1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Webulid, dawne Salini, wypada z budowy S7 Kraków – Widoma

Webulid, dawne Salini, wypada z budowy S7 Kraków – Widoma

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-08
Webulid, dawne Salini, wypada z budowy S7 Kraków – Widoma
Odcinek drogi S7 Kraków - Widoma nie powstanie w terminie. GDDKIA zerwała umowę, prace musi dokończyć nowy wykonawca. Zdjęcia: GDDKIA
Kolejna zerwana umowa na budowę drogi ekspresowej S7. Tym razem chodzi o odcinek Kraków – Widoma, którego wykonawcą była firma Webuild (poprzednia nazwa Salini). Oznacza to, że budowa ekspresowej trasy S7 Kraków – Warszawa wydłuży się w czasie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy na S7 Kraków – Widoma z włoską firmą Webuild.

- To efekt braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac na tym odcinku drogi ekspresowej S7 – wyjaśnia GDDKIA w komunikacie.

Przypomnijmy, umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków o długości ok. 18,3 km z firmą Salini Impregilo podpisano 26 września 2018 r. Koszt zadania wynosił 1 072 497 254,94 zł. Firma miała wykonać projekt i roboty w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy, przy czym do czasu realizacji robót nie wliczało się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Budowa S7 w Małopolsce - odcinki, terminy, nowa Zakopianka i odc. Rabka - Chyżne

Wykonawca mógł ruszyć z pracami w terenie od końcówki lipca br. Wtedy GDDKIA po wydaniu decyzji ZRID (zgody na realizację inwestycji) udostępniła plac budowy. Jednak przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze. Jak informuje GDDKIA, październiku firma Webuild dostała pierwsze ostrzeżenie –wezwanie do poprawy wraz z informacją, że zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie.

- Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu – wyjaśniają przedstawicie krakowskiego oddziału GDDKIA.

Teraz cała procedura wyboru nowego wykonawcy musi ruszyć od nowa. Po zinwentaryzowaniu wykonanych robót rozpocznie się przygotowanie dokumentacji przetargowej, by wyłonić nowego wykonawcę, który wybuduje odcinek S7 od węzła Widoma (bez węzła, powstaje w ramach budowy odcinka Szczepanowice – Widoma) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta. Oznacza to, że kierowcy na ekspresowy wylot z Krakowa poczekają o około dwa lata dłużej niż pierwotnie plnaowano. 

Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?

Trzeba zaznaczyć, że po problemach Salinii na innych kontraktach drogowych, GDDKIA chciała uniknąć zlecania zadania S7 Widoma - Kraków włoskiej firmie. W ramach przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej było kilka odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Najpierw, po wyborze najkorzystniejszej oferty, za którą uznano ofertę firmy Salini Impregilo, od decyzji GDDKiA odwoływała się włoska firma Impresa Pizzarotti. KIO uwzględniła to odwołanie i w wyroku z 19 kwietnia 2018 r. nakazała ponowne badanie oferty firmy Impresa Pizzarotti pod kątem rażąco niskiej ceny. Firma Impresa Pizzarotti nie złożyła wyjaśnień w terminie, w związku z tym jej oferta została odrzucona. W trakcie badania ofert pojawiły się nowe okoliczności dotyczące firmy Salini. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad 17 maja 2018 r. odstąpił od umowy z konsorcjum Salini na projekt i budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku węzeł Marki - węzeł Kobyłka, z winy wykonawcy. Przepisy prawa przewidują możliwość wykluczenia takiego wykonawcy z innego przetargu. 26 czerwca 2018 r. jako najkorzystniejszą wskazano ofertę złożoną przez firmę POLAQUA. Salini Impregilo odwołało się od tego wyboru do KIO. 9 sierpnia 2018 r. Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, w którym orzekła, że uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienie wykluczenia z przetargu firmy Salini oraz dokonanie ponownego badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty tej firmy.

Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów, które dobrze skomunikują drogę ekspresową z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Na odcinku od Moczydła do węzła Mistrzejowice będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i rezerwę pod trzeci, a na dalszym odcinku w obrębie Krakowa powstanie w docelowym układzie z trzema pasami ruchu.

To nie jedyny problem z budową drogi ekspresowej S7. Ostatnio informowaliśmy o dużych opóźnieniach i zerwanej umowie na trasie S7 Tarczyn - Warszawa:

Finisz na S7 Tarczyn – Grójec. Pozostała część wylotówki z Warszawy z dużym opóźnieniem

Problemy są też na budowie Zakopianki, S7 lubień - Naprawa, gdzie po zerwaniu umowy, budowę będa kończyć nowi wykonawcy:

Strabag daje osiem miesięcy na dokończenie Zakopianki S7 Lubień – Naprawa

Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy z woj. świętokrzyskim do Rabki Zdroju. Większość tej trasy znajduje się w budowie. W trakcie realizacji jest w sumie ponad 66 km i są to odcinki na północ od Krakowa i Zakopianki Lubień – Skomielna Biała. Wystartowały także prace nad studium korytarzowym dla odcinka S7 w ciągu Zakopianki pomiędzy Krakowem i Myślenicami.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Kraków