1. Strona główna
  2. Informacje
  3. DK73: W kwietniu otwarcie części obwodnicy Morawicy koło Kielc

DK73: W kwietniu otwarcie części obwodnicy Morawicy koło Kielc

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-02-09
DK73: W kwietniu otwarcie części obwodnicy Morawicy koło Kielc
Obwodnica Morawicy koło Kielc: od lutego ruch odbywa się już dwoma jezdniami. W kwietniu koniec budowy I części. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73 będzie miała ponad 8,5 kilometra. Obecnie dobiega końca budowa pierwszego etapu inwestycji od granicy miasta Kielce do miejscowości Brzeziny. Od lutego ruch odbywa się już dwoma jezdniami.

Pierwszy etap obwodnicy Morawicy coraz bliżej finiszu

Trwa budowa pierwszego odcinka obwodnicy Morawicy w ciągu DK73 od granicy miasta Kielce do miejscowości Brzeziny.  Zgodnie z umową I etap inwestycji powinien zakończyć się w kwietniu 2022 r. 

Pod koniec stycznia br. udostępniona została druga jezdnia obwodnicy w kierunku Kielc. Techniczne przełożenie ruchu umożliwiło włączenie sygnalizacji świetlnych na czterech skrzyżowaniach z drogami lokalnymi.

Od września 2021 r. kierowcy korzystają z przebudowanej, zachodniej jezdni obwodnicy Morawicy w kierunku Tarnowa, ale ruch odbywa się nią w obu kierunkach. Od tego czasu na nowej, wschodniej jezdni obwodnicy ułożona została wierzchnia, ścieralna warstwa nawierzchni, wybudowane zostały także sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach. Do wykonania pozostały między innymi roboty wykończeniowe i porządkowe oraz prace w pasie drogowym wymagające odpowiednich warunków atmosferycznych, w tym docelowe oznakowanie poziome. Ponadto wykonawca został zobowiązany do wymiany nawierzchni na odcinku o długości ok. 600 m. Rutynowe badanie laboratoryjne, jakie wykonywane są na każdej inwestycji, wykazały, że nawierzchnia na tym odcinku nie spełnia kryteriów trwałości, choć aktualnie spełnia wymogi bezpieczeństwa. Roboty poprawkowe związane będą z ponownymi zmianami organizacji ruchu - naprzemiennym zamykaniem pasów jezdni w kierunku Kielc. Roboty te wykonawca będzie mógł wykonać dopiero przy ustabilizowanych warunkach pogodowych. Do tego czasu kierowcy będą mogli korzystać z tej jezdni i uruchomionej sygnalizacji świetlnej.


Ruch po nowych jezdniach obwodnicy Morawicy - I etap, koniec już w kwietniu 2022 r.

Ruch po nowych jezdniach obwodnicy Morawicy - I etap, koniec już w kwietniu 2022 r.

Koszt wszystkich robót dla I etapu obwodnicy Morawicy to około 78 mln zł. Zgodnie z umową budowa I etapu powinna zakończyć się w kwietniu 2022 r.

Budowa S74 w Świętokrzyskim. W tym roku umowy na nowe odcinki


W tym roku umowa dla drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej 

W ramach drugiego etapu wybudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) będzie skomunikowana z budowanym obecnie pierwszym 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in.:  

  • estakada nad rzeką Czarna Nida z funkcją przejścia dla zwierząt o długości ok. 0,5 km, 
  • estakada nad rzeką Morawka z funkcją przejścia dla zwierząt dużych o długości ok. 350 m, 
  • most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt,  
  • wiadukt drogowy nad drogą powiatową nr 0369T,
  • podziemne przejście dla pieszych.

Ponad połowa przetargów na nowe drogi ekspresowe pod znakiem zapytania

Przypominamy, że oferty w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej wpłynęło siedem ofert od 214,1 mln złotych do 307,4 mln złotych i wszystkie mieszczą się w kwocie, jaką GDDKIA przeznaczyła na realizację inwestycji.

Docelowo, po wybudowaniu obu odcinków, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku drogi krajowej nr 73, która łączy węzeł Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku).

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 73 Jak dojadę - Kielce Jak dojadę - Morawica