Budowa Zakopianki S7 Lubień – Rabka Zdrój z tunelem wyniesie ponad 2,5 mld zł
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-10-22
- Koszt realizacji całego około 16 km odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 od Rabki do Chabówki wyniesie ponad 2,5 mld zł. Wartość dofinansowania z funduszy UE wyniesie ok. 1,3 mld zł – wylicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. i trwa po dziś dzień. Oczekiwana przez wszystkich kierowców zmierzających w Tarty droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania.
Mapa Zakopianki w ciągu S7 Lubień - Rabka Zdroj w podziale na odcinki
- Od 28 września 2019 r. kierowcy mają do dyspozycji odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz 17 obiektów inżynierskich (wiadukty i estakady).
- Środkowy odcinek budowanej Zakopianki, tj. S7 Naprawa – Skomielna Biała to najdłużej wyczekiwany fragment ekspresowego połączenia na trasie pomiędzy Krakowem a Rabką Zdrój. Zasadniczą częścią odcinka jest ponad 2 km tunel pod górą Luboń Mały, który stanowi 12,3% trasy S7 Lubień – Rabka Zdrój. Tunel jest już gotowy i ma być oddany do ruchu w tym roku, po odbiorach technicznych i budowlanych. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
GDDKIA: Tunel na Zakopiance do końca roku. Ostatnie testy i odbiory S7
Nowy tunel na Zakopiance już gotowy. Po przejściu odbiorów i wydaniu zezwoleń zostanie udostepniony kierowcom - planowane na IV kw. 2022 r. ZDjęcia: GDDKIA - Od końcówki listopada 2021 roku kierowcy jeżdżą również dwoma jezdniami odcinka S7 Naprawa – Lubień. Prace na tym odcinku realizowane były z przerwami. GDDKIA odstąpiła od umowy z niesolidnym wykonawcą i budowę odcinka podzieliła na dwa kontrakty: budowę estakady i pozostałe prace drogowe.
Kontynuacją trasy S7 do zakopanego stanowi droga krajowa nr 47. Tu obecnie trwa budowa nowej dwujezdniowej trasy pomiędzy Rabką a Nowym Targiem. Droga nabiera kształtów i zaczyna robić wrażenie:
Budowa Zakopianki DK47 Rdzawka - Nowy Targ w jesiennej aurze
Budowa Zakopianki na odcinku DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Zdjęcia: październik 2022 r. GDDKIA
Przypominamy, że w planach jest budowa nowej Zakopianki, S7 pomiędzy Krakowem a Myslenicami. Obecna dwujezdniowa droga nie radzi sobie z olbrzymim ruchem i w wielu miejscach przechodzi przez miejscowości. Jak na razie trwają prace nad opracowaniem kompromisowego wariantu przebiegu trasy, która połaczy autostradę A4 (Południową Obwodnicę Krakowa) z planowaną drogą ekspresową S52.
Nowa Zakopianka. GDDKIA daje czas samorządom na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. W użytkowaniu jest odcinek Szczepanowice – Widoma, fragmenty na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów oraz odcinki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Po udostępnieniu odcinka tunelowego Skomielna Biała – Naprawa, dwujezdniowa trasa połączy Kraków z Rabką Zdrój.