Budowa autostrad w Polsce
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-02-15
Autostrady A1, A2 i A18 w budowie
Odcinek Tuszyn – Częstochowa domknie autostradę A1
Największy autostradowy plac budowy to odcinek pomiędzy Tuszynem i początkiem obwodnicy Częstochowy. To łącznie 81 kilometrów autostrady A1 podzielonych na pięć kontraktów (cztery w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim). Budowa całej autostrady A1, zarówno w województwie śląskim jak i łódzkim, zakończy się w 2022 r.
Prace przy budowie trzypasowej trasy prowadzone są pod ciągłym ruchem. Kierowcy mają obecnie do dyspozycji nową betonową jezdnię na całej długości czterech odcinków (trzy w woj. łódzkim i jeden w śląskim): Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego oraz od granicy województw do początku autostradowej obwodnicy Częstochowy. To blisko 57 km trasy, na których dostępne są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na kolejnych czterech kilometrach, czyli początkowym fragmencie odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, kierowcy jadą po wschodniej jezdni, mając na razie po jednym pasie ruchu. Więcej pisaliśmy o tym tutaj:
Mimo zimy nie ustępuje budowa autostrady A1. Uwaga na naprawy nawierzchni
W tym roku zostanie udostępnione łącznie 39,6 km tej trasy na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km). Po oddaniu tych odcinków kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu, a z końcem br. na pozostałych dwóch odcinkach będzie co najmniej jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu. Trzema pasami na całym odcinku Tuszyn - początek obwodnicy Częstochowy pojedziemy w 2022 r.
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa w budowie. W 2021 r. pierwsze gotowe odcinki. Zdjecia: GDDKIA
Za trzy lata DK18 zmieni się w autostradę
Coraz bardziej zaawansowana jest budowa 70 km jezdni przyszłej autostrady A18, która stanowi przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina. Trasa nazywana patatajką, lub najdłuższymi schodami Europy zyska nowe oblicze. Prace obejmują zbudowaną z betonowych płyt południową jezdnię na trasie Olszyna (woj. lubuskie) - Golnice (woj. dolnośląskie). W 2023 roku cała trasa od granicy polsko-niemieckiej do węzła Krzyżowa z autostradą A4 stanie się wygodną i komfortową autostradą. Więcej o zaawansowaniu prac na wszystkich odcinkach pisaliśmy tutaj:
Nowa autostrada A18 - prace na wszystkich odcinkach Olszyna - Golnice
Obecna przebudowa autostrady A18 obejmuje jezdnię południową na trasie Olszyna - Golnice. Zdjecia: GDDKIA
Kolejne odcinki autostrady A2 Warszawa – Terespol w rękach wykonawców
Wykonawcy przygotowują dokumentację niezbędną do rozpoczęcia prac budowlanych na blisko 30 km A2 pomiędzy końcem obwodnicy Mińska Mazowieckiego a węzłem Siedlce Zachód. Wiosną 2020 r. podpisane zostały umowy na dwa odcinki autostrady A2: Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. Na początku 2021 r. zawarto umowę na środkowy odc. Groszki - Gręzów.
Kolejny odcinek autostrady A2 w budowie. Chiński Stecol z kontraktem na A2 Groszki - Gręzów
Budowa odcinka zakończy się w 2024 r. Kolejna część trasy A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską wchodzi w fazę projektowania i budowy.
Pierwszy odcinek A2 na wschód od Siedlec wybuduje Strabag
Najmniej zaawansowane prace dotyczą fragmentu Biała Podlaska - Terespol, który czeka na opracowanie projektu.
Mapy nowej autostrady A2 Warszawa - Terespol
Mapa końcowego odcinka autostrady A2 porowadzącego do granicy w Terespolu - w projektowaniu. Mapa: GDDKIA
Dolnośląska autostrada A4 w nowym śladzie lub rozbudowa
Powstają również plany rozbudowy autostrady A4 na Dolnym Śląsku. Obecnie GDDKIA szuka wykonawców, którzy zajmą się opracowaniem dokumentacji zmierzającej do poszerzenia ponad 100 kilometrowego odcinka autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej i budowy drogi S5 od Sobótki do Bolkowa. Ten etap prac ma na celu wybór najbardziej optymalnego wariantu budowy lub rozbudowy autostrady A4, która wraz z nową drogą ekspresową S5 stworzą nową sieć połączeń na Dolnym Śląsku. Więcej informacji o nowej autostradzie A4-bis lub rozbudowie istniejącego odcinka tutaj:
Powstanie dokumentacja dla A4 Krzyżowa – Wrocław. To krok do budowy autostrady i drogi S5
Autostrada A50 jako część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
Znamy już preferowany przez GDDKIA przebieg korytarza dla budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu drogi ekspresowej S50 i autostrady A50. Korytarze mają ok. 5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Według wstępnych harmonogramów, pierwszymi fragmentami dużej obwodnicy Warszawy możemy pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku. Jaki jest najkorzystniejszy korytarz dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej - więcej informacji tutaj:
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu
Docelowa sieć autstrad w Polsce - mapa
Docelowa sieć autostrad w Polsce, wraz z planowaną autostradą A50 stanowiącą południową cześć Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, wynosić będzie ok. 2100 km.
Mapa stanu budowy autostrad w Polsce