Będzie umowa z nowym wykonawcą S7 Kraków – Widoma
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-07-14
- Kontrola postępowania przetargowego na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków, którą prowadził Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, zakończyła się pozytywnie. Tym samym procedura przetargowa dobiegła do finału. Wykonawca, konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź, musi teraz przedstawić gwarancje bankowe, po czym będziemy mogli podpisać umowę – wyjaśniają przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, nowy przetarg był konieczny po tym jak poprzedni wykonawca Webuild (dawne Salini) nie wywiązał się z umowy. - Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. na odcinku S7 od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu – przypominają drogowcy.
Polsko – tureckie konsorcjum wyceniło prace na 1,545 681 714,00 zł. Odcinek będzie oddawany etapami. Wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z wymaganiami przetargowymi mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż:
- odcinek nr 1 zamiejski - 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
- odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
- odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).
Droga krajowa DK7 przechodząca przez okolice Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S7 od Krakowa do Myślenic w opracowaniu
Zadaniem nowego wykonawcy będzie kontynuacja projektowania dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą towarzyszącą. W przypadku wprowadzenia innych rozwiązań projektowych niż te, które zaproponował poprzedni wykonawca, jego następca będzie zobowiązany do uzyskania wymaganych prawem uzgodnień i pozwoleń. W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa S7 o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.
Przewidziana jest również budowa urządzeń ochrony środowiska, w tym między innymi pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, przepustów i przejść ekologicznych wraz z systemem ochronno-naprowadzającym i odprowadzającym wody opadowe.
Zakres zadania nie obejmuje budowy węzła Widoma, który powstaje w ramach budowy S7 Widoma - Szczepanowice i węzła Kraków Nowa Huta. Ten drugi powstał w ramach budowy poprzedniego odcinka S7, czyli od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta.
W przyszłym roku dowiemy się jaka będzie DK7 Rabka - Chyżne
Dany odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S7 Warszawa – Rabka – Chyżne – Słowacja oraz element sieci kompleksowej TEN-T.