1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKIA: Na Mazowszu realizujemy 235 km dróg

GDDKIA: Na Mazowszu realizujemy 235 km dróg

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-11-24
GDDKIA: Na Mazowszu realizujemy 235 km dróg
Na Mazowszu w realizacji projektuj i buduj jest 235 km dróg: autostrada A2, drogi ekspresowe - S2, S7 i S17. Zdjęcia: GDDKIA
W województwie mazowieckim realizowane są obecnie inwestycje na drogach krajowych o łącznej długości 235 km. Są to głównie drogi ekspresowe S2, S17, S7 i autostrada A2. Na odcinkach o łącznej długości 100 km prowadzone są roboty w terenie, a dla pozostałych ok. 135 km trwa projektowanie lub w toku jest wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

- To 18 kontraktów, odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych, realizowanych w systemie projektuj i buduj. Zadaniem wykonawców jest przygotowanie projektów budowlanych, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie drogi. Na odcinkach o łącznej długości 100 km prowadzone są roboty w terenie, a dla pozostałych ok. 135 km trwa projektowanie lub też oczekujemy na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Brak ostateczności decyzji środowiskowych lub zapewnionego finansowania odsuwa nam w czasie kontynuację pięciu inwestycji – tłumaczą drogowcy.

Oto jak wygląda stan realizacji najważniejszych dróg ekspresowych i autostrady A2 na Mazowszu:

S2 Puławska - Warszawa Wilanów

W trakcie kontroli tunelu przez Straż Pożarną, awarii uległ rezerwowy wentylator. Wykonawca zajął się naprawą usterki i po zamontowaniu wentylatora GDDKIA ponownie ma wystąpić do Straży Pożarnej o przeprowadzenie kontroli. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkownie. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Duże problemy z odbiorem ostatniego odcinka obwodnicy Warszawy S2 Puławska – Wilanów

Ostatnim etapem procesu odbiorowego jest kontrola Wojewody Mazowieckiego. Po sprawdzeniu dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa oraz otrzymaniu opinii urzędnika bezpieczeństwa wyda zgodę na otwarcie tunelu. - Ta decyzja da nam zielone światło na dopuszczenie do ruchu S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem. Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku – informuje Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału GDDKIA.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S2 w Warszawie
Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S2 w Warszawie. Zdjecia: GDDKIA

S17 Warszawa Wschód (Zakręt) - Lubelska

W budowie jest trzypoziomowy węzeł u zbiegu DK2 i DK17 w Zakręcie. Łączna długość realizowanego odcinka to ok. 2,5 km. Węzeł Warszawa Wschód będzie umożliwiał relacje we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek (WOW), kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie +1. Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie -1 jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Na poziomie 0 budowane jest rondo, umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Tam też ulokowane są przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów.

Realizowane są roboty mostowe związane z budową estakad, tunelu w ciągu DK2 oraz konstrukcji obiektów i murów oporowych w ciągu S17. W zakresie robót drogowych budowana jest konstrukcja jezdni głównej, układana nawierzchnia asfaltowa na drogach lokalnych. Wzdłuż trasy powstają ekrany dźwiękochłonne. Prowadzone są prace branżowe związane z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, urządzeń melioracyjnych. Zaawansowanie rzeczowe to ok. 69 proc.

W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Dotyczą one np. długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Po ich rozpatrzeniu poznamy termin zakończenia umowy.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.


Droga ekspresowa S17 - węzeł Warszawa Wschód
Droga ekspresowa S17 - węzeł Warszawa Wschód. Zdjęcia: GDDKIA

S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt)

W lutym br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.). Ponadto umorzone zostały postępowania przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.

S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy znowu odpływa w czasie

25 sierpnia odbyło się niejawne posiedzenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzję środowiskową dla S17 Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Zaskarżona decyzja GDOŚ została uchylona. WSA uznał, że GDOŚ jest związany swoim postanowieniem z 2018 r. o przekazaniu sprawy do RDOŚ w Białymstoku i nie może teraz tego postanowienia zmieniać w decyzji. Poza tym WSA uznał, że przekazanie sprawy do rozpatrzenia przez RDOŚ Białystok było jak najbardziej prawidłowe i zgodne z prawem.

- Obecnie czekamy na uprawomocnienie się wyroku WSA w Warszawie (z 25 sierpnia br.), uchylającego decyzję GDOŚ na odcinku Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), a następnie na merytoryczne rozpoznanie przez GDOŚ. Do czasu uzyskania ostatecznej DŚU, nie mamy podstaw do podejmowania dalszych działań w sprawie budowy S17 WOW Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Dla odcinka Drewnica - Ząbki oczekujemy na posiedzenie WSA w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzję środowiskową dla tego fragmentu S17 – informuje GDDKIA.

S7 Napierki - Płońsk

Na czterech odcinkach realizacyjnych drogi ekspresowej S7 trwają zaawansowane roboty budowlane. - Szacujemy, że do końca tego roku kierowcy będą korzystali z jednej bądź dwóch jezdni trasy głównej, w zależności od odcinka realizacyjnego – zapowiadają drogowcy.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.


Budowa drogi ekspresowej S7 na pólnoc od Warszawy trwa na odcinkach Napierki - Płońsk
Budowa drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy trwa na odcinkach Napierki - Płońsk. Zdjęcia: GDDKIA

S7 Płońsk - Czosnów

Budowa 35 kilometrów trasy S7 Płońsk – Czosnów została podzielona na trzy zadania, a umowy na realizację zawarto w 2020 r. Dla odcinka pomiędzy Modlinem a Czosnowem - 12 maja, dla zadania Załuski - Modlin - 9 lipca, a dla trzeciego odcinka Siedlin - Załuski - 30 września.

Dla wszystkich odcinków Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. - Spodziewamy się otrzymania decyzji w pierwszym kwartale 2022 r., co umożliwi rozpoczęcie prac w terenie. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na początku 2024 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r. – zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.


Taka będzie droga ekspresowa S7 Płońsk - Czosnów
Taka będzie droga ekspresowa S7 Płońsk - Czosnów. Zdjecia: GDDKIA

S7 Warszawa - Czosnów

W przygotowaniu jest dokumentacja do ogłoszenia przetargu na realizację odcinka S7 Warszawa - Czosnów w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu będzie możliwe po pozyskaniu finansowania.

Ostateczna decyzja środowiskowa dla S7 Warszawa – Kiełpin

S7 Warszawa - Grójec

Realizację ponad 29 km trasy S7 Warszawa – Grójec podzielono na trzy zadania. Kierowcy korzystają już z odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Na dwóch pozostałych odcinkach, Warszawa Lotnisko - Lesznowola i Lesznowola - Tarczyn Północ, GDDKiA odstąpiła od umów z poprzednimi, nierzetelnymi wykonawcami. Dla pierwszego odcinka nowy kontrakt został zawarty w lutym 2020 r., a zakończenie robót przewidziane jest w październiku 2022 r. Dla drugiego odcinka umowę podpisano w czerwcu br. z zapewnieniem przejezdności ciągu głównego w październiku 2022 r.

Na pierwszym odcinku drogi S7 od węzła na trasie S2 do Lesznowoli trwa układanie nawierzchni betonowej na trasie głównej, a także odcinkowo nawierzchni asfaltowej na drogach lokalnych. Trwają roboty na obiektach związane np. z wykonaniem schodów skarpowych, zbrojenia kapy chodnikowej, barier, a wiadukt nad trasą główną w węźle Zamienie przeszedł próbne obciążenie. Realizowane są także roboty branżowe, takie jak budowa kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, oświetlenia, kanału technologicznego czy ekranów akustycznych. Zaawansowanie prac przekroczyło 72 proc.


Droga ekspresowa S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola

Droga ekspresowa S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola. Zdjecia: GDDKIA


Na środkowym zadaniu pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem prowadzone są prace ziemne związane m.in. z osuszaniem i formowaniem nasypów, wzmocnieniem podłoża czy wykonaniem wykopów. Na obiektach wykonywane są m.in. fundamenty podpór, kolumny betonowe czy prace związane z ułożeniem betonu podkładowego pod fundamenty. Ponadto realizowane są roboty melioracyjne i trwa przebudowa sieci elektro-energetycznej i teletechnicznej.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.



A2 Warszawa - Łódź poszerzenie o dodatkowy pas ruchu

W kwietniu 2021 r. wydano DŚU dla rozbudowy Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP), a w lipcu 2021 r. dla poszerzenia A2 o jeden pas ruchu. Obecnie trwają końcowe uzgadniania koncepcji programowej. - Po jej zatwierdzeniu, uzyskaniu ostateczności DŚU, pozyskaniu finansowania i przygotowaniu dokumentacji przetargowej będziemy mogli ogłosić postępowanie na realizację w systemie Projektuj i buduj – informuje GDDKIA.

Docelowo autostrada A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Droga ekspresowa S7 Tarczyn Południe - Grójec

Droga ekspresowa S7 Tarczyn Południe - Grójec. Zdjęcia: GDDKIA

A2 Warszawa - granica państwa w Kukurykach

W sierpniu 2020 r. oddano do ruchu autostradę A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Kierowcy zyskali kolejne 15 km autostrady i połączenie z funkcjonującą obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Odcinek A2-ki powstał przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Stan realizacji autostrady A2 od Warszawy (węzeł Lubelska) do granicy państwa

Wiosną ubiegłego roku zawarto umowy na dwa kolejne odcinki A2 pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów umowę podpisano w styczniu 2021 r. z terminem zakończenia latem 2024 r. Dla wszystkich odcinków Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Jeszcze w tym roku spodziewane jest otrzymania decyzji dla odcinków Kałuszyn - Groszki oraz Gręzów - Siedlce Zachód.

Dla kolejnych czterech odcinków A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej kontrakty na realizacje zawarto w kwietniu tego roku. - Zakładamy, że do końca tego roku dla wszystkich odcinków złożymy do właściwego wojewody wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. Zakończenie robót dla ponad 63 km przewidziane zostało z końcem 2024 r. – obiecują drogowcy.

Trzy lata zajmie projektowanie autostrady A2 do wschodniej granicy

W przypadku ostatniego 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią, we wrześniu br. zawarto umowę z firmą projektową, która przygotuje projekt budowlany i uzyska niezbędne decyzje umożliwiające realizacje robót w terenie. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej przewidywane jest na II kw. 2024 r.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A2 Utrudnienia na drodze S17 Jak dojadę - Warszawa