Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa będzie zasilona z UE
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-05-27
S52 Północna Obwodnica Krakowa otrzymała dofinansowanie z UE. Wyniesie ono 680 mln zł, są to środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Rozbudowa A4 Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Jest przetarg, powstaną różne warianty
- Patrząc z perspektywy budowy dróg, umowa dotycząca Północnej Obwodnicy Krakowa jest już 74. na dofinansowanie inwestycji drogowej ze środków UE w tej perspektywie - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 74 umowy na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie. Siedem kolejnych wniosków o dofinansowanie jest w trakcie rozpatrywania. - Łączna wartość inwestycji, dla których zawarliśmy umowy o dofinansowanie, wynosi ponad 81,2 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to około 45,2 mld zł oraz wkład UE to około 38,4 mld zł). W ramach ww. umów zakontraktowaliśmy już ponad 88 proc. przyznanych nam środków unijnych – wyliczają drogowcy.
W wakacje korki na Zakopiance. Nowy termin zakończenia budowy tunelu S7 Naprawa – Skomielna Biała
Północna Obwodnica Krakowa, S52 - dwujezdniowa po trzy pasy ruchu
Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu.
Kraków: DK94 przez Modlnicę z dwoma jezdniami po dwa pasy
Taka bedzie droga S52 - Północna Obwodnica Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA
Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach - pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m. W ciągu trasy ekspresowej powstanie jeszcze 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Powstaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 listopada w Krakowie
- Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach).
Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.
Węzeł Zielonki w ciągu S52, Północnej Obwodnicy Krakowa. ZDjecia: GDDKIA
Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S52, Kraków bedzie miał bezkolizyjną obwodnicę miasta - którą utworzą drogi szybkiego ruchu A4, S7 i S52. Trasa S52 połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce i Warszawa), zachodnim (Katowice i Wrocław), wschodnim (Tarnów i Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto