1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Co słychać na budowie obwodnicy Bydgoszczy? W tym roku S5 dłuższa o nowe kilometry

Co słychać na budowie obwodnicy Bydgoszczy? W tym roku S5 dłuższa o nowe kilometry

  1. Tere
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-10-24
Co słychać na budowie obwodnicy Bydgoszczy? W tym roku S5 dłuższa o nowe kilometry
Jak postępują prace na obwodnicy Bydgoszczy i innych odcinkach drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Zdjęcia: GDDKIA
Trwają prace budowlane na odcinkach drogi ekspresowej S5, stanowiącej północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ a Bydgoszcz Opławiec ułożona została już w całości nawierzchnia betonowa. Do tego aby pokonać całą prawie 15 kilometrową trasę, brakuje jeszcze kilkuset metrów nawierzchni na obiektach inżynierskich: wiadukcie nad linią kolejową w Maksymilianowie oraz moście nad Brdą. Odcinkiem mamy pojechać w tym roku.

Na odcinku S5 Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec, który drogowcy planują udostępnić kierowcom w tym roku, trwa montaż barier ochronnych i ogrodzeń, prowadzone są drobne prace ziemne oraz kontynuowane roboty wykończeniowe na Obwodzie Utrzymania Drogi (OUD) w Tryszczynie.

Wiadukt w Maksymilianowie

Kontynuowane są również prace przy montażu i wzmacnianiu łuków wiaduktu nad linią kolejową w Maksymilianowie. Trwa spawanie i wzmacnianie konstrukcji oraz rozpoczął się montaż płyt prefabrykowanych, na których docelowo ułożona zostanie nawierzchnia drogi ekspresowej.

Długość całkowita obiektu wynosi 162 m, a szerokość 38 m. Łuk wiaduktu sięga 25,5 m. Schematem statycznym konstrukcji ustroju nośnego jest jednoprzęsłowa konstrukcja łukowa tzw. łuk Langera. Konstrukcja nośna obiektu składa się z pomostu oraz dźwigarów łukowych. Pomost obiektu (konstrukcja zespolona) stanowi ściąg dźwigarów łukowych. Pomost zaprojektowano w postaci stalowych dźwigarów głównych o przekroju zamkniętym, poprzecznic i podłużnic blachownicowych oraz żelbetowej płyty pomostowej. Dźwigary łukowe zaprojektowano jako stalowe o przekroju zamkniętym.

Most nad Brdą

Ustrój nośny pod obie jezdnie jest już zabetonowany i montowane jest wyposażenie obiektu. Betonowane są również płyty przejściowe, trwa pielęgnacja betonu, ułożono izolację na moście w ciągu północnej jezdni S5, a na południowej na kapie chodnikowej. Trwa montaż kolektora odwodnieniowego.

Most nad Brdą w ciągu drogi S5 zaprojektowano jako trójprzęsłową konstrukcję stalową zespoloną z płytą z betonu zbrojonego, sprężoną poprzecznie, podpartą na żelbetowych przyczółkach oraz na podporach pośrednich. Długość obiektu wynosi 227,9 m, a szerokość 35,48 m.

Budowa wiaduktu w Maksymilianowie na S5 obwodnicy Bydgoszczy

Budowa wiaduktu w Maksymilianowie na S5 obwodnicy Bydgoszczy. Zdjęcia: GDDKIA

Co zaskakujące, obecnie obowiązujące zapisy sprawiają, że pomimo różnych zastosowanych zabezpieczeń przyjętych dla ochrony środowiska, przez most nad Brdą nie mogłyby przejeżdżać pojazdy przewożące substancje niebezpieczne, w tym również cysterny z paliwami.

- Oczekujemy obecnie na zmianę aktu prawa miejscowego. Niedopuszczenie bowiem przewozu substancji niebezpiecznych przez dobrze zabezpieczoną trasę drogi ekspresowej S5, przyczyni się do skierowania ruchu tranzytowego substancji niebezpiecznych przez centrum miasta Bydgoszczy lub na inne drogi – informuje bydgoski oddział GDDKIA.

 

Co na innych odcinkach drogi S5 w kujawsko-pomorskim? Gdzie nowe kilometry?

Przypomnijmy, budowa drogi ekspresowej S5 od autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską została podzielona na 7 odcinków.

  • Odcinek 1 – od węzła Nowe Marzy (bez węzła) do węzła Dworzysko obecnie Świecie Południe (z węzłem) o długości około 23,3 km;

  • Odcinek 2 – od węzła Świecie Południe (bez węzła) do węzła Aleksandrowo obecnie Bydgoszcz Północ (z węzłem) o długości około 22,4 km;

  • Odcinek 3 - od węzła Bydgoszcz Północ (z węzłem) do węzła Tryszczyn obecnie Bydgoszcz Opławiec (z węzłem) o długości około 14,7 km;

  • Odcinek 4 - od węzła Bydgoszcz Opławiec (bez węzła) do węzła Białe Błota obecnie Bydgoszcz Błonie (bez węzła) o długości około 13,5 km;

  • Odcinek 5 - od węzła Bydgoszcz Błonie (bez węzła) do węzła Szubin (bez węzła) o długości około 9,7 km;

  • Odcinek 6 - od węzła Szubin (z węzłem) do węzła Jaroszewo obecnie Żnin Północ (z węzłem) o długości około 19,3 km;

  • Odcinek 7 - od węzła Żnin Północ (bez węzła) do granicy województwa o długości około 25,1 km.

Przed końcem roku kierowcy skorzystają jeszcze z odcinka S5-ki, od Jaroszewa do granicy z województwem wielkopolskim o długości 25 km. Zaawansowanie prac wynosi ok. 90 proc., a kierowcy już jeżdżą fragmentem tej trasy od węzła Lubcz do S5 w Wielkopolsce.

Trwają również prace zmierzające do skomunikowania poszczególnych odcinków trasy S5, będących na różnym etapie zaawansowania robót.

- W tym roku planujemy umożliwić kierowcom skomunikowanie odcinka Szubin - Jaroszewo z odcinkiem 7 oddawanym do ruchu a w połowie przyszłego roku udostęniony kierowcom zostanie również węzeł Pawłówek ( w ramach odcinka 4) domykający ring obwodnicy Bydgoszczy. Przedłużenie czasu realizacji tego odcinka pod Bydgoszczą, związane jest z odkryciem podczas budowy śmieci i gruzu z okresu PRL i lat 90. Ich utylizacja przełożyła się także na dodatkowe koszty – wyjaśniają drogowcy.

Niestety w miejscu utknęła budowa trzech pozostałych odcinków tj. Nowe Marzy – Świecie Południe – Bydgoszcz Północ i odc. Bydgoszcz Błonie – Szubin. Po rozwiązaniu umów z Impresa Pizzarotti trwa przetarg na wyłonienie nowych wykonawców. W związku z dużą ilością zapytań, GDDKIA wyznaczyła nowe terminy otwarcia ofert. Dla odcinka Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ będzie to 13 listopada. Dla odcinków Nowe Marzy - Świecie Południe oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ to 26 listopada. Podpisanie umów planowane jest w I kw. 2020 r. 

GDDKIA: Wszystko zgodnie z planem - na koniec roku pojedziemy S5

Według ostatnich zapowiedzi resortu infrastruktury droga ekspresowa S5 w tym roku połączy Poznań z Wrocławiem (do ruchu oddane będą odcinki na trasie od Leszna do Poznania), a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Bydgoszcz