1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S3
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S3 - przebieg, mapy, odcinki gotowe i w budowie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-02-26
  4. Aktualizacja: 2024-02-12
Droga ekspresowa S3 - przebieg, mapy, odcinki gotowe i w budowie
Droga ekspresowa S3. Zdjęcie: GDDKiA.
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo około 520 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiega w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Obecnie trwa realizacja jej ostatnich odcinków na terenie województwa dolnośląskiego i zachodniopomorskiego. Najdłużej, bo do 2023/2024 roku poczekamy na brakujące odcinki S3 z Bolkowa (woj. dolnośląskie) do Lubawki (granica z Czechami) i na fragment z Troszyna do Świnoujścia (woj. zachodniopomorskie).

Pierwsze rządowe plany przewidywały budowę pólnocno-południowej arterii jako autostrady A3. Okazało się jednak, że prognozowane natężenie ruchu jest zbyt niskie, by uzasadnić budowę drogi o parametrach autostrady. Zadecydowano zatem, że wzdłuż zachodniej granicy powstanie droga ekspresowa S3. Aktualnie kluczowe odcinki w województwie zachodniopomorskim i lubuskim są praktycznie gotowe. Trwa budowa drogi na południu kraju, w województwie dolnośląskim. Powstaną też brakujące odcinki ze Szczecina do Świnoujścia.

Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy powinno być priorytetem zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.

Przebieg drogi ekspresowej S3

Droga ekspresowa S3 startuje w porcie morskim Świnoujście (tu połaczy się z nowym tunelem drogowym). Na wysokości Goleniowa odbija od niej droga ekspresowa S6 dobiegająca obecnie do Koszalina , a docelowo do Trójmiasta. Niżej droga S3 łączy się z autostradą A6, obwodnicą Szczecina. Tu docelowo połączy się z drogą ekspresową S10 w kierunku Bydgoszczy i Torunia i dalej Warszawy. Mijając Gorzów Wielkopolski droga S3 przecina autostradę A2, umożliwiając połączenie z Poznaniem, Warszawą, ale także Berlinem i docelowo wschodnią granicą kraju. Omijając Zieloną Górę, Lubin na wysokości Legnicy łączy się z autostradą A4, dając możliwość podróży na zachód w kierunku granicy z Niemcami w Zgorzelcu i dalej Drezna, poprzez autostradę A18 w Olszynie w kierunku Berlina, a na wschód w kierunku Wrocławia, Katowic, Krakowa, Rzeszowa i granicy z Ukrainą. Na granicy z Czechami zakończy swój bieg wpadając w projektowaną drogę ekspresową R11, która prowadzić będzie przez Hradec Kralove do Pragi.

Droga ekspresowa S3 - odcinki w budowie:

Zachodniopomorskie:

S3 Świnoujście - Dargobądz - Troszyn

Na odcinku pomiędzy Świnoujściem a Troszynem budową objęte jest około 34 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S3. To ostatni budowany fragmnet drogi w woj. zachodniopomorskim. Droga będzie biegła w zasadzie śladem drogi krajowej nr 3, która zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej. Na odcinku powstały już obwodnice Międzyzdrojów i Wolina. Drogi te posiadają jednak oznaczenie drogi krajowej nr 3. Mają łączną długość 5,5 km.

Decyzja środowiskowa dla drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do Troszyna została wydana w wakacje 2018 roku. Określa ona wariant przebiegu 34,5 km odcinka oraz środowiskowe uwarunkowania niezbędne inwestycji. Decyzja wskazała wariant 4, który zakłada że droga ekspresowa pobiegnie w zbliżeniu do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 3, a na terenie Wolińskiego Parku Narodowego po śladzie istniejącej DK3 i obejmie dobudowę drugiej jezdni. Co ważne nowa droga będzie się łączyła z wlotem do powstającego tunelu w Świnoujściu, łączącego wyspy Uznam i Wolin. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi. Zaplanowano 7 węzłów drogowych, z tego 3 na terenie Miasta Świnoujście.

W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi. Realizacja trasy S3 została podzielona na dwa fragmenty:

  • S3 Świnoujście - Dargobądz
  • S3 Dargobądz - Troszyn.

Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 mld złotych. Pierwsze roboty budowlane rozpoczęto na początku 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku.

Kiedy ekspresowa S3 dotrze do Świnoujścia?

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn. Mapa: GDDKIA

 

Dolnośląskie: 

S3 Bolków – Lubawka

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy przejściem granicznym z Czechami i węzłem Bolków liczy około 32 km i jest jednym z trudniejszych do wykonania. W jego ciągu zaplanowano wiele obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa tunele. To ostatni budowany fragmnet ekspresówki w woj. dolnośląskim. Całym fragmnetem na południe od Bolkowa kierowcy pojadą w 2024 roku. Od końcówki września 2023 r. mogą korzystać z fragmentu Kamienna Góra - Lubawka, ale z ograniczeniami. 

Mamy już ok. 420 km drogi ekspresowej S3. Oddano S3 do Lubawki

Droga ekspresowa S3 Kamienna Góra - Lubawka

Droga ekspresowa S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA


W październiku 2018 roku podpisano umowy z wykonawcami na projekty i budowę tego ostatniego fragmentu S3-ki na terenie województwa dolnośląskiego. Podzielono go na dwa zadania:

  • S3 pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek będzie przebiegać przez pasmo Gór Wałbrzyskich a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. W ramach zadania powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m, natomiast drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu planowane jest w I połowie 2024 r.

  • S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km odpowiedzialne jest konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia. Zrealizuje go za prawie 880 mln zł. Odcinek miał być oddany do ruchu w 2022 r. Tak się jednak nie stało i ostatecznie odcinek oddano do ruchu z końcem września 2023 r. 

    Kierowcy korzystają z S3 do Lubawki ale droga kończy się w polu

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka - odcinki realizacyjne, tunele


Przebieg drogi S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka

Droga ekspresowa S3 połączy się na południu z czeską drogą ekspresową R11. Na wysokości miejscowości Lubawka zaplanowano węzeł ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 369. Dalej droga pobiegnie na północ, równolegle do drogi krajowej nr 5 i ominie Kamienną Górę od zachodu. Koło miasta powstaną dwa węzły: Południe, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 367 oraz Północ, na połączeniu z drogą krajową nr 5, za miastem zaś MOP Jaczków. Dalej droga pobiegnie na północ całkowicie nowym korytarzem, przebijając się przez Góry Wałbrzyskie. To tu powstaną dwa wspomniane tunele. Odcinek zakończy się na węźle Bolków, zlokalizowanym na połączeniu z drogą krajową nr 5, na wschód od miasta. 

 

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S3:

S3 Brzozowo - Miękowo - Rzęśnica

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Miękowo – koniec obwodnicy Brzozowa wraz z rozbudową odcinka Miękowo – Rzęśnica została podzielona na dwa etapy:

  • budowa obwodnicy Brzozowa w ciągu S3 oraz dostosowanie DK3 do parametrów drogi ekspresowej Brzozowo – Miękowo. Odcinek liczy 22,4 km i powstał pomiędzy istniejącymi obwodnicami Troszyna, Parłówka i Ostromic oraz obwodnicą Miękowa. 

  • dostosowanie DK3 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Miękowo (koniec obwodnicy Miękowa) – Rzęśnica (węzeł Rzęśnica w węzłem). Zadanie polegało na rozbudowie powstałej w latach 70. ubiegłego wieku drogi pomiędzy obwodnicą Miękowa (od węzła Goleniów Północ) a węzłem Rzęśnica. Rozbudowie poddano fragment o długości 3,8 km (cały odcinek ma 19 km). Powstał  jednocześnie nowy węzeł drogowy Kliniska i przebudowano węzeł Rzęśnica na połączeniu drogi S3 z DW142.

Umowy na realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim Brzozowo - Miekowo i Miękowo - Rzęśnica zawarto z firmą Budimex. Za pierwszy z odcinków Budimex powinien otrzymać 360,5 mln zł, drugi natomiast ma kosztować 126,3 mln zł.

Roboty budowlane ruszyły wiosną 2019. Nowa drogą kierowcy pojechali zgodnie z planem - wiosną 2021 roku.

Droga ekspresowa S3 Miękowo - Rzęśnica

Droga ekspresowa S3 Brzozowo - Miękowo - Rzęśnica oddana do ruchu wiosną 2021 r. 


Obwodnica Międzyzdrojów i Wolina

Obwodnica Międzyzdrojów została oddana do ruchu w 2008 roku. Ma długość 3 km i omija miasto od południa. W ramach inwestycji powstała jedna jezdnia drogi ekspresowej S3 oraz węzeł umożliwiający zjazd na drogę wojewódzką nr 102.

Z kolei obwodnica Wolina o długości 2,5 km powstała w latach 2002-2003 i jest również drogą z jedną jezdnią. Trudno zatem i w tym przypadku mówić o trasie ekspresowej z prawdziwego zdarzenia. W ramach budowy S3 powstały węzły Wolin Wschód, ze zjazdem na drogę krajową nr 3 i drogę wojewódzką nr 111 i Wolin Zachód, ze zjazdem na krajówkę. Wybudowano także most przez rzekę Dziwnę o długości 665 m. Obie drogi posiadają jednak oznaczenie jako droga krajowa nr 3.

Obwodnica Międzyzdrojów i Wolina w galerii zdjęć.

Obwodnica Międzyzdrojów. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Troszyna, Parłówka i Ostromic

Droga ekspresowa S3 na odcinku Troszyn – Ostromice ma długość ok. 6 km i powstała w 2011 roku. W ramach kontraktu powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz ważnym w tym regionie, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, węzłem Parłówko. Umożliwia on zjazd na drogi wojewódzkie nr 107 i 108, ważne szlaki dojazdowe do nadbałtyckich kurortów.

 

Obwodnica Parłówka w ciągu S3: Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Goleniowa

Obwodnica Goleniowa w ciągu drogi S3 ma długość 11 km i posiada dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zaczyna się na południu miasta, na węźle Rurka, omija miasto od zachodu, na węźle Święta krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 111 i dociera do węzła Goleniów Północ, gdzie startuje droga krajowa nr 6, która wkrótce będzie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej S6. Dalej zaczyna się obwodnica Miękowa oddana do ruchu w 2012 roku z węzłem Miękowo na północnych rogatkach miejscowości, połączeniem z drogą krajową nr 3.

Obwodnica Miękowa. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S3 Obwodnica Goleniowa – węzeł Rzęśnica (autostrada A6)

Odcinek S3 pomiędzy autostradą A6 a istniejącą obwodnicą Goleniowa ma długość 13 km. Trasa ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, była jednak budowana w latach 70-tych stąd posiada kolizyjne skrzyżowania. Droga została przystosowana do parametrów drogi ekspresowej poprzez wyeliminowanie skrzyżowań i budowę dwóch węzłów. Pierwszy powstał na wysokości miejscowości Kliniska, ze zjazdem na drogi lokalne. Drugi węzeł powstał w miejscu istniejącego węzła Rzęśnica, w miejscu obecnego połączenia z drogą wojewódzką nr 142 i autostradą A6.

S3 Szczecin – Pyrzyce

Droga ekspresowa S3 pomiędzy Szczecinem i Pyrzycami ma 28 km długości. To dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej budowa trwała w latach 2008 – 2010. Odcinek startuje na węźle Klucz, na połączeniu z autostradą A6. Z tego miejsca dalej S3 biegnie wraz z autostradą aż do węzła Rzęśnica. Tymczasem, od węzła Klucz ekspresowa S3 odbija na południowy wschód, najpierw przez lasy Szczecińskiego Parku Krajobrazowego, a później już przez tereny rolnicze. Na wysokości Gryfina, koło miejscowości Gardno, powstał węzeł z możliwością zjazdu na drogi wojewódzkie nr 119 i 120. Na całym odcinku zlokalizowano dwa MOPy – Kunowo i Wysoka. Odcinek kończy się na węźle w Pyrzycach.

Droga ekspresowa S3 między węzłami Klucz i Pyrzyce. Zdjęcie: GDDKiA:

 

S3 Pyrzyce – Myślibórz

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Pryczami i Myśliborzem ma długość ok 27 km. Budowa tej dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wystartowała w listopadzie 2011 roku, a zakończyła się 3 lata później. Odcinek zaczyna się na węźle Pyrzyce, połączeniu z drogą wojewódzką nr 122 i kończy na węźle Myślibórz. Droga biegnie głównie przez tereny rolnicze, ale zbliża się do terenów cennych przyrodniczo jak Pojezierze Myśliborskie. Za Pyrzycami zlokalizowano MOP Sitno.

Droga ekspresowa S3 na odcinku Pyrzyce - Myślibórz. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S3 Myślibórz – Gorzów Wielkopolski

Budowa 27 km odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Myśliborzem i Gorzowem Wielkopolskim wystartowała w 2008 roku a gotową drogę oddano do ruchu z końcem 2010 roku. Odcinek ma długość 27 km. Rozpoczyna się na węźle Myślibórz, połączeniu z drogą krajową nr 26 a kończy na węźle Gorzów Wielkopolski Północ. Trasa biegnie przez tereny rolne, łąki i Puszczę Gorzowską. Na wysokości miejscowości Nowogródek i Marwice zlokalizowano Miejsca Obsługi podróżnych.

Droga ekspresowa S3 na odcinku Myślibórz - gorzów Wielkopolski. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego

Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego ma łączną długość 12 km. W 2007 roku zakończono budowę pierwszej jezdni obwodnicy. Droga startuje na węźle Gorzów Wielkopolski Północ, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 130, biegnie dalej na południe do drogi wojewódzkiej nr 132, gdzie zlokalizowano węzeł Gorzów Wielkopolski Zachód, następnie skręca na wschód i otaczając miasto od południa dociera do drogi krajowej nr 22 i węzła Gorzów Wielkopolski Południe.

Droga ekspresowa S3 w Gorzowie Wielkopolskim. Zdjęcie: GDDKiA.

W październiku 2014 roku rozpoczęła się dobudowa drugiej, bliźniaczej jezdni obwodnicy. Gotowa trasę udostępniono kierowcom w październiku 2017 r.

Druga jezdnia poprowadzona została równolegle do istniejącej. Co za tym idzie również obiekty, w tym nowy most na Warcie, powstawały bliźniaczo. Nowością jest pełna dostępność węzła na ul. Kostrzyńskiej. 

Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Gorzowa Wlkp. - droga ekspresowa S3

Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Gorzowa Wlkp. - droga ekspresowa S3. Zdjęcia: GDDKIA

 

S3 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz

Od Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza droga ekspresowa S3 biegnie nowym korytarzem, równolegle do starej drogi krajowej nr 3, w większości przez tereny leśne. Na całym odcinku o długości 37,5 km droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jej budowa rozpoczęła się w lipcu 2011 roku i zakończyła w maju 2014 roku. Droga startuje na węźle Gorzów Wielkopolski Południe i prowadzi na południowy wschód w kierunku Skwierzyny. Wcześniej, na wysokości Trzebiszewa zlokalizowano MOP. Skwierzynę droga S3 omija od zachodu i południa. Na węźle Skwierzyna Zachód wpada w nią droga krajowa nr 24, która na węźle Skwierzyna Południe odbija na zachód. Za węzłem powstał MOP Popowo. Droga kończy bieg na węźle Międzyrzecz Północ.

Zdjęcia odcinka S3 Gorzów Wielkopolski - Międzyrzecz

 

Obwodnica Międzyrzecza

Obwodnica Międzyrzecza powstała w latach 2004 – 2006 jako jednojezdniowa droga ekspresowa. Ma łączną długość niespełna 7 km i biegnie na zachód od miasta, pomiędzy węzłami Międzyrzecz Północ i Międzyrzecz Południe. Droga przebiega przez tereny rolnicze, ale węzeł południowy został już zlokalizowany w otoczeniu parku krajobrazowego „Uroczyska Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego”.

Droga ekspresowa S3 w Międzyrzeczu. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Dobudowa bliźniaczej jezdni na obwodnicy Międzyrzecza ruszyła w 2014 r. Rozbudowaną obwodnicę oddano kierowcom pod koniec 2016 r.

Obwodnica Międzyrzecza po rozbudowie - droga ekspresowa S3

W pełni ekspresowa droga S3 na obwodnicy Międzyrzecza. Zdjęcia: GDDKIA

S3 Międzyrzecz – Sulechów

Odcinek drogi S3 między Sulechowem i obwodnicą Międzyrzecza ma długość 42 km. Budowa drogi ruszyła w 2010 roku, a zakończyła się 3 lata później. Droga biegnie na południe od Międzyrzecza, całkowicie nowym śladem, równolegle do starej drogi krajowej nr 3. Na całym odcinku ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na wysokości miejscowości Nietoperek powstał MOP Sosnówka. Dalej droga krzyżuje się z autostradą A2 na węźle Jordanowo, nieco na południe od tej miejscowości. Następnie omija Świebodzin od wschodu dając możliwość zjazdu do miasta węzłami Świebodzin Północ - Świebodzin Południe. Droga kończy swój bieg na południu Sulechowa, wcześniej omijając miasto od zachodu. Między Sulechowem a Świebodzinem powstał MOP Kępsko.

Droga ekspresowa S3 Międzyrzecz - Sulechów z lotu ptaka - galeria zdjęć.

Droga ekspresowa S3 pomiędzy Świebodzinem i Sulechowem. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S3 Sulechów – Nowa Sól

Droga ekspresowa S3 pomiędzy Sulechowem i Nową Solą powstawała w latach 2005 – 2008 w wyniku przebudowy  drogi krajowej nr 3. Poczatkowo miała tylko jedną jezdnię, ale doczekała się rozbudowy o drugą jezdnię.

Droga ekspresowa S3 z dobudowaną drugą jezdnią

Droga ekspresowa S3 z dobudowaną drugą jezdnią. Zdjęcia: GDDKIA

Odcinek S3 Sulechów - Nowa Sól zaczyna się na skrzyżowaniu z drogą krajowa nr 32 w Sulechowie. Stąd droga odbija na południe i pokonuje Odrę na wysokości miejscowości Cigacice. Za rzeką droga biegnie na południowy zachód i przez lasy dociera do węzła Zielona Góra Północ. Od Sulechowa razem z S3 biegnie DK32, która odbija na zachód, omijając Zieloną Górę od północy. Droga ekspresowa S3 zaś kieruje się na południe, gdzie na węźle Zielona Góra Południe łączy się z drogą wojewódzką nr 282 oraz 279. Dalej, droga mija węzeł Niedoradz, ze zjazdem na drogi lokalne i dociera do Nowej Soli. Tu na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 297 zlokalizowano węzeł Nowa Sól Zachód. Dobudowa drugiej jezdni na całym odcinku zakończyła się w 2018 roku (droga oddawana była odcinkami).

Droga ekspresowa S3 na wysokości Nowej Soli. Zdjęcie: GDDKiA.

 

  • Sulechów - Zielona Góra Północ dł. 13,4 km - oddany do użytku w II połowie października 2017 (z wyjątkiem drugiego mostu na Odrze - oddany pod koniec 2019 r.),

  • Zielona Góra Północ - Niedoradz dł. 13,3 km - oddany  do użytku na początku grudnia 2018 r.,

  • Niedoradz - Nowa Sól dł. 17,3 km - udostępniony kierowcom w drugiej połowie grudnia 2018 r.

Przebieg drogi ekspresowej S3 między Sulechowem, Zieloną Górą i Nową Solą:

 

S3 Nowa Sól – Legnica 

Dopiero w 2021 roku dobiegły końca wszystkie prace przy budowie 81 km drogi ekspresowej S3 między Nową Solą i Legnicą wraz z obwodnicą Lubina (region KGHM). To ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne zostało podzielone na 5 odcinków:

  • S3 Nowa Sól Południe – Gaworzyce o długości ok. 16 km
  • S3 Gaworzyce – Kaźmierzów (granica woj. lubuskiego i dolnoślaskiego) o długości ok. 17 km
  • Kaźmierzów – Lubin Północ o długości ok. 14 km
  • Lubin Północ – Lubin Południe o długości ok. 11 km
  • Lubin Południe – Legnica II wraz z węzłem na autostradzie A4, o długości ok. 23 km

Na całym odcinku powstała dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu. Odcinek ekspresowej S3 z Lubina do Legnicy udostępniono w czerwcu 2018 r. Kolejne - jak obwodnica Lubina i Nowa Sól - Kaźmierzów koło Polkowic od sierpnia do października 2018 roku.

Najdłużej, bo do 2021 roku trwała budowa odcinka S3 miedzy Polkowicami i Lubinem. Tu trasa S3 ma po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Po rozwiązaniu umowy z pierwszym, niesolidnym wykonawcą. GDDKIA ogłosiła przetrag i wyłoniła nowa firmę, która ostatecznie oddała odcinek dopiero w listopadzie 2021 roku.  

Jeździmy ekspresową S3 od Bolkowa do Szczecina. Otwarta S3 Lubin – Polkowice

Obwodnica Lubina w ciagu drogi ekspresowej S3

Obwodnica Lubina w ciagu drogi ekspresowej S3. Zdjecia: GDDKIA

 

Odcinek drogi S3 Nowa Sól - Legnica zaczyna się na obwodnicy Nowej Soli, na węźle Nowa Sól Zachód, na połączeniu z istniejącą jedną jezdnią drogi ekspresowej prowadzącej na północ w kierunku Zielonej Góry. Droga omija Nową Sól od zachodu i południa. Na połączeniu z drogą wojewódzka nr 283 powstał węzeł Nowa Sól Południe, a nieco wcześniej MOP Lisiny. Za węzłem droga odbija od drogi krajowej nr 3 i nowym śladem, od wschodu, omija Nowe Miasteczko i ponownie powraca do krajowej 3. Tu powstał węzeł Nowe Miasteczko. Dalej droga S3 biegnie w bardzo bliskim sąsiedztwie drogi krajowej nr 3, aż do Polkowic. Zlokalizowano tu węzły Gaworzyce, Drożów, ze zjazdem na drogę krajową nr 12, Potoczek, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 329 i Kaźmierzów, ze zjazdem na starą DK 3 i drogi lokalne.

 

 

Przed Polkowicami droga ekspresowa S3 odbija nowym śladem na wschód po czym wraca do korytarza krajówki. Tu powstał węzeł Polkowice, a kilka kilometrów dalej, również przy DK3, węzeł Lubin Północ. Między tymi węzłami droga ma po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Lubin omija od zachodu nowym śladem. Zaplanowano tu dwa węzły: Lubin Zachód, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 335 oraz Lubin Południe, po powrocie do krajówki. Śladem krajówki droga biegnie już do samej Legnicy. Tu, na połączeniu z drogą na Rzeszotary powstał węzeł Legnica Północ a dalej, na przecięciu z drogą krajową nr 94 węzeł Legnica Zachód. Dalej droga odbija na południe do autostrady A4, gdzie uruchomiono ważny węzeł Legnica II spinający drogę S3 z autostradą A4.

Budowa drogi ekspresowej S3 odcinek Legnica - Lubin w galerii zdjęć. Zdjęcia: GDDKIA, marzec 2018 r.

Budowa drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Nowej Soli

 

S3 Legnica – Bolków

Po wielu latach zakończyły się prace dla południowych odcinków dwujezdniowej drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą i Bolkowem. Budowa odcinków przebiegala dość sprawnie i udostępniono je wczesniej niż odcinek na pólnoc od A4 Lubin - Polkowice. 

Umowy na realizację odcinków S3 Bolków - Jawor i Jawor - Legnica w trybie projektuj i buduj podpisano na przełomie września i października 2015 roku. Prace zakończyły się w terminie i od października 2018 roku kierowcy korzystają z nowej, komfortowej drogi.

Nowa droga ekspresowa S3 Legnica - Bolków

Nowa droga ekspresowa S3 Legnica - Bolków. Zdjęcia: GDDKIA

Odcinek S3 Legnica - Bolków ma długość 36 km i zaczyna się na węźle Legnica II, na połączeniu z autostradą A4. Od autostrady odbija na południe i dalej południowy wschód, całkowicie nowym śladem, poprzez tereny rolnicze. Na wysokości miejscowości Winnica powstał MOP Jawor. Dalej droga przecina obecną drogę krajową nr 3 i tu powstał węzeł Jawor. Następnie omija miasto od wschodu, przecinając drogę wojewódzką nr 374, gdzie powstał węzeł Jawor II i ponownie łączy się z DK3 na węźle Paszowice (Jawor Południe). Za Jaworem droga biegnie na południe, mniej więcej równolegle do drogi krajowej nr 3 i kończy swój bieg na węźle Bolków, na połączeniu z drogą krajową nr 5. Droga ekspresowa S3 omij Jawor i stanowi obwodnicę miasta, która w dogodny sposób komunikuje specjalną strefę ekonomiczną z autostradą A4.

 

Droga ekspresowa S3 Legnica - Jawor - Bolków

W sumie w latach 2015 - 2018 GDDKiA zrealizowała prawie 120 km drogi ekspresowej S3 od Nowej Soli przez Legnicę do Bolkowa o łącznej wartości prawie 3,2 mld zł.

 

 

 

 

 

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE