Budowa A6: Zamknięta łącznica Kołbaskowo – Szczecin na węźle Szczecin Kijewo
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-10-14
Od września kierowcy korzystają już z nowej łącznicy relacji Świnoujście-Szczecin. Jej uruchomienie umożliwiło budowę najazdu na nowy wiadukt węzła od strony Szczecina. Wprowadzona zmiana organizacji ruchu umożliwi budowę najazdu na wiadukt również od strony Stargardu.
Kierowcy jadący od strony Kołbaskowa i węzła Klucz (droga ekspresowa S3) będą musieli zawrócić na następnym węźle (Szczecin Dąbie) lub skorzystać z wcześniejszego węzła (Szczecin Podjuchy) po to, aby zjechać na Szczecin.
Dla obwodnic Szczecinka i Gryfina przetargi w tym roku. Jakie nowe obwodnice w Zachodniopomorskim?
Budowa samego wiaduktu na węźle Szczecin Kijewo autostrady A6 jest już mocno zaawansowana. Obecnie wprowadzona organizacja ruchu będzie obowiązywała do czasu uruchomienia nowej jezdni DK10 w stronę Szczecina, co jest planowane przed końcem tego roku. Nie będzie to oznaczało jednak przywrócenia relacji Kołbaskowo - Szczecin. Ta relacja podobnie jak relacja Stargard - Kołbaskowo wymaga budowy nowych łącznic, które będą realizowane w trzecim etapie przebudowy węzła.
Przypomnijmy, poprzedni wykonawca węzła Szczecin Kijewo zrealizował zaledwie około 20 proc. robót. Dokończenie prac zostało podzielone na trzy etapy. Roboty dla etapu pierwszego - dokończenia wiaduktu DK10 dla jezdni w stronę Szczecina i drugiego - jezdni DK10 w stronę Szczecina wraz z łącznicami Stargard-Świnoujście i Świnoujście-Szczecin - trwają już od czerwca tego roku. Wykonanie tych prac ma umożliwić, na koniec tego roku, przeniesienie ruchu na nowy wiadukt i jezdnię DK10 w stronę Szczecina. Umożliwi to również rozpoczęcie prac dla trzeciego, ostatniego etapu, dla którego obecnie trwa przetarg. Ten etap będzie obejmował wykonanie pozostałych łącznic, przebudowę jezdni DK10 w stronę Stargardu wraz z nowym wiaduktem i przebudowę jezdni autostrady A6 wraz z budową jezdni zbiorczo-rozprowadzających.
Kolejne odcinki nowej jezdni na trasie S3 Szczecin – Świnoujście
Węzeł Szczecin Kijewo został wybudowany jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70-80. Obecna inwestycja zakłada, że węzeł będzie miał nowe, szersze wiadukty, pod którymi będzie miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, ale również na jezdnie zbiorczo-rozprowadzające, dzięki którym poprawi się płynność przejazdu przez węzeł. Nawierzchnia autostrady A6 w rejonie węzła zmieni się na nową, bitumiczną – w miejsce starej i zniszczonej nawierzchni betonowej. Nowe łącznice będą miały łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.