Budowa S61: Otwarcie obwodnicy Suwałk dopiero w kwietniu
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-28
- Kluczowe dla otwarcia obwodnicy Suwałk roboty z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zależą od pogody. Trzeba jeszcze wykonać min. znaczną część oznakowania poziomego (malowanie grubowarstwowe wymaga min. 9-10 dni przy temp min. +5 stopni i bez przymrozków w nocy), postawić oznakowanie poziome, założyć wygrodzenia wzdłuż głównych jezdni, itp. Z tych względów możliwe jest przesunięcie oddania obwodnicy do użytku z 17 marca na kwiecień br. – informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, przetarg na realizację obwodnicy Suwałk wygrała firma Budimex, z którą podpisano umowę 29 września 2015r. Prace wyniosą 299,4 mln zł.
Obwodnica Suwałk to część drogi ekspresowej S61, tzw. Via Baltiki. Obwodnica o długości 13 kilometrów połączy istniejącą obwodnicę Augustowa z drogą krajową nr 8 Suwałki – Budzisko.
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
W realizacji jest już cała droga ekspresowa S61 o łącznej długości ponad 200 km na trasie Warszawa – Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r.