Kiedy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała? Wszystkie odcinki poza harmonogramem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-06-20
Obecnie stan zaawansowania budowy drogi S1 jest bardzo różnorodny. Na fragmentach Oświęcim – Bielsko-Biała trasa S1 nabrała kształtów i wyszła z ziemi, natomiast dla odcinków w stronę Mysłowic budowa jeszcze nie ruszyła. Jedno jest pewne, żaden z odcinków S1 nie zostanie otwarty w umownym terminie.
Nowe autostrady i ekspresówki na wakacje - co, gdzie, kiedy?
S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km nowej drogi ekspresowej. Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków tej trasy to niemalże 2,3 mld zł. Inwestycja obejmuje odcinki:
- S1 Mysłowice Kosztowy – Bieruń
- S1 Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia
- S1 Oświęcim – Dankowice
- S1 Dankowice - Hałcnów Bielsko-Biała (dawniej Suchy Potok)
Najbardziej zaawansowane prac dotyczą dwóch fragmentów na południe od Oświęcimia. Budowa już trwa, ale i tu nie obędzie się bez opóźnień. Umowny termin zakończenia odcinka Oświęcim – Dankowice to lipiec 2024 r.
- Z uwagi na okoliczności niezależne od Inwestora oraz Wykonawcy, w głównej mierze zlokalizowanie nowych stanowisk archeologicznych w pasie drogowym termin ten może ulec zmianie – podaje katowicki oddział GDDKIA.
Tak wygląda obecnie budowa S1 Oświęcim - Dankowice - czerwiec 2024 r.
Zdjęcia: GDDKIA
Z kolei umowny termin zakończenia budowy odcinka Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów przypada w sierpniu 2024 r. I w tym przypadku prace się przedłużą z uwagi na długie procedowanie uzyskania decyzji administracyjnych i na zidentyfikowane problemy i przeszkody realizacyjne.
Wykonawcy obu zadań złożyli już roszczenia terminowe. To, czy i o ile czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu aneksów do umów. Wiadomo jednak, że w tym roku nie ma żadnych szans na udostępnienie kierowcom nowych kilometrów S1-ki.
Jeszcze większe opóźnienia dotyczą odcinków Mysłowice Kosztowy II – Bieruń oraz Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, dla których umowy z wykonawcami podpisywane była jako ostatnie. Nadal trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. GDDKIA liczy, że decyzje zostaną wydane w III kwartale br., co w końcu umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.
Umowny termin zakończenia budowy S1 odc. węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) przypada w październiku 2025 r., odc. węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia w grudniu 2024 r. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone i o ile, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID – dodają drogowcy.
Przypominamy, że obecnie w realizacji w woj. śląskim jest ponad 55 km drogi ekspresowej S1, a koszt prac budowalnych to ponad 4 mld zł. Prace obejmują odcinki:
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, prawie 7 km długości – planowane oddanie trasy bez węzła Pogoria w czerwcu 2024 r.
Za kilka dni znikną utrudnienia na S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
- S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała, prawie 40 km na czterech zadaniach realizacyjnych,
- S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki), długość 8,5 km.
Budowa S1 obejscia Węgierskiej Górki. Zdjęcia: GDDKIA