Cała betonowa nawierzchnia S2 w tunelu przez Ursynów. Kiedy otwarcie Południowej Obwodnicy Warszawy?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-04-12
Coraz bliżej zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Ekipy budowlane zakończyły układanie betonu w nawie północnej tunelu pod Ursynowem. Oznacza to, że ułożona jest już cała nawierzchnia. Wewnątrz tunelu z każdym dniem przybywa betonowych okładziny ścian. Trwa montaż wyposażenia tunelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo jego użytkowników. Tunel pod Ursynowem będzie zgodny z dyrektywą tunelową Unii Europejskiej, która zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej.
Stan prac w tunelu na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Zdjęcia: GDDKIA
Prace prowadzone są również na powierzchni tego ok. 3 km odcinka drogi S2. Po wschodniej stronie węzła Warszawa Ursynów montowane są ekrany akustyczne. Na obiektach mostowych zamontowano siatki zabezpieczające. Wykonywane są roboty brukarskie w rejonie ulic Lanciego i Branickiego, prace związane z profilowaniem terenów płaskich oraz nasadzenia drzew i krzewów.
Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy sięgnęło 90 proc. - Mając na uwadze obecne zaawansowanie, należy spodziewać się zakończenia wszystkich robót jeszcze w czerwcu br. Umożliwi to przeprowadzenie niezbędnych testów i odbiorów, co w konsekwencji doprowadzi do oddania tunelu do ruchu. Ostateczna data zakończenia kontraktu zostanie wskazana po rozpatrzeniu złożonych przez wykonawcę roszczeń – informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy
Gigantyczny tunel pod Ursynowem powstaje w zurbanizowanym terenie pod istniejącą już infrastrukturą podziemną. Tunel o długości ponad 2,3 km, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce.
Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.
Duże opóźnienia na S17 Lubelska –Warszawa Wschód
Mapa obwodnicy Warszawy - odcinki S2 oddane do ruchu. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta Warszawa i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, kończy 33 km dalej na wschód, na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpada w autostradę A2 oraz skrzyżuje się z przyszłą drogą ekspresową S17 (wschodnią obwodnicą Warszawy). Do tej końca 2020 roku droga ekspresowa S2 była gotowa mniej więcej w połowie, mowa o użytkowanym od kilku lat odcinku o długości ok. 15 km pomiędzy węzłem Konotopa na wschodzie i węzłem Puławska. Ponad 18-km odcinek S2 między węzłem Puławska i węzłem Lubelska pozostawał w budowie. Obecnie roboty prowadzone są jedynie na 3 km odcinku z tunelem przez Ursynów. Od wtorku, 22 grudnia 2020 r., kierowcy korzystają z 15 km trasy S2 od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska. Mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska.
Budowa węzła Lubelska w ciągu S17 na finiszu, ale wykonawca chce więcej czasu
Przypominamy, że budowę trasy S2 Puławska - Lubelska w formule projektuj i buduj podzielono była na 3 odcinki:
- odcinek A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem – w budowie pozostaje ok. 3 km odcinek z tunelem.
- odcinek B o długości ok. 6,5 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę – oddany do ruchu w grudniu 2020 r.
- odcinek C o długości ok. 7,5 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym – oddany do ruchu w grudniu 2020 r.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.