Budowa S61: Włosi zbudują odcinek obwodnicy Łomży z mostem przez Narew
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-12-13
Przewidziany do realizacji odcinek nr IV drogi S61 od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” ma ponad 13-kilometrów i wraz z fragmentem S61 odc. nr III - od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” (długość 7,18) km na którym rozstrzygnięcie nastąpiło 16 października br. (wyk.: Mota Engil Central Europe SA.) - stanowić będą obwodnicę Łomży wyprowadzającą ruch tranzytowy z tego miasta.
Mapa przebiegu obwodnicy Łomży w ciagu drogi ekspresowej S61. Mapa: GDDKIA
W ramach obu zadań wybudowanych zostanie prawie 16 km dróg krajowych w kat. GP. ( dk 64 - 6,9 km na odcinku IV i 9 km dk 63 na odc. III). Oba odcinki zaplanowane zostały jako dwujezdniowe - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z nawierzchnią z betonu cementowego. Przewidziano obciążenie 115 kN/oś, szerokość pasów ruchu 3,5 m., pasów awaryjnych 2,5 m., wreszcie pasa rozdziału o szerokości 5 m.
W przetargu na odcinek obwodnicy Łomży w ciągu S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno oferty złożyło 11 firm i konsorcjów. Najniższą cenę zaproponowała Impresa Pizzarotti - 442,8 mln zł. (46 proc. ceny zamawiającego), najwyższą konsorcjum Salini Impregilo S.p.A i Salini Polska sp. z o.o. – 711,7 mln zł.
- Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców jest wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla całego zadania, a potem wykonanie inwestycji. Wykonawca ma 31 miesięcy na realizację całego zadania, w tym 15 miesięcy na projektowanie z uzyskaniem decyzji ZRID i 16 miesięcy na roboty z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie (nie wliczając okresów zimowych) – wyjaśniają drogowcy z białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dane techniczne odcinka IV drogi ekspresowej S61 : Łomża „Zachód”(z węzłem) – węzeł „Kolno” (bez węzła):
- długość - około 12,922 km,
- przekrój - 2x2 + pasy awaryjne, jezdnie oddzielone pasem zieleni,
- nawierzchnia
- z betonu cementowego gr. 29 cm (dyblowana i kotowiona)
- kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny, system zarządzania ruchem
- kategoria ruchu - KR7, nośność - 115 kN/oś
- obiekty inżynierskie: 4 mosty (w tym nad Narwią o długości 1205m), 16 wiaduktów, 13 przejść dla zwierząt
- infrastruktura ochrony środowiska w tym: ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, ogrodzenie całej drogi ekspresowej.