: II etap modernizacji odwodnienia autostrady, budowę kolejnych ekranów akustycznych i Miejsc Obsługi Podróżnych, przebudowę Węzła Byczyna, remonty kapitalne jezdni autostrady, wymianę urządzeń telekomunikacyjnych i urządzeń systemu bezpieczeństwa. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 14 z 15 Od 1 marca 2015 r. za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków (auta osobowe) zapłacimy 20 zł. Zdjęcia A4: Stalexport Autostrada Małopolska SA Zdjęcie 15 z 15 Biegnąca równoleżnikowo na południu kraju autostrada A4 jest najdłuższą polską autostradą. Swój bieg zaczyna na granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą Korczowa-Krakowiec. Odcinek Kraków - Katowice jest jedynym z jej odcinków zarządzanym przez koncesjonariusza. Zdjęcia: Stalexport Autostrada Małopolska SA