Przekop Mierzei Wiślanej
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-02-22
Przekop Kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie. Nowy kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości.
Przekop Mierzei Wiślanej - Kanał Żeglugowy. Zdjęcia: NDI/Besix
Dzięki budowie Kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5m, długości do 100m oraz szerokości do 20m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2019 roku i jej pierwszy etap zakończy się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą pierwszej części inwestycji jest konsorcjum, polsko-belgijska spółka, NDI/Besix.
Wykonawcą Przekopu Mierzei Wiślanej jest NDI/Besix. Stan prac na luty 2022 r. Zdjecia: NDI/Besix
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.
Koszt inwestycji jest szacowany na 880 milionów i w całości zostanie sfinansowany z budżetu państwa.
Pod koniec 2022 roku pierwsze statki przepłyną przez Przekop Mierzei Wiślanej. ZDjecia: GDDKIA
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję - Przekop Mierzei Wiślanej będzie zlokalizowany na wysokości dawnej osady (obecnie nie zamieszkałej) Nowy Świat w gminie Sztutowo.
Nowy Świat znajduje się za miejscowością Kąty Rybackie w kierunku Krynicy Morskiej.
Inne rozpatrywane lokalizacje, które zostały odrzucone to: Skowronki (gmina Sztutowo), Przebrno (gmina Krynica Morska) i Piaski (gmina Krynica Morska).