Droga ekspresowa S10 Emilianowo – Solec w rękach wykonawcy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-06
Umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 Emilianowo – Solec podpisano z firmą POLAQUA z Piaseczna. Wartość kontraktu to niemal 240 mln zł. Budżet GDDKiA na to zadanie wynosił prawie 424,5 mln zł.
- Planowany termin ukończenia inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 41 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinek drogi ekspresowej S10 Emilianowo - Solec będzie miał długość 8,6 km. Rozpocznie się na wschód od planowanego węzła Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego, kończąc się przed planowanym węzłem Solec. W ramach tej inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi oraz nowy węzeł Makowiska.
Otwarcie trasy S5 w kujawsko-pomorskim. Dwie jezdnie od autostrady A1 do Świecia
To jeden z czterech odcinków na jakie podzielono realizację trasy S10 Bydgoszcz – Toruń. Obecnie w realizacji są trzy odcinki. Stan prac dla czterech odcinków trasy S10 Bydgoszcz – Toruń wygląda następująco:
- S10 Bydgoszcz Południe – Emilianów, dł. 9 km – umowa podpisana 6 maja 2022 r.
- S10 Emilianowo – Solec – dł. 8,6 km – umowa podpisana 6 września 2022 r.
- S10 Solec – Toruń Zachód, dł. 21,2 km – umowa podpisana 6 maja 2022 r.
- S10 Toruń Zachód - Toruń Południe, dł. 12 km – trwa ponowny wybór oferty, po tym jak wykonawca wycofał się z podpisania umowy.
Realizacja dwóch pierwszych odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń ruszyła z dniem podpisania umów, tj. 6 maja 2022 r. Wykonawcy obu odcinków rozpoczęli inwentaryzację przyrodniczą i prace projektowe.
Trasa S10 od Włocławka do Warszawy w projektowaniu
50 kilometrowy odcinek drogi S10 spinający Bydgoszcz i Toruń. Mapa: GDDKIA
Przypomnijmy, początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe w lutym 2020 r. uzyskała DŚU. Decyzją rządu z czerwca 2020 r., S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca 2021 r. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska. W związku z tym niezbędne było wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. drogowcy ogłosili przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj. W sprawie każdego z czterech przetargów po wyborze najkorzystniejszej oferty toczyły się sprawy przed KIO, co bardzo wydłużyło czas przeznaczony na realizację inwestycji. Obecnie drogowcy zakładają, że nowa ekspresówka będzie gotowa w 2026 roku.