Budowa S61: Obwodnica Łomży z mostem nad Narwią czeka na wykonawcę
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-07-02
Oferta włoskiej firmy „TOTO S.p.A. Construzioni Generali” o wartości 525,6 mln zł to czwarta cenowo spośród ważnych ofert w przetargu, w którym GDDKiA unieważniła 29 marca bieżącego roku czynności wyboru najkorzystniejszej oferty firmy „Impresa Pizzarotti”, a kolejne firmy nie podtrzymały swoich ofert.
Przetarg na odcinek drogi ekspresowej S61 w ciągu obwodnicy Łomży ma już swoją historię. Został ogłoszony 31 marca 2017 roku. Pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty dokonano po niespełna 9 miesiącach - 12 grudnia ubiegłego roku. Za 443 mln zł odcinek miała zbudować firma „Impresa Pizzarotii”. Wybór zakwestionowało inne konsorcjum – PORR S.A. wraz z Unibep S.A.. Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok uwzględniający odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego doświadczenia personelu wykonawcy, przy czym nakazała Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonanie powtórnego badania oferty „Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.”. Po otrzymaniu dokumentów potwierdzających doświadczenie personelu GDDKiA ponownie wybrała ofertę – „Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.” Jednak po ty firma poskarżyła się sama na siebie odwołując się od decyzji o wyborze do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). KIO umorzyło postępowanie, a GDDKiA Oddział w Białymstoku unieważnił czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Następnie GDDKIA zwracała się do kolejnych firm uczestniczących w przetargu, – ale swoją ofertę podtrzymała dopiero czwarta z kolei firma „TOTO S.p.A”, która zaproponowała kwotę 525,6 mln zł, zatem o ponad 82 miliony złotych więcej niż pierwotnie „Impresa Pizzaroti”. Oferta TOTO spełniała też wszystkie pozostałe warunki.
Odcinek nr IV drogi ekspresowej S61 od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” ma ponad 13-kilometrów. To najważniejszy fragment przyszłej obwodnicy Łomży, z 1200-metrowym mostem nad Narwią. Trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z nawierzchnią z betonu cementowego. Przewidziano obciążenie 115 kN/oś, szerokość pasów ruchu 3,5 m., pasów awaryjnych 2,5 m., wreszcie pasa rozdziału o szerokości 5 m.