1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Dłuższa droga do budowy obwodnicy Nowego Targu na DK49

Dłuższa droga do budowy obwodnicy Nowego Targu na DK49

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-04-30
Dłuższa droga do budowy obwodnicy Nowego Targu na DK49
Wizualizacja obwodnicy Nowego Targu w ciągu DK49. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa południowej obwodnicy Nowego Targu w ciągu drogi krajowej DK49 wzbudza olbrzymie emocje. Mieszkańcy są za obwodnicą, ale w innym przebiegu niż zaproponowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wniosku o decyzję środowiskową. Wszystko wskazuje na to, że GDDKIA będzie musiała przygotować alternatywne warianty przebiegu obwodnicy Nowego Targu z uwzględnieniem potrzeby mieszkańców.

W kwietniu 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy południowej obwodnicy Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49. We wniosku jako preferowaną trasę przebiegu drogi wskazano wariant nr 3.

Zakopiankę z Nowego Targu do Zakopanego czekają zmiany

Z procedowania sprawy został wykluczony burmistrz Nowego Targu. Powodem był konflikt interesów, bo ma działki w sąsiedztwie przyszłej drogi. Sprawę przejął wójt gminy Nowy Targ i pod koniec ubiegłego roku nałożył na GDDKiA obowiązek przygotowania raportu oddziaływania na środowisko dla inwestycji i wskazania alternatywnego przebiegu drogi z ominięciem terenów rekreacyjnych, co zgłaszali mieszkańcy. Chodzi o to aby rozważyć przebieg trasy uwzględniający uwagi społeczne, tzn. poprowadzenie obwodnicy południową stroną rezerwatu „Bór na Czerwonem”.

Drogowcy nie chcieli po raz kolejny podejmować się szczegółowych analiz i opracowania wariantów, dlatego złożyli skargę do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. SKO w Nowym Sączu w swojej decyzji zmieniło część wymagań ale pozostało przy opracowaniu wariantów alternatywnych. GDDKiA ma prawo odwołać się od decyzji SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Drogowcy cały czas wierzą, że obwodnicę uda się zrealizować w najbliższych latach.

-  Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowawczym. Złożyliśmy w IV 2023 wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla trasy między węzłem Południe a skrzyżowaniem DK49 i DW969. Planowany czas realizacji to lata 2025-2029, te lata obejmują projekt budowlany, wydanie ZRID i budowę – informuje krakowski oddział GDDKIA.

GDDKIA wskazała wariant przebiegu obwodnicy Nowego Targu. Droga połączy się z Zakopianką

Mapa przebiegu obwodnicy Nowego Targu według wariantów GDDKIA

Mapa przebiegu obwodnicy Nowego Targu według wariantów GDDKIA. Mapa: GDDKIA

Przypominamy, ze według rekomendowanego przez GDDKIA wariantu obwodnica zaczyna swój bieg na węźle Nowy Targ Południe (w ciągu nowej Zakopianki DK47 Rdzawka – Nowy Targ), przebiega w sąsiedztwie osiedla na Polanie Szaflarskiej i strefy aktywności i dalej nad rzeką Biały Dunajec. Końcowy fragment obwodnicy prowadzono przy lotnisku aż do drogi krajowej nr 49.

Drogowcy zaznaczają, że obwodnica we wskazanych do DŚU wariancie ma 4,53 km i wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. W celu zminimalizowania oddziaływania nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu zostały zaplanowane: mur oporowy i ekrany akustyczne.

Zakopianka, DK47 Rdzawka – Nowy Targ. GDDKIA planuje otwarcie jesienią

Obwodnica Nowego Targu w ciągu DK49 połączy się z budowaną nową Zakopianką w ciągu DK47. Zdjęcia: GDDKIA

Obwodnica Nowego Targu w ciągu DK49 połączy się z budowaną nową Zakopianką w ciągu DK47

Południowa obwodnica Nowego Targu w ciągu DK49 jest przygotowywana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 49 Jak dojadę - Nowy Targ