Droga ekspresowa S1
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-25
- Aktualizacja: 2024-07-03
Droga ekspresowa S1 biegnąc w kierunku północ - południe jest jedną z kluczowych dróg regionu śląskiego. Na długim odcinku pełni funkcję Wschodniej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Łączy się z autostradami A1 i A4, drogami ekspresowymi S69, S52 i drogami krajowymi 1, 78, 79, 81, 86 i 94.
Gotowe odcinki drogi ekspresowej S1:
W użytkowaniu jest obecnie 85 km drogi ekspresowej S1. Prowadzone są jednak prace przy rozbudowie i modernizacji gotowych odcinków trasy.
S1 Przyrzowice - Podwarpie dwujezdniową ekspresówką od 2021 r.
Na odcinku pomiędzy Pyrzowicami i Dąbrową Górniczą udostępniono niespełna 13 km drogi, z czego większość, bo 9,5 km pomiędzy węzłem Pyrzowice Lotnisko i Podwarpie jako droga jednojezdniowa. W 2018 r. GDDKiA zleciła rozbudowę tego odcinka. Prace zakończyły się w maju 2021 r. Od tego czasu kierowcy mogą korzystać z nowej, dobudowanej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie. Oprócz nowej nitki o długości prawie 10 km do ruchu oddano również przebudowany węzeł Mierzęcice.
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice-Podwarpie była bardzo ważną inwestycją nie tylko dla województwa śląskiego, ale również dla województw ościennych. Głównym celem budowy było zapewnienie połączenia realizowanej obecnie autostrady A1 z drogami ekspresowymi S1 Bielsko-Biała – Zwardoń, drogą ekspresową S52 i drogami krajowymi nr 1 i 86 oraz pozostałą siecią dróg województwa śląskiego. Droga umożliwia połączenie aglomeracji województwa śląskiego i województw sąsiednich z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach.
Nowa droga ekspresowa S1 Pyrzowice - Podwarpie. Zdjęcia: GDDKIA
Rozbudowa S1 w Dąbrowie Górniczej i do Sosnowca
W 2020 r. zlecono rozbudowę krajowej jedynki od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Inwestycja obejęła ok. 7 kilometrowy odcinek. Zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowania. Powstał węzeł Ząbkowice a pzrebudowy doczekał się węzeł Pogoria. Ponad 6 km przebudowanej drogi ekspresowej S1 oddano do ruchu na początku lipca 2024 r. Do końca 2024 r. mają potrwać prace na węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria.
Kierowcy zyskali nowy odcinek drogi ekspresowej S1
Rozbudowana S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Zdjęcia: GDDKIA
Od ul. Armii Krajowej w Dąbrowie Górniczej trasa S1 biegnie już jako ekspresówka przez Sosnowiec, Jaworzno, Mysłowice, Lędziny aż do Tychów, gdzie łączy się z drogą krajową 1. Pomiędzy Mysłowicami a Tychami droga jest oznaczona tymczasowo jako S1. Docelowo, od węzła Mysłowice Kosztowy do Bielska-Białej będzie przebiegać nowym śladem. W przygotowaniu są rozbudowy kolejnych odcinków Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec i w Sosnowcu.
Odcinki drogi ekspresowej S1 w budowie:
W realizacji jest ponad 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Budowane są zupełnie nowe fragmenty jak obwodnica Węgierskiej Górki i na trasie Mysłowice – Bielsko Biała. Z uwagi na opóźnienia w realizacji pierwszymi, nowymi odcinkami S1 pojedziemy najwcześniej w 2025 roku.
Kiedy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała? Wszystkie odcinki poza harmonogramem
Budowa drogi S1 na odc. Oświęcim - Dankowice. Zdjęcia: GDDKIA
S1 Mysłowice - Bielsko Biała
Najdłuższym brakującym odcinkiem w przebiegu drogi ekspresowej S1 jest 40 km fragment pomiędzy węzłami Mysłowice Kosztowy a Bielsko-Biała Suchy Potok. Odcinek ten był projektowany przez wiele lat. Zaplanowano go jako dwujezdniową drogę ekspresową, która ma odciążyć obecną drogę krajową nr 1 prowadzącą przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice.
Analizowane były cztery warianty przebiegu drogi S1, które miały podobną długość oraz zbliżony koszt wykonania. Jednak żaden z czterech wariantów nie został wybrany m.in. z powodu braku porozumienia z górnikami i Kompanią Węglową, która jest właścicielem kopalni Brzeszcze oraz z Przedsiębiorstwem Górniczym Silesia w Czechowicach-Dziedzicach. Dodatkowo uwagi zgłaszali ekolodzy pokazując problemowe przejścia trasy w okolicach obszaru Natura 2000. Protestowali także mieszkańcy miejscowości położonych przy trasie.
W 2014 roku katowicki oddział GDDKiA przygotował piąty wariant, tzw. hybrydowy, który był kompromisem między tym, czego oczekiwali górnicy, mieszkańcy i ekolodzy, jednak z uwzględnieniem możliwości technicznych i ekonomicznych budowy drogi. W wariancie tym droga ekspresowa S1 została odsunięta od obszarów górniczych i zabudowanych. Nowy przebieg ekspresowej S1-ki zakłada dodatkowo budowę obwodnicy Oświęcimia i Bierunia.
W połowie 2016 r. wydano decyzję środowiskową dla kompromisowego wariantu przebiegu, w którym została uwzględniona obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole, połączenie jej z drogami wojewódzkimi 933 i 948 oraz drogą krajową 44, a następnie z budowaną obwodnicą północną.
Dzięki skierowaniu inwestycji do realizacji (w grudniu 2016 r.) drogowcy mogli ogłosić przetarg na koncepcję programową. Niestety, pojawiły się komplikacje, bo na wytyczonym przebiegu trasy znalazło się ujęcie wody w Dankowicach koło miejscowości Czechowice-Dziedzice. Prace przeciągnęly się w czasie i ostatecznie dopiero w II połowie 2019 roku ogłoszono przetargi na projekt i budowę drogi S1 w podziale na poniższe odcinki. I tym razem nie obyło się bez problemów. Bardzo długo trwało zlecenie budowy odcinka S1 Oświęcim - Mysłowice (ostatecznie podzielono go na dwa fragmnety).
Podpisywanie umów z wykonawcami ruszyło w 2020 roku. W maju 2020 roku zawarto umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice o długości 15,1 km, a w sierpniu na odcinek o długości 12 km od Dankowic do Bielska-Białej. Umowę na realizację drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia zawarto 30 listopada 2021 r. Dopiero z początkiem lipca 2022 r. GDDKIA zawarła umowę zna realizację ostatniego, 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń.
Obecnie wszystkie cztery odcinki drogi S1 od Mysłowic do Bielska-Białej są już na etapie realizacji. Łączna wartość umów to niespełna 2,3 mld zł.
Odcinek I: Mysłowice, węzeł Kosztowy II - Bieruń - umowny termin oddania to IV kwartał 2025 r.
-
droga ekspresowa o długości 10 km,
-
dwa węzły drogowe: Kosztowy II i Lędziny
-
dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III)
Odcinek II: Bieruń - Oświęcim - umowny termin zakończenia przypadający w grudniu 2024 r. zostanie zmieniony
-
droga ekspresowa S1 o długości ok. 2,9 km
-
droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km i droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km.
-
węzeł Bieruń
Odcinek III: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice - umowny termin zakończenia prac przypadał na sierpień 2023 r. Z uwagi na długi proces wydawania zezwoleń i odkrycia archeologiczne prace przeciągną się przynajmniej do 2025 r.
obwodnica Oświęcimia - długość 9,04 km
Odcinek IV: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) - zgodnie z kontraktem prace miały potrwać do listopada 2023 r. I w tym przypadku budowa przekroczyła zakladane terminy. Z odcinka S1 skorzystamy najwcześniej w 2025 r.
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
- jeden obwód utrzymania drogi
Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe, co oznacza, że odcinki zostaną oddane dużo później niż zakąłdały umowy.
Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Mapa: GDDKIA
Na węźle Suchy Potok w Bielsku-Białej planowany fragmnet drogi będzie łączyć się z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała – Cieszyn w kierunku Czech, istniejącym odcinkiem S1 Bielsko-Biała - Zwardoń (z wyłączeniem skierowanego już do realizacji obejścia Węgierskiej Górki) w kierunku na Słowację.
S1 Przybędza – Milówka tzw. Obejście Węgierskiej Górki
Po licznych perypetiach w październiku 2019 roku doszło do podpisania umowy na realizację obwodnicy Węgierskiej Górki. Konsorcjum Mirbud, Kobylarnia oraz Interbudmontaż wykona zadanie w trybie zaprojektuj i wybuduj. Prace wyniosą 1,378 mld zł. Ten krótki (8,5 km) odcinek drogi ekspresowej S1 jest strategicznym zadaniem na drodze do połaczenia trasy z jej przedłużeniem po słowackiej stronie. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki S1: Żywiec-Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare.
Drogę zaprojektowano o przekroju jednojezdniowym, a na odcinku między tunelami oraz w tunelach zaprojektowano przekrój dwujezdniowy (tunele dwururowe). Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich.
Budowa S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie przekłądano już kilkukrotnie. Obecnie podawanym końcem budowy S1, obejścia Węgierskiej Górki jest I połowa 2025 r.
Tak wygląda obwodnica Węgierskiej Górki w Beskidach – malownicza S1 z tunelami, mostami i estakadami
Budowa drogi ekspresowej S1 - obwodnicy Węgierskiej Górki. Zdjęcia: GDDKIA
Zadanie to jest ostatnim etapem budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń (granica państwa). Pierwszy etap polegał na budowie drogi jednojezdniowej od Żywca do Zwardonia. Etap II obejmował budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej od Bielska Białej do Żywca (Północno-wschodnia obwodnica Bielska Białej i odcinek Bielsko-Biała - Żywiec). III etap zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka.
Zadanie to jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica Polsko-Słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja - połaczenie z autostradą D3).