Duże problemy z odbiorem ostatniego odcinka obwodnicy Warszawy S2 Puławska – Wilanów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-11-12
Oddanie do ruchu ostatniego odcinka drogi ekspresowej S2 w Warszawie to najbardziej wyczekiwany moment przez kierowców. Tunelowy odcinek przez Ursynów jest ostatnim w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Kiedy wreszcie kierowcy przejadą drogą S2 pod Ursynowem?
NIestety nie mamy dobrych wiadomości, bo po raz kolejny już strażacy przeprowadzą kontrolę w tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy. Ostatnie testy m.in. systemów wentylacji i wykrywania pożaru otrzymały negatywną opinię mazowieckiego oddziału Państwowej Straży Pożarnej. Była to już druga kontrola. O pierwszych nieprawidłowościach pisaliśmy więcej tutaj:
Na tunel w ciągu S2 jeszcze poczekamy, konieczne zmiany, przeciągają się odbiory
W trakcie drugiej kontroli kilkukrotnie odbywały się testy z tzw. gorącym dymem, podczas których sprawdzany był system wentylacji i wykrywania pożaru. Testy te wykazały, że systemy bezpieczeństwa zadziałały prawidłowo. Awarii uległ rezerwowy wentylator.
- Wentylacja w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy podczas naszych testów nie uzyskała wymaganych parametrów końcowych. Dlatego nasza opinia jest negatywna - poinformował rzecznik mazowieckiej Państwowej Straży Pożarnej bryg. Karol Kierzkowski.
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy znowu odpływa w czasie
Tunel na Ursynowie w ciągu S2 Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Zdjecia: GDDKIA
- W trakcie kontroli tunelu przez Straż Pożarną, awarii uległ rezerwowy wentylator. Wykonawca usuwa już usterkę, a po zamontowaniu wentylatora ponownie wystąpimy do Straży Pożarnej o przeprowadzenie kontroli – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przypomina, że pozytywną opinię dotyczącą tunelu wydał już sanepid i kontrolujący nie wnieśli uwag do dokumentacji ani do zrealizowanych robót.
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej już zapowiedziała, że po złożeniu wniosku przeprowadzi przyspieszoną procedurę. Sprawdzony zostanie system wentylacji, bo pozostałe już pozytywnie przeszły kontrolę.
Po uzyskaniu pozytywnej decyzji kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkownie. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Ostatnim etapem procesu odbiorowego jest kontrola Wojewody Mazowieckiego. Po sprawdzeniu dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa oraz otrzymaniu opinii urzędnika bezpieczeństwa wyda zgodę na otwarcie tunelu.
Dopiero ta decyzja da zielone światło na dopuszczenie do ruchu S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem. Drogowcy cały czas wierzą, że stanie się to jesienią tego roku.
Na początku 2022 r. wyniki pomiarów powietrza na tunelowym odcinku S2
S2 Południowa Obwodnica Warszawy
W 2013 roku na mapie drogowej pojawiły się dwa odcinki drogi ekspresowej S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska.
Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z ponad 15 kilometrów drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym, najdłuższym mostem na Wiśle. Udostępnione zostały też kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17.
Mapa obwodnicy Warszawy - na otwarcie czeka ursynowski odcinek drogi S2 z tunelem. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł. Łączna wartość inwestycji to ok. 4 mld zł, z czego prace budowlane to ok. 2,7 mld zł.