1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowa autostrada A18 - prace na wszystkich odcinkach Olszyna - Golnice

Nowa autostrada A18 - prace na wszystkich odcinkach Olszyna - Golnice

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-02-02
Nowa autostrada A18 - prace na wszystkich  odcinkach Olszyna - Golnice
Przed końcem 2023 r. kierowcy pojadą kompletną autostradą A18. Wszystkie odcinki w realizacji. Zdjęcia: GDDKIA
Od 2006 roku kierowcy pomiędzy Olszyną i Golnicami mają do dyspozycji nową, betonową, północną jezdnię przyszłej autostrady A18. Teraz, w drugim etapie prac, zniknie 70 km starej betonowej jezdni południowej, a w ramach dostosowania drogi krajowej do parametrów autostrady przebudowane zostaną węzły, pasy włączania i wyłączania z MOP, a także przejścia dla zwierząt.

Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18 nazywana ironicznie „najdłuższymi schodami Europy” lub „patatajką” wreszcie doczekała się modernizacji. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej zakończona w 2006 roku). W 2023 roku cała trasa od granicy polsko-niemieckiej do węzła Krzyżowa z autostradą A4 stanie się wygodną i komfortową autostradą.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu

W realizacji są już wszystkie cztery odcinki na jakie podzielono inwestycję. Najbardziej zaawansowane w budowie, są dwa fragmenty, od granicy państwa do okolic węzła Iłowa - to 34 km obecnej DK18. Od stycznia br. w ręce wykonawców trafiły dwa kolejne odcinki do węzła Golnice na terenie woj. dolnośląskiego o łącznej długości 38 km.

Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad


Mapa realizowanych odcinków autostrady A18 Olszyna - Golnice

Rozbudowa drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady A18 w podziale na cztery odcinki - wykonawcy, zakres zadań, terminy:

  1. A18 od granicy państwa do km 11,86 (przed węzłem Żary)

    Umowę na prawie 12 km odcinek podpisano w marcu 2020 roku. Odcinek zaczyna się od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), a kończy się blisko 2 km za węzłem Żary Zachód.

    Zadanie podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek o długości ok. 1,3 km od końca mostu na Nysie Łużyckiej, gdzie zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i rozbudowa obu jezdni. Natomiast na dalszym odcinku, o długości ok. 10,5 km, rozbudowana zostanie jezdnia południowa. Wykonawcą prac „projektuj i buduj” o wartości 185 mln zł jest firma PORR SA. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.

  2. A18 od km 11,86 do km 33,76 (przed węzłem Iłowa)

    Umowę na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady zawarto w listopadzie 2019 r. Jest to odcinek, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa. Zadaniem wykonawcy jest realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budowę obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).

    Prace o wartości ponad 254 mln zł realizuje konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA (lider) oraz MIRBUD (partner). Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 roku.

  3. A18 od km 33,76 do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego

    Przebudową ponad 16 km odcinka DK18, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, od II połowy stycznia 2021 r. zajmuje się firma Budimex. Kontrakt opiewa na ponad 175,1 mln zł.

    Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię DK18 oraz jej otoczenie. Prace na jezdni południowej będą polegać głownie na wymianie zdegradowanej nawierzchni i dostosowanie nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

  4. A18 granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice

    Pod koniec stycznia 2021 r. drogowcy zwarli umowę z konsorcjum firm Kobylarnia (lider), Mirbud i Budpol (partnerzy). Umowa o wartości 258,7 mln zł obejmuje odcinek o długości 21 km, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Zadanie jest realizowane w formule buduj.

    W zakres inwestycji ostatniego ponad 21-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 18 zaczynającego się od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego a kończącego się na węźle Golnice wchodzi przebudowana jezdni południowej, rozbiórka istniejącej, betonowej jezdni południowej o szerokości 9,5 m i budowa nowej betonowej nawierzchni o szerokości 11 m. Ponadto przebudowane zostaną dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także zbudowane pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. Przewidujemy również wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska, w tym w górne przejścia dla zwierząt.

 Powstanie dokumentacja dla A4 Krzyżowa – Wrocław. To krok do budowy autostrady i drogi S5

Droga krajowa nr 18, przyszła autostrada A18, zlokalizowana jest w III drogowym, transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej drogi E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18 Jak dojadę - Iłowa