1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rozbudowa A4 Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Jest przetarg, powstaną różne warianty

Rozbudowa A4 Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Jest przetarg, powstaną różne warianty

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-05-16
Rozbudowa A4 Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Jest przetarg, powstaną różne warianty
Drogowcy czekają na oferty od wykonawców rozbudowy autostrady A4 Południowej Obwodnicy Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA
Będzie trzeci pas na południowej obwodnicy Krakowa. Ruszył przetarg na dokumentację dla rozbudowy autostrady A4 na odcinku Południowej Obwodnicy Krakowa od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie. Na odcinku od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej dokumentacja opracowana ma być tylko dla jezdni w kierunku Katowic. Rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa o trzeci pas ruchu już się rozpoczęła.

Autostrada A4 na odcinku od Balic do ul. Kąpielowej w Krakowie została wybudowana w latach 1986-1995, przy czym podzielona była na mniejsze odcinki, realizowane w różnych latach:

  • węzeł Balice I - węzeł Tyniec (obecnie Kraków Tyniec), o dł. 7,4 km, pierwsze 2 km tego odcinka oddano w 1988 r., a resztę w 1993 r.,

  • węzeł Tyniec (obecnie Kraków Tyniec) - węzeł Sidzina (obecnie Kraków Skawina), o dł. 4 km, realizowano od 1988 do 1993 r.,

  • węzeł Sidzina (obecnie Kraków Skawina) - węzeł Zakopiański (obecnie Kraków Południe), o dł. 4,7 km, realizowano w latach 1993-1995,

  • węzeł Zakopiański (obecnie Kraków Południe) - ul. Kąpielowa w Krakowie, o dł. 700 m, zrealizowano w 1995 r.

Odcinek A4 Balice - ul. Kąpielowa, o długości około 17,2 km, ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Obecnie, oprócz prowadzenia ruchu tranzytowego na trasie Katowice - Rzeszów, stanowi też uzupełnienie układu komunikacyjnego miasta Krakowa.

Zakopianka. Sześć wariantów S7 Kraków – Myślenice do analizy – mapy przebiegów

Poszerzenie tego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na obecne natężenie ruchu pojazdów, które cały czas wzrasta. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrost tego natężenia wyniósł od 27 do 61 proc. w zależności od odcinka. W liczbach daje to od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę. Są to wartości średnie, które zwiększają się w godzinach szczytów komunikacyjnych i dochodzi wówczas do korków.

Wzrost opłat za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków

Mapa POłudniowej Obwodnicy Krakowa - autostrada A4 bedzie rozbudowana o trzeci pas

Mapa Obwodnicy Krakowa - południowa część, autostrada A4, bedzie rozbudowana o trzeci pas. Mapa: GDDKIA


Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał przygotować Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) i uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu - od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie. Na odcinku od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej dokumentacja opracowana ma być tylko dla jezdni w kierunku Katowic. 

Drogowcy chcą aby w ramach dokumentacji powstało minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych obejmujących:

  • poszerzenie istniejących pasów ruchu,
  • dobudowę drugiej jezdni,
  • dobudowę obustronną pasów ruchu,
  • dobudowę jednostronną pasów ruchu,
  • odcinkowo nowy przebieg drogi.

- Zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Przygotowana analiza wielokryterialna ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji. Na wykonanie wszystkich prac przewidziano 48 miesięcy od momentu podpisania umowy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Autostradowa Obwodnica Krakowa w ciągu A4

Autostradowa Obwodnica Krakowa w ciągu A4. Zdjęcia: GDDKIA


Rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa o trzeci pas ruchu już się rozpoczęła.
Było to możliwe po wydaniu przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowania dodatkowego, trzeciego pasa na odcinku południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Kraków Południe do ulicy Kąpielowej. 

Zgodnie z umową, z grudnia 2020 r., wykonawca miał 17 miesięcy na wykonanie projektu wraz z uzyskaniem zgody na realizację inwestycji (ZRID) oraz dziewięć miesięcy na roboty budowlane. Do czasu przeznaczonego na realizację robót nie jest wliczany okres zimowy, liczony od 15 grudnia do 15 marca. Oznacza to, że rozbudowanym odcinkiem autostrady pojedziemy w 2023 roku.

Wykonawca ma zaprojektować i wybudować trzeci pas ruchu na jezdni prawej autostrady A4 (kierunek Katowice – Rzeszów) o długości 900 m od węzła Kraków Południe do wiaduktu nad ul. Kąpielową. Za tym wiaduktem jezdnia w kierunku Rzeszowa ma już trzy pasy ruchu. Przebudować trzeba też łącznicę z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, wybudować ekrany akustyczne i drogę serwisową, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży).

Podstawowym celem rozbudowy A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa do trzeciego pasa ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Poszerzenie obu jezdni, z uwagi na brak rezerwy, będzie wymagało także przebudowania wszystkich obiektów inżynierskich oraz istniejących węzłów.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Jak dojadę - Kraków