Budowa S1. Umowy na 40 km Mysłowice – Bielsko Biała, z czego 27 km w budowie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-11-24
Budowa drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
- S1 Mysłowice - Bieruń: prowadzone są prace projektowe,
- S1 Bieruń - Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia): prowadzone są prace projektowe,
- S1 Oświęcim - Dankowice: w budowie,
- S1 Dankowice - Bielsko-Biała: w budowie.
Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości ok.40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł.
W budowie 27 km drogi S1 Bielsko-Biała - Dankowice
W połowie września br. wykonawca przejął plac budowy odcinka S1 pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami, a na początku października pomiędzy Dankowicami a Bielskiem-Białą.
- Oświęcim - Dankowice
Wykonawcą odcinka S1 Oświęcim - Dankowice, o długości 15,2 km, jest konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Wartość umowy to 989,7 mln zł. W ramach inwestycji powstanie m.in. dwujezdniową drogę ekspresową (po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku) oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. - Dankowice - Bielsko-Biała
12-kilometrowy odcinek S1 odcinek pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok koło Bielska-Białej realizuje konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Wartość kontraktu to ponad 586,7 mln zł. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową (po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku) oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok. Droga ekspresowa zostanie wyposażona m.in. w Miejsca Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.
Stan prac na budowie drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała - Dankowice - listopad 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
W projketowaniu 13 km S1 Mysłowice - Oświęcim
Trwa wykonywanie dokumentacji dla odcinków S1 na trasie od Mysłowic do Oświęcimia, które realizowane są w systemie Projektuj i buduj.
Umowę dla 10 km odcinka S1 pomiędzy węzłami Kosztowy II (Mysłowice) i Bieruń popisano 4 lipca 2022 r.. Inwestycja zakłada budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód) i 16 obiektów inżynierskich. Trwają prace projektowe. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka to II kwartał 2023 r. Wartość umowy to prawie 489,2 mln zł.
Jako ostatnią podpisano umowę dla odcinka od Bierunia do Oświęcimia (wraz z obwodnicą Bierunia) - 30 listopada 2021 r. Wykonawcą prac o wartości 212 mln zł jest firma Strabag. Zadanie zakłada budowę fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. W ramach tej inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.
Budowa drogi S1 Przybędza – Milówka za półmetkiem. Przełom w budowie tunelu
Kiedy koniec budowy drogi S1?
Jak informują drogowcy, całą drogą ekspresową S1 od Mysłowic do granicy państwa w Zwardoniu powinniśmy pojechać w 2025 r. Jako pierwsze powinny być oddane odcinki, które już są w budowe, tj. pomiędzy Bielsko-Białą a Oświęcimiem. Nie będa to jednak terminy pierwotnie zapisane w umowach.
Przypomnijmy, umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a Dankowice - Suchy Potok w listopadzie 2023 r.
Drogowcy przypominają jednak, że z uwagi na duży zakres inwestycji, proces uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej był bardzo złożony. Na okres wydawania decyzji ZRID wpływ miały między innymi: wyrok NSA nakazujący ponowne rozpatrzenie sprawy przez GDOŚ, zaskarżenia decyzji środowiskowej oraz konieczność uzyskania dwóch dodatkowych decyzji środowiskowych w związku zaprojektowanymi rozwiązaniami przebudowy sieci kolidujących z inwestycją. W efekcie - uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Oświęcim - Dankowice nastąpiło 12 września br., a dla Dankowice - Bielsko-Biała 27 września br. W konsekwencji wykonawcy złożyli roszczenia terminowe, co oznacza, że budowa drogi zakończy sie później niż w początkowo zakładano.