GDDKIA wskazała wariant przebiegu obwodnicy Nowego Targu. Droga połączy się z Zakopianką
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-04-14
W tym artykuje przeczytasz o:
- GDDKIA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Nowego Targu
- Przebieg południowej obwodnicy Nowego Targu
- Mapa wariantów obwodnicy Nowego Targu
- Kiedy powstanie obwodnica Nowego Targu?
- Program budowy 100 obwodnic w Małopolsce
GDDKIA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Nowego Targu
- Złożyliśmy do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla południowej obwodnicy Nowego Targu. Najkorzystniejszy wariant, biorąc pod uwagę kwestie społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, ma długość 4,53 km i wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakopianka - jak się zmieniała trasa Kraków - Zakopane
Nowa trasa połączy budowany na DK47 węzeł Nowy Targ Południe z DK49. Ułatwi dojazd do Białki Tatrzańskiej, Bukowiny Tatrzańskiej, Jurgowa i przejścia granicznego ze Słowacją. We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) jako preferowany GDDKIA wskazała wariant nr 3, a dwa pozostałe uznała za rozwiązania alternatywne. Długość proponowanej obwodnicy, w zależności od wariantu wynosi od 4,13 km do 4,53 km. Jak zaznaczają drogowcy, zgodnie z przepisami to organ wydający decyzję zdecyduje, która opcja zostanie skierowana do dalszych prac projektowych i realizacji.
Powstanie plan przebudowy Zakopianki w ciągu DK47. Budowa dopiero po 2028 r.
Lokalizacja inwestycji - obwodnica Nowego Targu połączy DK47 z DK49. Mapa: GoogleMaps
Przebieg obwodnicy Nowego Targu
W opinii drogowców najkorzystniejszy wariant ma 4,53 km długości. Wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego.
Obecna droga krajowa nr 49 w Nowym Targu. Zdjęcia: GDDKIA
Trasa rozpoczynać się będzie na węźle Nowy Targ Południe i biec początkowo estakadą w kierunku wschodnim, a następnie północnowschodnim wzdłuż brzegu rzeki Biały Dunajec. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo, które zapewni wjazd i zjazd na obwodnicę kierowcom podróżującym na trasie Zakopane - Krościenko nad Dunajcem. Projektowana przez miasto Nowy Targ ul. Sikorskiego będzie połączona z rondem przy ul. Szaflarskiej, dzięki czemu również zyska dostęp do obwodnicy.
Żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu zostanie zbudowany mur oporowy, co pozwoli zmniejszyć pas terenu niezbędny do poprowadzenia tego odcinka. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne.
W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami. W tym miejscu powstanie rondo. Dalej droga biec będzie na południe, w obecnym śladzie DK49, do ronda na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 969 (obwodnica Waksmundu). Ten odcinek zostanie rozbudowany do dwóch jezdni, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji będziemy dbać także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. W planach jest przebudowa fragmentu ul. Lotników.
Droga będzie mieć ponad 4 km i dwie jezdnie po dwa pasy. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami przewidziano pas rozdziału szerokości 3 m. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Mapa wariantów obwodnicy Nowego Targu
Mapa: GDDKIA
Kiedy powstanie obwodnica Nowego Targu?
Proces uzyskiwania decyzji DŚU to początek realizacji obwodnicy Nowego Targu. W kolejnym etapie powstanie koncepcja programowa dla nowej trasy. W jej ramach prowadzone m.in. badania geologiczne terenu. Dopiero po tych pracach będzie możliwe ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji obwodnicy to lata 2025-2029. Zatem południowa obwodnica Nowego Targu będzie otwarta najwcześniej w 2029 roku.
Program budowy 100 obwodnic w Małopolsce
Obwodnica Nowego Targu jest przygotowywana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W całej Polsce powstanie 100 nowych dróg o łącznej długości ok. 820 km. Na ich przygotowanie i budowę Rada Ministrów zaplanowała ok. 28 miliardów zł. W Małopolsce ma powstać siedem obwodnic: Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej.
Nowe obwodnice W Małopolsce w ramach programu budowy 100 obwodnic. Źródło: GDDKIA